به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۵۱۰۳۸

عرق خارشتر، موثر در کاهش وزن

گروه سلامت: یک متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی گفت: عرق خارشتر در کاهش وزن موثر است.
عرق خارشتر، موثر در کاهش وزن
شهرام امیرمرادی در خصوص گیاه دارویی خارشتر گفت: نام علمی این گیاه «Alhagimaurorum» و متعلق به خانواده بقولات «Fabaceae» است. خارشتر گیاهی با شاخه و ساقه خاردار، برگ‌های ساده و کوچک، میوه بند‌بند و با ظاهری منظم است. این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه ماده‌ای به نام «ترنجبین» تولید می‌کند، اظهار کرد: بوته‌های خارشتر، نیمه درختچه‌ای و نیمه چوبی است که تا ارتفاع 50 تا 150 سانتیمترمی‌رسد؛ ساقه‌های آن سبز رنگ، با خارهای تیز و نوک زرد بوده و کاسبرگ آن بدون کرک و زنگ مانند و با پنج دانه مثلثی کوتاه نوک تیز است.

این متخصص اکولوژی گیاهان زراعی و دارویی ادامه داد: دانه‌های این گیاه دارویی درون نیام کپه روی هم قرار دارد؛ گونه مقاوم به سرما و دارای ریشه عمیق است و به آب کمی نیاز دارد. امیرمرادی در خصوص خواص خارشتر خاطرنشان کرد: این عرق گیاهی در کاهش وزن موثر بوده و جوشانده آن مقوی و مسهل است و در درمان بیماری‌های گوارشی مناسب است. پودر خشک خارشتر همراه با ماست در درمان بیماری سرطان مفید بوده و گرد کوبیده شده آن در درمان زخم‌ها موثر است.

این متخصص گیاهان دارویی تصریح کرد: از ساقه خشک شده گیاه خارشتر در تهیه ترنجبین استفاده می‌شود که به عنوان ملین و برای شیرین کردن طعم داروها به کارمی‌رود؛ همچنین نرم کننده سینه، خلط آور وتب بر است. وی یادآور شد: ترنجبین، در حقیقت ماده‌ای قندی است که مقدار زیادی ساکارز طبیعی دارد، به ‌همین علت، طعمی شیرین داشته و به‌عنوان طعم‌دهنده و شیرین‌کننده در صنایع داروسازی کاربرد دارد. امیرمرادی اظهار کرد: در گذشته، در خراسان و یزد به ‌صورت سنتی از آن قند تهیه می‌کردند و هم‌اکنون نیز در صنعت ساخت گز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ترنجبین، در طب سنتی رایج بوده و طبع آن کمی گرم و تر است و از آن به عنوان ملیِن، ‌مسهل صفرا، تب‌بر، خنک کننده، رافع سرفه‌، رافع زردی، برطرف کننده یبوست، برطرف کننده درد سینه، رافع عطش و تب‌های گرم استفاده می‌شود. این متخصص گیاهان دارویی گفت: آب مقطری که از سرشاخه این گیاه به دست می‌آید، ادرار آور است و برای دفع سنگ کلیه و سیاه سرفه کودکان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه از عرق خارشتر جهت دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود، افزود: نوشیدن سه لیوان عرق خارشتر در روز، موجب رفع رسوبات و جلوگیری از سنگ کلیه می‌شود. امیرمرادی با اشاره به موارد منع مصرف این گیاه دارویی، بیان کرد: بیماران مبتلا به حصبه، اسهال خونی، بواسیر، خون ادراری و آبله از خوردن ترنجبین خودداری کنند؛ همچنین ترنجبین برای طحال و اشخاص گرم مزاج مضر است.
مرجع : ایسنا