به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۴۶
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۴ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۵۰۳۴۶

محبوب‌ترین وزراي دولت، مغضوب مخالفان

گروه سیاسی_رسانه ها: مردم عملکرد کدام یک از وزرای دولت تدبیر و امید را بیش از دیگران مثبت ارزیابی کرده‌اند؟ این هدف نظرسنجی روزنامه ابتکار در چند هفته گذشته بود تا همزمان با سالروز استقرار دکتر حسن روحانی در رأس قوه مجریه، وزیران این دولت بتوانند از نتایج عملکرد خود که به انتخاب مردم اولویت بندی شده است، آگاه شوند.
روزنامه ابتکار در ادامه نوشت:‌ نتایج به دست آمده از این نظر سنجی که در آن قرار بود پنج نفر از بهترین وزیران کابینه به ترتیب اولویت انتخاب شوند، بسیار جالب و قابل توجه است.در واقع آن دسته از وزیرانی که در دوره یک ساله مسئولیت خود هدف بیشترین انتقادها و اعتراض‌های نمایندگان مجلس و رسانه‌های مخالف دولت بوده‌اند از نظر مردم وزیرانی کارآمدتر و برتر بوده‌اند. بسیاری از شرکت کنندگان در این نظر سنجی با بیان دلایل انتخاب خود سعی کرده‌اند عملکرد وزیران را تحلیل کرده و براساس ارزیابی خود از مثبت بودن عملکرد آنان، نام وزرا برای امتیاز بندی در پاسخ خود، اولویت بندی کنند.

محمدجواد ظریف
شرکت کنندگان با اختلاف چشمگیری محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را بهترین وزیر کابینه تدبیر و امید معرفی کرده‌اند.ظریف از نظر بیش از 97 درصد شرکت‌کنندگان در نظر سنجی وزیر شماره یک کابینه و بهترین آنها است. در مجموع امتیازها نیز وی توانسته است به تنهایی بیش از 31.5 درصد از امتیازهای داده شده وزرا را ازآن خود کند. مهمترین دلایل انتخاب نام ظریف به عنوان وزیر برتر، متانت، ذکاوت، پاسخگویی و شفافیت عملکرد و تلاش مدبرانه برای برقراری ارتباط متعامل با جهان خارج و همچنین ترمیم چهره صلح طلب و فرهنگی ایران در عرصه بین المللی عنوان شده است. البته این انتخاب دور از ذهن هم نبود زیرا حضور دکتر ظریف در رسانه‌های اجتماعی و برقراری ارتباط متعامل با مردم به صورت مستقیم و همچنین دست آوردهای او و تیم تحت مدیریت وی در مذاکرات هسته‌ای، بی تردید یکی از مهمترین موضوعات رسانه‌ای و بین‌المللی در یک سال گذشته بوده است. تغییر لحن کشورهای بزرگ در قبال ایران، پذیرش حق ایران برای غنی سازی در فضای دیپلماسی بین المللی، تبین نقش محوری ایران در ثبات منطقه و اثرگذاری کشور در معادلات بین المللی و منطقه‌ای از مهمترین وجوه عملکرد وزیر امور خارجه بوده است که کمتر کسی نسبت به آن تردید و انکار قائل است.

بیژن زنگنه
اما رتبه دوم به لحاظ عملکرد مثبت در دولت به شیخ الوزرا اختصاص دارد؛ بیژن کرد زنگنه! او با تجربه‌ترین و پرسابقه‌ترین وزیر جمهوری اسلامی است. او 14.52 درصد از امتیازهای کل کابینه را به خود اختصاص داده است و هرچند با رتبه‌های بعدی خود اختلاف بالایی ندارد، اما در نظرسنجی انجام شده، نفر دوم وزیران دولت روحانی است.از مهمترین دلایل انتخاب وی از سوی مردم با توجه به آنچه شرکت کنندگان استدلال کرده‌اند، قطع رانت‌های موجود در وزارتخانه معظم نفت و کوتاه کردن دست دلال‌ها از بازار نفت و انرژی است.افزایش توان تولید نفت در کشور و همینطور افزایش صادرات فراورده‌های نفتی همزمان با کاهش تکیه بر خام فروشی از دیگر دلایلی است که مردم برای انتخاب زنگنه به عنوان وزیر برتر دولت ذکر کرده‌اند.

