به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۳۱ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب : ۴۹۱۵۷
در ضیافت افطاری با دانشجویان

وزیر بهداشت: کار سیاسی ممنوع است

گروه دانشگاه: وزیر بهداشت با بیان این که تعرفه حقوق پرستاری سالهاست تصویب شده، اما اجرا نمی‌شود، گفت: برای اجرا شدن این طرح نیاز به تخصیص اعتبار از سوی مجلس است و در زمان تصویب بودجه باید اعتبارات لازم برای اجرایی شدن نظام تعرفه بندی پرستاری در نظر گرفته شود.
دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در ضیافت افطاری با دانشجویان خوابگاه امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی ایران با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات بیمه‌ای، گفت:این مسئله به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و به احتمال زیاد ظرف یکی دو سال آینده این مسئله به نتیجه می‌رسد. گاهی اوقات علیه بیمه جوسازی‌هایی می‌شود که وزارت بهداشت چون ارائه کننده خدمات است می‌خواهد خودش بیمه‌ها را در دست بگیرد. در حالیکه به هیچ وجه چنین مسئله‌ای صحت ندارد، چرا که وزارت بهداشت حداقل در این دوره به دنبال کاهش تصدی گری بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بیمه باید در یک سازمان چابک قرار بگیرد و مکان آن اهمیتی ندارد، افزود: امیدواریم به مرحله‌ای برسیم تا مردم آن زمان که دچار رنج بیماری می‌شوند نگران هزینه‌ها نباشند. در این میان یکی از دانشجویان پرستاری همچنین در این نشست نسبت به فشارهای وارده بعد از طرح تحول سلامت به پرستاران شکایت‌هایی را مطرح کرد و افزود: سوپروایزرهای بیمارستان امام در یک دردنامه‌ای درخواست کرده‌اند که تعرفه‌های حقوق پرستاری که هفت سال است تصویب شده اجرا شود، ولی متاسفانه آنها از کار خود برکنار شده و پنج پرستار نیز بازداشت شدند. چرا پرستاری که حق خود را طلب می‌کند باید زودتر از موعد بازنشسته شود یا آنها را بازداشت کنیم.ما از وزیر بهداشت درخواست داریم که پیگیر این مسئله باشند.

اجازه نخواهم داد در وزارت بهداشت کار سیاسی انجام شود
هاشمی با بیان اینکه در مورد افرادی که بازنشسته شده‌اند یا بازداشت شده‌اند دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند، افزود: بنده اطلاع دقیق دارم که تجمع آنها غیرقانونی و سیاسی بوده و من اجازه نخواهم داد در وزارت بهداشت که کارش خدماتی، علمی و پژوهشی است کار سیاسی انجام شود. البته برخورد با دستگاه‌های نظارتی بوده؛ اما اگر از من پرسیده شود می‌گویم کار بسیار خوبی انجام شده است، چرا که در محیط درمانی کسی حق ندارد کار سیاسی کند.
وی افزود: تجمع در ساعات اداری باید با مجوز باشد و نمی‌شود که درمان مردم را برای رسیدن به اهداف خودمان به بازی بگیریم.

وزارت بهداشت50 سهمیه سربازی دارد
وزیر بهداشت درباره میزان سهمیه سربازی در وزارت بهداشت نیز گفت: وزارت بهداشت در مجموع 50 سهمیه سربازی دارد که تمام دانشگاه‌ها باید از این سهمیه استفاده کنند و تعداد کل دانشگاه‌ها حدود 57 دانشگاه است. وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط در دوره‌ای 67 درصد دانشجویان پزشکی دختر بوده‌اند، اظهارکرد: از مجموع دانشجویان برخی یا معاف شده‌اند یا فرزند شهید بوده‌اند یا دوره سربازی خود را گذرانده‌اند به همین دلیل تعداد اندکی برای سهمیه سربازی باقی می‌مانند. هاشمی با اشاره به اینکه پادگان‌ها حدود 750 پزشک نیاز دارد، افزود: در طول سه سال گذشته شش پیراپزشک سربازی خود را در وزارت بهداشت گذراندند و محدودیت‌های موجود ناشی از سیاست‌های غلط است.

دولت هنوز مجوز استخدام صادرنکرده است
وی درباره اعتراض برخی دانشجویان بهداشت نسبت به عدم استخدام آنها در وزارت بهداشت، گفت: دولت هیچگونه مجوز استخدامی را هنوز صادرنکرده و معاون اول رئیس جمهور نیز نسبت به این شیوه که چون استخدام ممنوع است می‌خواهید نیروی شرکتی بگیرید، اعتراض کردند. وی در توضیح این اقدام وزارت بهداشت افزود: این مسئله واقعیت دارد. تعداد پرستاران قبل از طرح تحول بسیار کم بود و بنا شد برای رفع مشکلات در قالب شرکتی تعدادی پرستار به کار گرفته شوند. به طور مثال اکنون باید برای هر تخت ICU دو پرستار داشته باشیم؛ اما در بیمارستان‌ها برای هر10 تخت یک پرستار وجود دارد. بنابراین بنا شده است تا تعدادی پرستار بر اساس پول طرح تحول به کار گرفته شوند و لازم به ذکر است این افراد نیروهای شرکتی هستند و این به معنی استخدام نیست چون استخدام نیاز به ردیف دارد و ردیف آن را سازمان برنامه ریزی و بودجه باید تعیین کند.

به سراغ استخدام رفتن ظلم به مردم است
هاشمی با اشاره به اینکه 9 سال پیش پرسنل وزارت بهداشت 230 هزار نفر بودند، گفت: اکنون این تعداد 420 هزار نفر هستند و در این دولت یک نفر هم اضافه نشده به عبارت دیگر دولت قبل اعتباری برای حقوق 230 هزار نفر پرداخت می‌کرده، اما وزارت بهداشت به 420 هزار نفر حقوق می‌داده است. این حقوق از درآمد اختصاصی که باید صرف توسعه بخش‌ها، تجهیزات،‌ هتلینگ و غذا پرداخت می‌شده است. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در گذشته درآمدی که باید صرف ارتقاء شود صرف حقوق کارمندان می‌شد، افزود: در شرایطی وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم که بیمارستانها حتی پول دمپایی و لباس مریض را هم از او می‌گرفتند. بنابراین اگربخواهیم به سراغ استخدام برویم این ظلم به مردم است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که وزارت بهداشت برای بهداشتیارها، ماماها و بهداشت خانواده دارد، اظهارکرد: طرحی در قالب خدمات به حدود 10 میلیون نفر در قالب طرح ایرانیان طراحی شده که عموما در حاشیه شهرها و شهرهای کوچک است و این مسئله به شکل خرید خدمت صورت می‌گیرد و استخدام در کار نیست. به عبارت دیگر هر1500 نفر تقاضا را به هفت نفر تحویل می‌دهیم که هم بهداشت یارها، هم ماماها و هم بهداشت خانواده و روانشنا‌س‌ها مشغول کار خواهند شد.

در ابتدای این نشست دانشجویان نسب به کمبود خوابگاه‌ها اعتراض داشتند و از وزیر بهداشت درخواست کردند تا خوابگاه‌ها به دانشگاه علوم پزشکی ایران بازگردد و وزیر بهداشت نیز در این زمینه قول پیگری داد. زیرا طبق تفاهم نامه‌ای که در زمینه خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و تهران منعقد شده بود تعدادی خوابگاه دانشجویی از جمله خوابگاه امام حسن (ع)، خوابگاه ابن سینا و تعدادی خوابگاه دختران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است به این شرط که ورودی‌های 90 و 91 در دانشگاه تهران درس بخوانند اما پس از گذشت مدتی مقرر شد تا افراد محل تحصیلشان را خودشان انتخاب کنند. بنابر این تصمیم، حدود 240 نفر به دانشگاه علوم پزشکی ایران مراجعه کردند و حال با مشکل کمبود خوابگاه مواجه هستند.