به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب : ۴۸۳۵۶

نامزد اصلاح‌طلب انتخابات‌ افغانستان حرفش را به‌ کرسی نشاند

گروه بين الملل: "بازشماری کل آرای ماخوذه در صندوق های انتخاباتی افغانستان از امروز آغاز شد." این پیام روز شنبه "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا برای مردم افغانستان بود. اعلام این خبر برداشتن گام نخست برای شفاف سازی انتخابات افغانستان می باشد. اکنون "عبدالله عبدالله" در نخستین گام تحقق اراده ملی مردم افغانستان از نامزد خود پیش افتاده چرا که توانسته خواسته اش را به کرسی بنشاند.
نامزد اصلاح‌طلب انتخابات‌ افغانستان حرفش را به‌ کرسی نشاند
به گزارش "تدبیر"، آرامش تاحدودی به عرصه سیاسی افغانستان بازگشته است. چند روزی از سخنرانی های آتشین "عبدالله عبدالله" و "اشرف غنی احمد زی" نامزد انتخاباتی او نمی گذرد. پیش تر "عبدالله" گفته بود که حتی اگر "قطعه قطعه" هم شود نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت و اجازه نخواهد داد سناریوی تقلب انتخاباتی مشابهی نظیر سال 2009 میلادی علیه او بار دیگر تکرار شود. در مقابل "غنی زی" نیز اظهار داشت که به هیچ عنوان حاضر به تشکیل دولت ائتلافی با "عبدالله عبدالله" نخواهد بود. او ادعای تقلب در انتخابات را رد کرد با این حال اظهار داشت که بت بازشماری بخشی از آرای ماخوذه در انتخابات مخالفتی ندارد. اظهارات او در حالی بیان شد که تیم "اصلاحات و همگرایی" خواستار تعویق اعلام نتایج ابتدایی انتخابات و بازشماری کامل آرا شد درخواستی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات رد شد و اشرف غنی احمد زی را پیشتاز انتخابات اعلام کرد.

با این حال، حضور "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا در کابل با هدف میانجی گری میان دو نامزد رقیب و جلوگیری از وخیم شدن وضعیت سیاسی در آن کشور کارآمد بود. با اعلام بازشماری کامل آرای ماخوذه درشعب اخذ رای افغانستان توسط وزیر امور خارجه امریکا در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، خواست تیم "عبدالله عبدالله" به کرسی نشست و رقیب انتخاباتی او به همراه کمیسیون مستقل انتخابات مجبور به عقب نشینی از موضع پیشین خود شدند تا شرایط از وضعیت کنونی بدتر نشود.

روزنامه "گاردین" در گزارشی تحت عنوان "اعلام بازشماری کامل آرا از سوی "کری" با هدف پایان دادن به مناقشه انتخاباتی" نوشته است:"وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد که دو نامزد انتخاباتی و کمیسیون مستقل انتخابات به همراه "حامد کرزی" رییس جمهوری کنونی افغانستان همگی با بازشماری صد در صدی آرای ماخوذه در جریان انتخابات موافقت کرده اند. پیش بینی می شود بازشماری آرا هفته ها به طول بیانجامد. روند بازشماری در کابل انجام خواهد شد و انتقال صندوق های اخذ رای از طریق بالگردهای امریکایی و نیروهای بین المللی انجام خواهد شد. ناظران هر یک از نامزد و ناظران بین المللی بر روند بازشماری آرا نظارت خواهند داشت." این روزنامه در پایان اشاره کرده که وضعیت بحرانی در عراق همزمان با مناقشه انتخاباتی در افغانستان چالشی تازه را برای دولت "اوباما" به وجود آورده است به همین خاطر امریکایی ها به دنبال رفع هر چه سریع تر بحران در کابل برآمده اند.

روزنامه "لس آنجلس تایمز" با انتشار گزارشی تحت عنوان "موافقت نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان بر سر بازشماری کامل آرا" عکسی از دو نامزد منتشر کرده است که در کنار "کری" در حال لبخند زدن هستند وضعیتی که بسیار متفاوت با حالت خشمگینانه دو نامزد در روزهای گذشته پیش از سفر "کری" به کابل بود. "لس آنجلس تایمز" در این گزارش با تاکید بر اظهارات "اشرف غنی احمدزی" یکی از نامزدهای انتخاباتی بر اولویت حفظ "ثبات" در افغانستان اشاره ای ضمنی به موافقت او با بازشماری کامل آراء برای حفظ امنیت و ثبات افغانستان داشته است.

طولانی بودن مدت زمان شمارش آرا نکته ای بوده که توجه خبرنگار روزنامه "واشنگتن پست" را به سوی خود جلب کرده است. "ارین کانینگهام" در این باره می نویسد:"دست کم 20 ساعت گفت و گو میان وزیر امور خارجه امریکا با نامزدهای انتخاباتی و مسئولین انتخاباتی افغانستان ظرف مدت دو روز، تمامی طرفین را به این نتیجه رساند که تمامی 8 میلیون صندوق آرای ماخوذه بازشماری شوند. البته وزیر امور خارجه افغانستان تاکید کرده که زمان زیاد برای این کار مورد نیاز است."