به روز شده در ۱۴۰۴/۰۳/۲۶ - ۱۵:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۰۳/۱۱ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب : ۵۳۲۶۸۶

راهنمای جامع ارسال بار و کالا از ایران به اروپا: روش‌ها، شرایط و الزامات

گروه کسب و کار: چکیده : ارسال بار به اروپا به صورت زمینی و هوایی و دریایی نیاز به تجربه و دانش و تخصص دارد و همراه بودن این خدمات با بیمه نامه کامل از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید محموله و کالایی را از ایران به اروپا ارسال کنید فقط کافیست از طریق آنی بار اقدام نمایید.
راهنمای جامع ارسال بار و کالا از ایران به اروپا: روش‌ها، شرایط و الزامات
ارسال بار و کالا از ایران به اروپا فرآیندی پیچیده و چندوجهی است که نیازمند درک عمیق از روش‌های حمل و نقل، مقررات گمرکی، الزامات قانونی و چالش‌های احتمالی است. این گزارش با هدف ارائه یک راهنمای جامع و دقیق برای افراد و کسب‌وکارهایی که قصد ورود به این حوزه را دارند، تدوین شده است. اهمیت این مسیر تجاری نه تنها در مبادلات اقتصادی، بلکه در حفظ ارتباطات و تسهیل جابجایی کالاها و حتی اثاثیه شخصی بین دو منطقه نیز نهفته است. با توجه به پیچیدگی‌های لجستیکی و مقرراتی، درک صحیح از این فرآیند برای اطمینان از حمل و نقل کارآمد و موفق ضروری است.

روش‌های اصلی حمل و نقل کالا از ایران به اروپا
انتخاب روش مناسب برای ارسال کالا از ایران به اروپا، بسته به نوع کالا، فوریت تحویل، حجم و وزن بار، و بودجه در نظر گرفته شده، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر یک از روش‌های حمل و نقل دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که در ادامه به تفصیل بررسی می‌شوند. 

حمل و نقل زمینی
حمل و نقل زمینی، به ویژه از طریق جاده، یکی از روش‌های رایج برای ارسال بار از ایران به اروپا است. این روش معمولاً برای کشورهایی که مرز مشترک دارند یا از طریق کشورهای همسایه قابل دسترسی هستند، مقرون‌به‌صرفه است. کشورهایی مانند ترکیه و جمهوری آذربایجان به عنوان همسایگان اروپایی ایران، مسیرهای اصلی زمینی را فراهم می‌کنند. از مزایای این روش می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن آن در مقایسه با حمل هوایی و گاهی دریایی، به خصوص برای بارهای با وزن و حجم بیشتر اشاره کرد. همچنین، حمل زمینی امکان جابه‌جایی بارهای با وزن بیشتر را فراهم می‌کند و دسترسی گسترده‌ای برای ارسال محموله از تمامی نقاط کشور را میسر می‌سازد. برای خرده‌بارها و بارهای کمتر از یک تریلی کامل، روش گروپاژ (حمل اشتراکی) که در آن محموله‌های چند نفر تجمیع شده و در یک تریلی منتقل می‌شوند، بسیار کارآمد و اقتصادی است. با این حال، حمل زمینی نسبت به حمل هوایی زمان بیشتری می‌برد و هر کشور مقصد محدودیت‌های خاص خود را برای حداکثر وزن بار دریافتی در نظر می‌گیرد که باید قبل از ارسال بررسی شود. همچنین، عبور از چندین کشور ترانزیت مستلزم رعایت مقررات گمرکی و امنیتی هر کشور است. 
حمل زمینی برای ارسال بار به انگلیس و کشور هایی که به صورت زمینی با ایران ارتباط دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

حمل و نقل هوایی
این روش سریع‌ترین راه برای ارسال کالا به خارج از کشور است و برای بارهای فوری، با ارزش بالا یا کم‌حجم مناسب می‌باشد. سرعت بالا یکی از برجسته‌ترین مزایای حمل هوایی است؛ بارها معمولاً ظرف ۳ تا ۴ روز در مقصد تحویل داده می‌شوند. به دلیل کنترل‌های شدید در فرودگاه‌ها، امنیت بالایی نیز دارد. برای خرده‌بارها، فریت هوایی می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه حمل بین‌المللی باشد، به طوری که هزینه آن حدود ۳۰٪ جریمه اضافه‌بار است. اما به طور کلی، حمل هوایی گران‌ترین روش حمل و نقل محسوب می‌شود، به خصوص برای بارهای حجیم و سنگین. همچنین، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری در مورد وزن و ابعاد بار نسبت به روش‌های زمینی و دریایی دارد.
به عنوان مثال ،  برای ارسال بار به سوئد ، حمل هوایی از بهترین و مناسب ترین گزینه های می باشد . 



