به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۳۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۸۵۸۰
تا پایان آذر حذف بنزین پتروشیمی در هر 8 کلانشهر

ابتكار: اقتصاد سبز در دستور کار دولت است

گروه جامعه: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: دولت تدبیر و امید پرداختن به اقتصاد سبز را در دستور کار خود قرار داده که براساس آن فعالیت ها با محوریت کمک به محیط زیست انجام خواهد گرفت.
ابتكار: اقتصاد سبز در دستور کار دولت است
معصومه ابتکار در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اظهار کرد: اقتصاد سبز کمک خواهد کرد فعالیت ها را به گونه ای به انجام برسانیم که نه تنها تخریب محیط زیست را به دنبال نداشته باشد بلکه به حفظ محیط زیست نیز منجر شود. وی با اشاره به اینکه مدت هاست دنیای توسعه یافته از اقتصاد سبز صحبت می کند، گفت: اشتغالزایی و تولید در کشور باید بر اساس شاخص های محیط زیست و حفاظت بیشتر و کاهش آلودگی ها ایجاد شود که این امر با اقتصاد سبز ممکن خواهد بود. مردم به امید تحولات جدی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دولت تدبیر و امید رای دادند.

وی با اشاره به اینکه با بحران های جدی در کشور مواجه هستیم، گفت: در جلسه اخیری که دولت با مقام معظم رهبری داشت، ایشان تاکید ویژه ای در بحث مقابله با زمین خواری و جلوگیری از تغییر کاربری گسترده زمین در تهران داشتند و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در این خصوص ورود پیدا کنند. معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه ای به محیط زیست دارد، اظهار داشت: رییس جمهوری مکرر در جلسات هیأت دولت به حفظ محیط زیست تاکید داشته است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 26 برابر از طبیعت بهره بیشتری برده ایم، گفت: استفاده از طبیعت، توان خاص خود را دارد درحالیکه ما 26 برابر نیز بیشتر از این ظرفیت بهره برده ایم. در کل کشور 3.5 برابر بیشتر از طبیعت استفاده شده و بر اساس آمارهایی که داریم طبیعت کشور خود را خفه می کنیم. ابتکار به نقش استانداران در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: دستگاه های دولتی باید پیشگام در اصلاح الگوی مصرف باشند و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دستورالعمل هایی در خصوص مدیریت مصرف منابع، آب و انرژی تدوین و به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده است.

وی گفت: شاخص های محیط زیست تغییر پیدا کرده است و ایران بر روی کمربند خشکسالی قرار گرفته است و در حال حاضر 1.5 تا 2 درجه هوا نسبت به 10 سال گذشته گرمتر شده است و باید آمادگی داشته باشیم تا شرایط سختی که در آینده پیش رو داریم با برنامه ریزی و مدیریت گذر کنیم.
وی بیان داشت: در حال حاضر بحران در جامعه خود را آشکار کرده است ولی در آستانه بحران قرار نداریم. رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: الگوی شهرسازی در تهران اصلا منطبق با جمعیت آن نبوده است و از هر جایی که توانستیم برای تهران آب تأمین کرده ایم ولی باز با کمبود آب مواجه هستیم.

ابتکار به افزایش جمعیت در بعضی از مناطق و شهرک های استان تهران اشاره کرد و گفت: در زمانی که بنده در شورای شهر بودم، مقرر شده بود برای منطقه 22 ، 300 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شود ولی اکنون حدود 700 هزار نفر ساکن در این منطقه هستند. معاون رییس جمهور به آلودگی های تهران اشاره کرد و گفت: شهرک های صنعتی در تهران با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و سند آمایش تهران را باید مبتنی بر محیط زیست اجرایی کنند.

وی گفت: یکی از جنبه های نشاط در جامعه بهره مندی از آسمان شهر است که هم اکنون آسمان شهر تهران در فصول مختلف با پدیده های مختلفی مواجه است. یکی از معضلات شهر تهران، آلودگی نوری است، در تهران نیاز است که تاریکی نیز داشته باشیم ولی متاسفانه 24 ساعته تهران روشن است و به همه جا آسیب می رساند. وی درباره آلودگی هوای شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: برای آلودگی هوا نیز کارگروه ملی و کارگروه شهر تهران فعال شده است و در دولت نیز برنامه های آلودگی های هوا بازبینی و بر اساس شرایط اجرایی می شود.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرهای تهران، کرج، اراک و تبریز اشاره کرد و گفت: تا پایان آذرماه هر 8 کلانشهر آلوده کشور به توزیع بنزین یورو 4 و حذف بنزین پتروشیمی می رسد. ابتکار به خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: باید در خصوص خوروهای فرسوده اقدامی جدی صورت بگیرد و در قالب هدفمندسازی یارانه ها 1100 میلیارد تومان برای آلودگی هوا پیش بینی شده است و امیدواریم مردم به نفع محیط زیست از یارانه های خود انصراف دهند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تاکید کرد: برای کاهش آلودگی هوا مهمترین اتفاق باید در بخش سوخت و خودرو بیفتد و خودروسازان نیز تاکنون همکاری کاملی داشته اند و تا پایان شهریور تمامی خودروها با استانداردهای یورو 4 تولید می شود. ابتکار به مناطق حفاظت شده و پارک های تهران اشاره کرد و گفت: مناطقی چون لار، خجیر و سرخه حصار از مناطق ارزشمند تهران هستند که باید حفظ شود و باید تمامی دستگاه ها در این امر مشارکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: دو هفته پیش لایحه ارزیابی زیست محیطی در دولت به تصویب رسید. معاون رییس جمهوردر خصوص معادن شن و ماسه در جنوب تهران اظهار داشت: معادن شن و ماسه سیاست زیست محیطی مربوط به خود را دارد که باید اجرایی شود. ابتکار اظهار کرد: بخشی از آلودگی هوا که ناشی از گردوغبار بوده منشأ آن داخلی و بخش دیگر خارجی بوده است و زمانی که سازمان هواشناسی پیش بینی پایداری هوا را داشته باشد، سازمان حفاظت از محیط زیست از فعالیت این معادن جلوگیری می کند و توسعه ما این است که معادن در تهران به حداقل برسد.