به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۰۹ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۵۳۰۳۳
سراج:

هنرمند باید به فکر ماندگاری کارش باشد

گروه فرهنگ و هنر: حسام‌الدین سراج گفت: هنرمند باید به فکر ماندگاری کارش باشد تا مخاطب را به شور و شعف بیاورد.
هنرمند باید به فکر ماندگاری کارش باشد
این هنرمند پیشکسوت که قرار است کنسرت «شب عاشقان بیدل» را برگزار کند‌، در سخنانی گفت: حدود سه سال پیش بود که با آقای تفرشی صحبت کردیم تا قطعات آلبوم «نگاه آسمانی» را به صحنه ببریم و تصنیف‌هایی که مردم با آنها خاطره دارند را اجرا کنیم. او با اظهار خرسندی از اینکه این اقدام اجرایی شده است گفت: امیدوارم این آثار مورد توجه مردم نیز قرار گیرد. در این کنسرت قطعاتی چون «ملکا»‌، «شب عاشقان بی‌دل» و... اجرا خواهد شد.

سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا هنرمندان پیشکسوت برای رجوع به گذشته تمایل دارند، توضیح داد: رهبری ارکستر در کنسرت پیش‌رو برعهده همایون رحیمیان است. او هنرمند بزرگ و محجوبی است و کارهایش خاطره انگیز است. نوازندگانی که در این شب‌ها در حال تمرین هستند، می‌گویند این قطعات با این که قدیمی‌اند اما برای ما مدرن محسوب می‌شود. زیرا رحیمیان تنظیم‌های ماندگاری داشته است. این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: میل و انگیزه وجود دارد اما شرایط و امکانات نیست. به هر حال خلق چنین آثاری هزینه‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا این اواخر به کارهای ارکسترال روی آورده است،‌ با خواندن شعری گفت: خدایا مطربان را انگبین ده... برای ضرب دستی آهنین ده... ما هروقت اجرای ارکسترال داریم به ما می‌گویند چرا سراغ موسیقی مقامی نمی‌روید و هرگاه هم کار ارکسترال اجرا می‌کنیم برعکس‌اش را از ما می‌پرسند. سراج با یادآوری این موضوع که کم کار نشده است‌، اضافه کرد: در حال حاضر دو کار آماده انتشار دارم‌، یکی آلبوم «مسیحا» است که شامل دو لوح فشرده می‌شود و دومی آلبوم «لب‌خوانی باران» است که برای ارکستر تنظیم شده است.

این هنرمند با بیان اینکه در کنسرت پیش‌رویش، آوازی را در ماهور اجرا خواهد کرد که با نی داود ورزیده همراه می‌شود بیان کرد: نسل جدید به خاطر مخاطبی که دارد سعی می‌کند قطعات پرشوری را اجرا کند جوانان امروز آواز را متهم می‌کنند و می‌گویند در آن حرکت وجود ندارد. اما نسل قدیم آواز را دوست دارد.

وی افزود: آواز مقوله ارزشمندی است خواننده در حین آواز ملودی جدید خلق می‌کند و تفاوتی که بین هنرمندان نسل قدیم و نسل جدید وجود دارد همین است که نسل جدید سراغ کارهای تصنیف شده می‌رود و نسل قدیم سعی می‌کند آواز را حفظ کرده و به نسل بعد انتقال دهد.

در نشست خبری که 9 شهریور ماه در سالن کنفرانس برج میلاد برگزار شده بود‌، رهبر ارکستر سراج در سخنانی گفت: روند تولید این کارها از دهه 60 آغاز شد. یکی از اثاری که آن زمان آهنگسازی کردیم «ای عاشقان ای عاشقان» بود که با همراهی آقای سراج آن را به مرحله ضبط رساندیم. کارها شروع شد و آثار به بازار آمد و از همان زمان آرزو داشتم که این آثار به اجرای صحنه‌ای برسند.

همایون رحیمیان ادامه داد: چند سال پیش با آقای سراج و آقای تفرشی صحبت‌هایی داشتیم که قطعات آلبوم‌های نگاه آسمانی به روی صحنه بروند‌ و این دو نفر زحمت زیادی کشیدند تا کار به مرحله اجرا برسد.به هر حال ارکستر سختی‌های خاص خودش را دارد و ما هم در این کنسرت با یک ارکستر کامل که ارکستری سمفونیک محسوب می‌شود به روی صحنه می‌رویم. او نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر رجوع هنرمندان به آثار گذشته‌اشان گفت: آرزوی هر آهنگساز و خواننده‌ای است که بتواند کارهای بزرگ بسازد و آن را در سالن‌ها اجرا کند اما شاید دلیل این رجوع به گذشته مسائل مالی باشد وگرنه هدف ما این است که موسیقی را به شکلی فاخر به مخاطب عرضه کنیم.

نوازنده ارکستر سمفونیک تهران درباره تفاوت‌های آلبوم «نگاه آسمانی» و اجرای صحنه‌ای آن توضیح داد: چیدمان ارکستر در کنسرت تغییر نکرده است اما قطعه «شب عاشقان بیدل» را بازنگری کرده‌ام و هنرمندان کریست ما را در این قطعه همراهی خواهند کرد.

او ادامه داد این در حالی است که قطعه‌ای بی‌کلام نیز در این کنسرت اجرا می‌شود. اجرای این قطعه به زمانی بر می‌گردد که استاد ملک در قید حیات بود. ایشان یک روز ملودی را به بنده دادند که آن را با فرهنگ شریف به صورت دو نوازی اجرا کرده بودند و استاد ملک به بنده گفت که این قطعه را برای ویلن و ارکستر تنظیم کنم. رحیمیان اظهار کرد: این کار را در استدیو ضبط کردیم و این قطعه تنها کار ارکسترال زنده یاد ملک محسوب می‌شود و از آنجا که دوست داشتم از این استاد هم قطعه‌ای اجرا کنم این قطعه را به یاد استاد ملک که نام آن را «چکاوک گذاشته‌ایم» اجرا خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این نشست تهیه کننده کنسرت توضیح داد: این کنسرت به اجرای قطعات آلبوم «نگاه آسمانی» اختصاص دارد که سال‌ها پیش منتشر شده بود. ارکستر و گروه کر آماده شد و پس از آغاز تمرینات کنسرتی در برج میلاد را پیش‌بینی کردیم. محمد حسین مقدس تفرشی اظهار کرد: در طول دو سال گذشته شاهد اجرای کنسرت «وداع» به مناسبت ماه محرم و با همراهی یک ارکستر سمفونیک بودیم و امسال هم تصمیم گرفتیم قطعات این آلبوم را به خاطر جذابیتی که دارد برای مخاطبان اجرا کنیم.

او گفت: در این کنسرت هم در خدمت همان نوازندگانی هستیم که در کنسرت‌های پیشین ما را همراهی کردند به گونه‌ای که 68 نوازنده و 38 هنرمند کریست ما را همراهی خواهند کرد. امیدواریم فعالیت‌های این ارکستر ادامه دار باشد و بعد از اجرای تهران بتوانیم اجراهایی را در شهرستان‌ها داشته باشیم.
مرجع : ایسنا