علی جنتی
اما نفر سوم این رده بندی کسی نیست جز علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی! جنتی با اختلاف کمتر از دو درصد به نسبت زنگنه به عنوان وزیر منتخب سوم از سوی مردم برگزیده شده است. مجموع امتیازهای او در کل بیش از 12.8 درصد از کل امتیازهای حاصل شده در نظرسنجی است. وزیر ارشاد از نظر مردم به خاطر نگاه باز و «اصلاح طلبانه»اش به مقوله فرهنگ و ارتباط متناسبی که با جامعه فرهنگی و هنری کشور دارد، شایسته دریافت لقب وزیر برتر بوده است. همچنین رضایت خاطر مردمی از تغییرات ایجاد شده در عرصه فرهنگی و البته حمایت از وزیر فرهنگ و ارشاد در مقابل تندروهای فرهنگی در سالی که عنوان فرهنگی را نیز برپیشانی دارد از دیگر شاخص‌های مهمی است که موجب شده تا نام علی جنتی در پاسخ‌های ارسالی بارها و بارها تکرار شود.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رده بندی مردمی نفر چهارم وزیران روحانی است. اختلاف قاضی زاده هاشمی با نفر سوم تنها کمی بیش از 0.5 درصد است. درواقع وزیر بهداشت توانسته با تکیه بر عملکرد مثبت خود، 12.29 درصد از مجموع امتیازها را جمع آوری کند. استدلال‌های مطرح شده برای انتخاب نام هاشمی از سوی مردم، بیش از سایر وزرا بود. عمده دلایل مردمی برای انتخاب وی به کاهش هزینه‌های درمان و گسترش خدمات بیمارستانی مربوط می‌شد. چند نفری نیز جراحی موفقیت آمیز شوخان، دختر خردسال نابینا از سوی وزیر را که باعث شد این کودک بینایی‌اش دوباره را به دست بیاورد به عنوان یکی از دلایل انتخاب وی عنوان کرده بودند. به هر روی مشخص است که عملکرد این وزیر در زندگی مردم بیش از سایرین ملموس بوده و عمده کسانی که به وی رأی داده‌اند، تحول بنیادین در نظام تعامل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها با بیماران را که نشان دهنده افزایش منزلت و حرمت مردم در مراکز درمانی است مورد توجه قرار داده‌اند.

رضا فرجی دانا
و اما نفر پنجم این رده بندی، نامی است که این روزها یش از سایر وزرا شنیده شده و دلیل انتخاب او از سوی مردم بازگرداندن هویت علمی و استقلال به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و همچنین اختلاف‌نظرها و اختلاف منش‌های گسترده‌اش با جماعت تندرو سیاسی و به ویژه جبهه پایداری است؛ رضا فرجی دانا! مشخص است که مردم جدال‌های برخی نمایندگان و برخی از منتقدان تندرو دولت و به ویژه فرجی دانا را در رسانه‌ها رصد و دنبال کرده‌اند که در استلال‌های خود برای انتخاب نام وی به عنوان وزیر برتر همین موضوع‌ها را مطرح می‌کنند. افزون بر این اسامی، به ترتیب نام هفت نفر دیگر از وزیران کابینه در پاسخ‌های ارسالی به دفتر روزنامه مشاهده می‌شود که به ترتیب عبارتند از: علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت،معدن و تجارت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالرضا روحانی فضلی وزیر کشور، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات.سوای همه موارد مذکور، یکی از نکاتی که در این نظر سنجی بسیار جلب توجه می کند، حمایت مردم از وزیرانی است که بیشترین هجمه های انتقادی از عملکرد آنان در یک سال گذشته وجود داشته است.در واقع به نظر می رسد مردم با انتخاب هایشان در این نظر سنجی، نظری غیر از نظر برخی از نمایندگانشان در مجلس و برخی دیگر از چهره هایی که داعیه دار مردمی بودن هستند، دارند.