به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۶ ساعت ۱۷:۴۴
کد مطلب : ۵۰۵۲۸
در پي اعلام کابل مبنی بر حمایت اسلام آباد

پاکستان:حمايت‌ما از طالبان بی‌اساس است

گروه بين‌الملل: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با تکذیب اتهام مطرح شده از سوی کابل مبنی بر حمایت پاکستان از طالبان افغانستان، تاکید کرد که ادعای مقامات افغانستان مغایر تعهد اسلام آباد در مبارزه علیه تروریسم است.
پاکستان:حمايت‌ما از طالبان بی‌اساس است
خانم ˈتسنیم اسلمˈ امروز (پنجشنبه) در نشست خبر هفتگی با خبرنگاران گفت: موضع گیری های منفی و سرزنش از سوی افغانستان ممکن است روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد. ˈاحمد شکیب مستغنیˈ سخنگوی وزارت خارجه افغانستان طی اظهاراتی در هفته اخیر ادعا کرد که حضور پاکستان بصورت نظامی و مشاوره ای در میان تروریست ها در افغانستان گسترش پیدا کرده و نیروهای این کشور همچنان با پرتاب راکت، خاک افغاستان را هدف قرار می دهند.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز در اوج حملات اخیر شبه نظامیان طالبان به بخش هایی از این کشور، انگشت اتهام را به سوی پاکستان نشانه رفته است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اسلام آباد با رد تمامی اتهامات عنوان شده از سوی کابل تاکید کرد: نسبت به ادامه اتهام زنی های افغانستان که منجر به صدمه زدن به امنیت ملی پاکستان می شود، عمیقا ابراز نگرانی می کنیم.

وی گفت: دولت پاکستان بار دیگر قاطعانه ادعای افغانستان مبنی بر دخالت در حملات تروریستی، فعالیت شورشیان و حملات خمپاره ای به مناطق مرزی افغانستان را تکذیب می کند و هرگونه سرزنش علیه تعهد اسلام آباد برای مبارزه علیه تروریسم را بی اساس می داند. اسلام آباد بارها تاکید کرده که تروریسم بعنوان دشمن مشترک پاکستان و افغانستان، تمام منطقه را تحت تاثیر قرار داده است اما مبارزه موثر با این چالش نیاز مبرم به همکاری مشترک از سوی تمام طرف های ذی نفع دارد.

وی گفت: وارد کردن اتهامات بی اساس نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه تنها در راستای منافع دشمنان اصلی مردم پاکستان و افغانستان و در جهت اهداف مخالفان برای از بین بردن چشم انداز روشن روابط دوستانه میان دو طرف است. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ادامه عملیات نظامی ارتش این کشور موسوم به ˈضرب عضبˈ در منطقه قبیله ای ˈوزیرستان شمالیˈ تاکید کرد: این عملیات نشان دهنده عزم راسخ دولت پاکستان در مبارزه بدون تبعیض با پدیده شوم تروریسم است.

وی افزود: اسلام آباد از کابل خواسته است تا با تقویت امنیت در طول نوار مشترک مرزی دو کشور، اجازه ندهد تا تروریست ها از خاک پاکستان به آن کشور متواری شوند. این دیپلمات ارشد پاکستانی اقدامات موثر نهادهای کنترل و امنیت مرزی افغانستان را برای کسب موفقیت های بیشتر در عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تروریست ها و شبه نظامیان، ضروری دانست.

وی تاکید کرد: پاکستان خود را متعهد به توسعه روابط دوستانه با افغانستان بر اساس احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی می داند. تسنیم اسلم اظهار امیدواری کرد که دولت افغانستان نیز سیاست خویشتنداری، مسوولیت پذیری و تلاش مستمر پاکستان برای ارتقای روابط سازنده را محترم بشمارد زیرا حفظ و تقویت محیط مساعد میان دو کشور ، از طریق توسعه مستمر همکاری های متقابل و مفید میان طرفین میسر می شود.