به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۹:۳۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۵۲۹۹۴

درآمد روزانه 2 میلیون دلاری داعش از نفت

گروه اقتصادي: گروه تروریستی داعش در حال حاضر به ثرورتمندترین سازمان تروریستی جهان تبدیل شده است و حتی ثروت آن از القاعده فراتر رفته است. این گروه زیرمجموعه القاعده برنامه و حتی سازمان مورد نیاز برای به کار گرفتن پول‌های هنگفت حاصل از فروش نفت نفت و قاچاق را دارد.
درآمد روزانه 2 میلیون دلاری داعش از نفت
به گزارش پایگاه نشنال‌پست، برای مثال داعش تقریبا ماهانه 12 میلیون دلار از راه اخاذی و دیگر اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه در شهر موصل عراق در کنار روزانه یک تا سه میلیون دلار از فروش غیرقانونی نفت به دست می‌آورد. برخی کارشناسان معتقدند که توانایی این گروه دستکم در میان گروه‌های افراطی تقریبا بی‌سابقه است.به گفته جین دیویدسون و امرسون بروکینگز از شورای روابط خارجه گروه داعش کنترل مقادیر زیادی از منابع طبیعی و قلمرو را به دست گرفته که در تاریخ سازمانهای افراطی بی‌سابقه است.

این گروه تقریبا 60 درصد میادین نفتی سوریه و چندین تاسیسات تولید نفت در عراق را به دست گرفته است.لعی الخطیب بنیانگذار موسسه انرژی عراق و از اعضای موسسه بروکینگز تخمین زد که درآمد کلی داعش از تولید نفت روزانه حدود دو میلیون دلار است.خطیب افزود: به عبارت ساده تر این گروه در موقعیتی است که روزانه بیش از 30 هزار بشکه نفت خام را با قیمت بین 25 تا 60 دلار در هر بشکه با توجه به تعداد واسطه‌های موجود به کشورهای همسابه می‌فروشد.

نشریه فارن پالسی می‌نویسد: گزارشها حاکی از این است که داعش بیشتر نفت تولیدی را به واسطه‌هایی در سوریه می‌فروشد و این واسطه‌ها سپس نفت خریداری شده را به پالایشگاههایی در ترکیه و کردستان عراق می‌فروشند. رابین میلز مدیر موسسه انرژی منار و نویسنده کتاب "افسانه بحران نفت" می‌گوید: اگر دولت عراق مناطق تحت تصرف داعش را پس بگیرد، افراد و کشورهای درگیر در فروش این نفت در بازار سیاه مورد تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین اقدامات حقوقی دولت عراق قرار می‌گیرند.میلز به روزنامه بیزینس اینسایدر گفت: با توجه به مقدار کم و دشواری پیگرد خریداران و فروشندگان، تاثیر عملی این اقدام ممکن است زیاد نباشد.

چارلز لیستر از مرکز بروکینگز در دوحه به نشریه اشپیگل گفت: نفت تنها منبع درآمد داعش نیست.وی توضیح داد که چطور داعش از کنترل خود روی منابع آب و مواد عذایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند.پول در این میان یک عنصر کلیدی است. مشخص است که داعش به لحاظ مالی به احتمال قریب به یقین یک گروه خودکفا است. این گروه منابع مالی خود را از کنترل و فروش غیرقانونی نفت و گاز، محصولات کشاورزی نظیر گندم، کنترل روی منابع آب و برق و اعمال مالیات در مناطق تحت کنترل خود بدست می‌آورد.

پیشروی داعش در شمال عراق مقادیر زیادی از زمین‌های کشاورزی را تحت کنترل این گروه قرار داده است. بخش‌های وسیعی از پنج استان حاصلخیز عراق هم اکنون تحت کنترل داعش است.این استانها به طور کلی 40 درصد محصول گندم عراق را تولید می‌کنند. شبه‌نظامیان همچنین به 40 تا 50 هزار تن گندم موجود در سیلوهای دولت در شمال عراق دست پیدا کرده‌اند.العربیه گزارش داده که داعش دستکم 700 هزار تن غلات را برای تصفیه از غرب عراق به سوریه منتقل کرده است. این گروه همچنین موفق شده این غلات را از طریق واسطه‌های ثالث به دولت عراق بفروشد.

گروه تروریستی داعش اخیرا تلاشهای خود را از طریق تولید آرد از گندمی که از تصفیه خانه های دولت در موصل به سرقت برده، گسترش داده است.یک منبع در وزارت کشاورزی به رویترز گفت: داعش نزدیک به 30 درصد کل محصولات کشاورزی عراق را به خطر انداخته است.این ناامنی غذایی قیمت‌ها را بالا برده و ثروت باد آورده حاصل از تجارت گندم را بیشتر کرده استکنترل منابع آب و ایستگاه‌های برق هیدروالکتریت نیز درآمدهایی را برای این گروه به همراه داشته است.

کنترل بخشهای وسیعی از زیرساختها نظیر سد طبغه در سوریه در کنار کنترل کوتاه مدت سد موصل در عراق نشان دهنده قابلیت‌ها و اهداف این گروه است.آریل احرام استاد دانشگاه امور بین‌الملل ورجینیا می‌گوید که سد طبغه به‌طور مداوم درآمد این گروه را تامین می‌کند.این سد برق حلب و مناطق اطراف آن را تامین می کند. نیروهای داعش اطمینان داده اند پرسنل این سد مورد تعرض قرار نمی‌گیرند تا ادامه فعالیت‌ آن تضمین شود.داعش همچنین روی اقلام تجاری مختلف مختلف نظیر کامیونها و برجهای مخابراتی مالیات می‌گیرد.

بانک اعتباری رقع به یک نهاد مالیاتی تبدیل شده و مغازه داران هر دو ماه یکبار در ازای آب و برق و امنیت 20 دلار به این گروه می‌پردازند.کالین کلارک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: کارکرد داعش بسیار به یک "سندیکای جنایتکار" شبیه است. این گروه شبیه مافیا فعالیت می کند. این گروه در هر فعالیتی که پولساز باشد فعالیت دارد.
مرجع : ايسنا