به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۴۸۳۷۲

کاسبان تحریم، از موفقيت مذاكرات نگرانند

گروه سياسي : یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به نظر می‌آید در مذاکرات ایران با 1+5 دو طرف متقاعد شده‌اند که تا حدی از خواسته‌ها و مطالباتشان عدول کند.
کاسبان تحریم، از موفقيت مذاكرات نگرانند
محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با علت نگرانی‌های عده‌ای در ارتباط با این دور از مذاکرات ایران با 1+5 اظهار کرد: بخش اصلی جامعه طبق بررسی‌ها و ارزیابی کارشناسان سیاسی کشور این دغدغه را دارند که با توجه به هزینه‌هایی که در مساله هسته‌ای شده است باید مذاکرات به نحوی تمام شود و به نتیجه برسد که به تعبیر رئیس‌جمهور، هم سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم.

وی با بیان اینکه "مطلوب ما در مذاکرات با 1+5، بازی برد - برد است"، افزود:‌ شاهدیم که پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد و در ادامه آن فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها علیه ما بوجود آمد؛ پس این که ما فکر کنیم هرچه نظر ماست باید عملی شود و چون خود ما به تصمیم، روش، سلامت، صداقت و مدیریت کشور اعتماد و اعتقاد داریم پس می‌توانیم مسیر خودمان را انتخاب کنیم، تفکر درستی نیست چون در این مساله طرف دیگر ما کشورهای 1+5 و شورای امنیت سازمان ملل هستند.

معاون حقوقی - پارلمانی وزیر کشور در دولت هشتم با اشاره به نگرانی‌هایی در رابطه با دور ماندن روند حرکت هسته‌ای کشور در مذاکرات با 1+5 از گزند تندروها در دو طرف، توضیح داد: همانطور که در آمریکا و اسرائیل تندروهایی در این رابطه اعمال نظر می‌کنند، در کشور ما نیز تندروهایی دیده می‌شود که اساساً درگیر شدن با دنیا را جزو مأموریت‌های خود می‌دانند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: عده‌ای تندرو در کشور ما هستند که به همه موضوعات جنبه ایدئولوژیک می‌دهند و تصورشان این است که همیشه باید با قدرت‌های جهان درگیر بود و همواره باید آماده جنگ و ستیز و مبارزه باشیم. میرلوحی با بیان اینکه "عده‌ای دیگر در جامعه هستند که با در نظر گرفتن تعصبات صنفی و جناحی و مواضعی که در گذشته داشته‌اند اظهارنظر می‌کنند"، گفت: این عده با روش‌هایی که در دولت اصلاحات و امروز از طریق مذاکره دنبال می‌شود، بیگانه هستند و با توجه به نگاه‌های جناحی و سیاسی از هر فرصتی که پیش می‌آید استفاده می‌کنند تا پرونده هسته‌ای را به مسیر قبلی ارجاع دهند و بگویند که ما درست گفته بودیم.

وی با اشاره به اینکه "به نظر می‌آید اکثریت و فضای کلی و عمومی جامعه ما در انتخابات 92 مسیر مذاکره را انتخاب کردند"، اظهار کرد: دولت و تیم مذاکره‌کننده به‌حق با صداقت با ظرفیت و پایبند حقوق قرمز کشور و منافع ملی حرکت می‌کند و شاهدیم تیم مذاکره‌کننده به خاطر مهارتشان طوری عمل کردند که طی هفت ماه اخیر توانسته‌اند فضای بین‌المللی را بشکنند و به تعبیر رئیس‌جمهور تَرَکی در دیوار تحریم ایجاد کنند و حرکت آنها موجب شده است که تندروها در آمریکا کنار روند و همانطور که به نظر می‌آید عقلا در حال مدیریت کار هستند.

میرلوحی با بیان اینکه "به نظر می‌آید در مذاکرات ایران با 1+5 دو طرف متقاعد شده‌اند و پذیرفته‌اند از خواسته‌ها و مطالباتشان عدول کنند"، توضیح داد:‌ در یک طرف ما پذیرفته‌ایم که غنی‌سازی به عنوان حق علمی، فنی، ملی و خواست و نیاز کشورمان را دنبال کنیم و در مقابل شفاف‌سازی کرده و ثابت کنیم درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم.

معاون حقوقی - پارلمانی وزیر کشور در دولت هشتم ادامه داد: در طرف دیگر، کشورهای 1+5 هستند که ظاهراً تابلوی حرکتشان مبارزه با سلاح اتمی بود اما در واقعیت همه فعالیت هسته‌ای ایران را هدف گرفته بودند و به نظر می‌رسد آنها هم متقاعد شده‌اند که نمی‌توانند ایران را از اصل انرژی هسته‌ای محروم کنند. وی با اشاره به اینکه "در جریان موضوعات هسته‌ای، عده‌ای در ایران کاسب تحریم بوده‌اند"، تصریح کرد: عده‌ای در طول هشت سال گذشته فرصت‌های طلایی برای سوءاستفاده بدست آوردند و ما به بهانه دور زدن تحریم‌ها شاهد وارد آمدن خسارات زیادی به ابعاد مختلف اقتصادی کشورمان بودیم. پس بخشی از کسانی که به دنبال جار و جنجال هستند از جمله کاسبان تحریمند که به دنبال فرصت‌طلبی خود بوده‌اند.