کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط داعش

قتل‌عام و تجاوز گسترده زنان ایزيدی‌ عراق

14 مرداد 1393 ساعت 19:58

گروه بين‌المل: به دنبال تصرف برخی مناطق شمالي عراق از سوی اعضای داعش، تروریست‌های این گروه قتل عام ساکنین محلی به ویژه ایزيدی‌ها را آغاز کرده‌اند.


ایزدی‌ها یک اقلیت مذهبی کرد زبان هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرق ترکیه و قفقاز زندگی می‌کنند و زبان آنها کردی با گویش کرمانجی است. آیین ایزدی آمیزه‌ای از عقاید اسرارآمیز و ادیان پیش از اسلام و عقاید اسلامی‌ است و یهودیت، مسیحیت، نسطوری، مزدیسنا و تصوف بر آن تاثیر گذاشته است. پیروان این آیین از نظر نیروهای داعش کافر و یا مشرک محسوب می‌شوند که قتل آنها جایز است.

خیری شنگالی، معاون حزب اتحادیه میهنی کردستان شاخه موصل در گفت‌وگو با خبرگزاری کردپرس اعلام کرد: اتفاقاتی که هم اکنون در شنگال در حال وقوع است فاجعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود و در حال حاضر قتل عام ساکنین شنگال آغاز شده است. شنگالی گفت: داعش در برخی از روستاهای واقع در منطقه شنگال اقدام به بریدن سر، کشتن و به دارآویختن ساکنین این مناطق کرده است. نیروهای داعش به زنان ساکن در این مناطق تجاوز می‌کنند و با اجبار و تهدید، ایزدی‌ها را از طریق دادگاه‌های خود مجبور به پذیرش دین اسلام می‌کنند.

وی افزود: شمار آوارگان شنگال به 300 هزار تن رسیده است. این آوارگان در شهرهای دهوک، اربیل و سلیمانیه مستقر هستند و بخشی از آنها نیز در کمپ‌های آوارگان ساکن شده‌اند. هم اکنون خیل عظیم آوارگان منطقه شنگال در حال پناه بردن به اقلیم کردستان عراق هستند. وی از جوامع بین المللی، سازمان‌های دولتی و نهادهای مدنی و دولت اقلیم کردستان عراق درخواست کرد تا اهالی شنگال را از این وضعیت بحرانی نجات دهند. خیری شنگالی تصریح کرد: آزادسازی منطقه شنگال و بیرون راندن اعضای دولت اسلامی عراق و شام نیازمند نیرویی عظیم و تسلیحات سنگین است.

پس از حملات داعش به منطقه شنگال و کنترل این منطقه‌، بیش از 300 هزار شهروند شنگالی که‌ اکثریت آنان ایزدی هستند، آواره اقلیم کردستان، مناطق کردنشین سوریه‌ و کوه‌های منطقه‌ شده‌اند. به علت نبود غذا و آب آشامیدنی، این آوارگان در وضعیت نامناسبی به‌ سر می‌برند و تاکنون شماری از آنان جان خود را از دست داده‌اند. روز دوشنبه‌ و به دنبال تصرف برخی مناطق کرد نشین به دست داعش، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان فرمان جنگ با داعش و تغییر سیاست تدافعی اقلیم به سیاست تهاجمی را صادر کرد. بارزانی ضمن ابراز همدردی با آوارگان ایزدی به شهروندان اقلیم کردستان اطمینان داد که اجازە نخواهند داد یک وجب از خاک مناطق کرد نشین به دست تروریست‌ها بیفتد و از منطقه شنگال و ایزدی‌ها دفاع خواهد کرد.


کد مطلب: 50398

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/50398/قتل-عام-تجاوز-گسترده-زنان-ایزيدی-عراق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir