به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۴۹۰۴۶

خشکسالی در کمین سراب نیلوفر ‌

گروه جامعه: معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است: اگر سوء برداشت از منابع آبی اطراف سراب نیلوفر کرمانشاه ‌ادامه داشته باشد، باز هم خطر خشک شدن این سراب را تهدید می‌کند.
خشکسالی در کمین سراب نیلوفر ‌
مهندس کاظم علیزاده  با اشاره به اینکه سراب نیلوفر کرمانشاه در سال 1388به دلیل کم آبی بطور کامل خشک شد، اظهار کرد: اگر چه در چند سال اخیر وضعیت سراب نیلوفر بهتر شده، اما اگر سوء مصرف آب همچنان ادامه داشته باشد، خشکسالی این سراب را تهدید می‌کند و بحران کم آبی این منطقه هنوز ادامه دارد. وی برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی اطراف سراب نیلوفر را دلیل اصلی مشکل کم آبی آن دانست و تاکید کرد: وجود چاه‌های غیرمجاز و مجازی که برداشت بی رویه از آنها صورت می گیرد باعث این کم آبی شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه کشت محصولات پرمصرف از نظر آب مانند ذرت را نیز دلیل سوء مصرف آب در محدوده سراب نیلوفر عنوان و خاطرنشان کرد: متاسفانه کشت ذرت امسال هم انجام شده است. علیزاده در خصوص راه کارهایی که می تواند سراب نیلوفر را از خطر خشکسالی نجاب دهد نیز یادآوری کرد: اگر انتقال آب از سد گاوشان به اطراف سراب نیلوفر انجام شود، استفاده از منابع آب زیرزمینی این محدوده کاهش می‌یابد و می‌توان شاهد احیاء مجدد این سراب بود.

وی همکاری ادارات آب، جهاد کشاورزی و حتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز برای کمک به سراب نیلوفر ضروری دانست. به گفته این مسئول، سراب نیلوفر که در حدود 15 کلیومتری شهر کرمانشاه واقع شده از نظر ارزش‌های اکولوژیکی و وجود گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار قابل توجه است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. علیزاده تصریح کرد: دلیل اصلی معروفیت این سراب نیلوفرهای موجود در آن است و به علاوه گونه‌های ماهی و اکوسیستم آبی سراب نیلوفر نیز قابل توجه است. وی گونه‌های لاک پشت، قورباغه، انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و ... را از مهم‌ترین گون‌های زنده موجود سراب نیلوفر دانست.
مرجع : ايسنا