به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۳۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۸ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۷۸۹۰

مركز شیمیایی عراق به دست داعش افتاد

گروه بين‌الملل: رویترز، گزارش داد: دولت عراق اعلام کرد یک مرکز مربوط به برنامه سابق سلاح شیمیایی این کشور به دست تروریست ها افتاده است.
مركز شیمیایی عراق به دست داعش افتاد
دولت عراق به هویت تروریست ها اشاره ای نکرده است اما عراق در هفته های اخیر با حملات گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی این کشور روبه رو شد.گروه افراط گرای اسلامی داعش نزدیک به القاعده در هفته های اخیر با حملات مسلحانه مناطقی از شمال و غرب عراق از جمله شهرهای موصل و تکریت را اشغال کرد. داعش قبل از این مناطقی در شرق سوریه را نیز در اشغال خود داشت.

هم اکنون درگیری های مسلحانه شدیدی میان ارتش عراق و داعش در مناطق شمالی بغداد در جریان است. سفیر عراق در سازمان ملل متحد در نامه ای رسمی اعلام کرد که دولت این کشور سیطره خود را بر تاسیسات سابق سلاح شیمیایی از دست داده و این مرکز به دست گروه های مسلح تروریستی افتاده است.

وی افزود: علاوه بر این دولت عراق نمی تواند به تعهدات بین المللی اش برای نابودی مواد سمی در این مرکز عمل کند. محمد علی حکیم در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: مرکز المثنی در شمال بغداد در روز 11 ژوئن گذشته (21 خرداد) به دست تروریست های مسلح افتاد.

سفیر عراق در سازمان ملل ادامه داد: بقایای برنامه سابق سلاح شیمیایی عراق در در 2 اتاق امن در زیر زمین قرار دارند. وی در این نامه به تازیخ 30 ژوئن (9 تیر) اضافه کرد: مدیریت مرکز سلاح شیمیایی المثنی در سحرگاه روز 12 ژوئن 2014 از طریق دوربین های مداربسته متوجه غارت برخی لوازم و تجهیزات مرکز شدند. تروریست ها سپس سیستم نظارتی مرکز را از کار انداختند.

حکیم ادامه داد: دولت عراق از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می خواهد ناتوانی فعلی دولت بغداد را درباره عمل به تعهداتش برای نابودی سلاح شیمیایی اش به دلیل ناامنی، درک کنند. در صورت بهبود وضعیت امنیتی، عراق به اجرای تعهدات خود عمل خواهد کرد و دوباره کنترل مرکز سلاح شیمیایی خود را به دست خواهد آورد.

"جان کربی" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته میلادی گفته بود تا آنجایی که واشنگتن می داند هر ماده ای که در این مرکز سلاح شیمیایی وجود داشته باشد این ماده بسیار قدیمی است و به احتمال بسیار، دسترسی به آن غیرممکن یا استفاده از آن علیه فردی غیرممکن است. کربی ادامه داد: به این مرکز سلاح شیمیایی و آنچه که در آن قرار دارد به عنوان مسئله بزرگی نگاه نمی کنیم. حتی اگر بتوانند به این مواد دسترسی پیدا کنند به احتمال زیاد برای خود آنها بیش از دیگران، منبع تهدید خواهد بود.
مرجع : عصرايران