به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۱ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۵۲۱۷۷

پخت لنزهای میکروسکوپ در فر/ تصاوير

گروه فناوری: محققان استرالیایی روش جدیدی برای تولید لنز میکروسکوپ ابداع کرده‌اند که هزینه تولید را در مقایسه با روش‌های موجود بشدت کاهش می‌دهد.
پخت لنزهای میکروسکوپ در فر/ تصاوير
لنز میکروسکوپ با سابیدن و پرداخت دیسک‌های شیشه‌ای یا ریختن پلیمر بداخل قالب تولید می‌شود و استفاده از هرکدام از این روش‌ها بر قیمت محصول نهایی اثرگذار است. محققان دانشگاه ملی استرالیا به سرپرستی دکتر استیو لی، روش آسان و کم هزینه‌ای برای ساخت لنز ابداع کرده‌اند. در این روش، قطراتی از پلیمر سیلیکون ژل‌مانند موسوم به پلی دی‌متیل سیلوکسان (PDMS) بر روی یک اسلاید شیشه‌ای میکروسکوپ قرار داده شده و درون فر با دمای 70 درجه سانتیگراد پخته می‌شوند؛ این کار باعث سخت شدن قطره سیلیکون بعنوان پایه لنز می‌شود.

قطره دیگری از پلیمر سیلیکون بر روی پایه ایجاد شده ریخته شده و مجددا درون فر قرار داده می‌شود؛ اسلاید شیشه‌ای برگردانده شده و در این حالت قطره دوم به شکل منحنی از پایه آویزان می‌شود. با سخت شدن هر قطره، قطرات بعدی افزوده می‌شوند تا در نهایت شکل مناسب لنز بدست بیاید. امکان استفاده از این لنزها بر روی دوربین تلفن‌همراه هوشمند با توانایی بزرگنمایی 160 برابری نیز وجود دارد که یک میکروسکوپ ساده برای مشاهده پوست ایجاد می‌کند.

محققان بدنبال ساخت نسخه‌های بزرگتر لنز و افزایش عملکرد نوری با قابلیت استفاده بر روی میکروسکوپ‌های متداول هستند. نتایج این مطالعه در مجله Biomedical Optics Express منتشر شده است.



مرجع : ایسنا