حمل و نقل دریایی
این روش برای بارهای حجیم، سنگین و غیرفوری، به ویژه برای مهاجران که قصد انتقال اثاثیه منزل خود را دارند، بسیار مناسب است. ظرفیت بالای حمل بار و مقرون‌به‌صرفه بودن آن برای بارهای با تناژ بالا و غیرتجاری (فریت بار) از مزایای اصلی این روش است. حمل دریایی نسبت به روش‌های زمینی و ریلی از امنیت بالاتری برخوردار است و کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. با این حال، طولانی‌ترین زمان حمل را دارد و نیازمند آشنایی با قوانین و رویه‌های بندری و گمرکی است. مسیرهای دریای سیاه، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، دریای شمال و دریای بالتیک از مهمترین مسیرهای مورد استفاده هستند. 
انتخاب روش حمل و نقل نباید تنها بر اساس کمترین هزینه مستقیم انجام شود. در واقع، "بهترین" روش، ترکیبی از هزینه، سرعت، قابلیت اطمینان و توانایی عبور از پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی است. برای مثال، حمل و نقل زمینی ممکن است در ظاهر ارزان‌تر باشد، اما وابستگی آن به عبور از مرزها خطرات تأخیر ناشی از بازرسی‌های گمرکی دقیق یا تنش‌های سیاسی را به همراه دارد که می‌تواند هزینه‌های کلی حمل و نقل را به دلیل زمان‌های انتظار طولانی‌تر، هزینه‌های انبارداری یا حتی فساد کالا افزایش دهد. در مقابل، حمل و نقل هوایی، با وجود هزینه بالاتر، سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می‌دهد که برای کالاهای حساس به زمان یا با ارزش بالا، کاملاً توجیه‌پذیر است. حمل و نقل دریایی نیز، در حالی که برای بارهای حجیم اقتصادی‌ترین است، طولانی‌ترین زمان حمل را دارد که می‌تواند سرمایه را برای مدت طولانی‌تری درگیر کند. این تحلیل نشان می‌دهد که صادرکنندگان باید یک تجزیه و تحلیل پیچیده از هزینه-فایده انجام دهند که شامل هزینه‌های غیرمستقیم و ریسک‌ها نیز می‌شود، نه فقط هزینه‌های مستقیم حمل و نقل.  
علاوه بر اروپا ، ارسال دریایی برای سایر نقاط جهان نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. ارسال بار به دبی نیز از مهمترین آنها می باشد.



مراحل گام به گام ارسال بار و کالا به اروپا
فرآیند ارسال بار از ایران به اروپا شامل چندین مرحله متمایز است که هر یک نیازمند توجه و دقت فراوان است. رعایت دقیق این مراحل برای اطمینان از یک فرآیند حمل و نقل روان و بدون مشکل حیاتی است.

۱. انتخاب شرکت حمل و نقل معتبر
 اولین و مهم‌ترین گام، انتخاب یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی با تجربه و قابل اعتماد است. این شرکت‌ها باید با قوانین و مقررات بین‌المللی و گمرکی آشنا باشند و بتوانند تمام کارهای مربوط به انتقال بار را انجام دهند. معیارهای انتخاب شامل سابقه مثبت، تخصص در مسیر ایران-اروپا، ارائه خدمات جامع (بسته‌بندی، گمرک، بیمه، پیگیری)، و داشتن سیستم استعلام قیمت است.
در انتخاب شرکت حمل و نقل، تفاوت‌های مهمی بین شرکت‌های لجستیک ایرانی و بین‌المللی وجود دارد. شرکت‌های جهانی معمولاً شبکه‌های بین‌المللی گسترده‌ای دارند اما ممکن است نسبت به تحریم‌ها حساس‌تر باشند یا هزینه‌های انطباق بالاتری داشته باشند که می‌تواند بر قیمت‌گذاری یا در دسترس بودن خدمات برای مسیر ایران-اروپا تأثیر بگذارد. در مقابل، شرکت‌های ایرانی، با وجود ردپای جهانی کوچک‌تر، ممکن است تخصص بیشتری در پیمایش پیچیدگی‌های خاص گمرکات ایران و تحریم‌ها داشته باشند. این امر نشان می‌دهد که انتخاب شرکت تنها به کیفیت خدمات محدود نمی‌شود، بلکه به توانایی آن‌ها در عملکرد مؤثر تحت تحریم‌ها نیز بستگی دارد. یک شرکت محلی ایرانی ممکن است راه‌حل‌های مناسب‌تری برای بخش مبدأ (ایران) ارائه دهد، در حالی که یک بازیگر جهانی ممکن است در بخش مقصد (اروپا) و پیگیری بین‌المللی قوی‌تر باشد. این وضعیت می‌تواند به این معنی باشد که صادرکنندگان باید استفاده از ترکیبی از تخصص محلی برای بخش ایرانی و شبکه‌های بین‌المللی برای بخش اروپایی را در نظر بگیرند، یا شرکتی را انتخاب کنند که تجربه اثبات شده‌ای در هر دو زمینه دارد.

۲. آماده‌سازی و بسته‌بندی کالا
بسته‌بندی صحیح و اصولی کالا، مهم‌ترین بخش ارسال هرگونه بار است، زیرا بسته‌بندی نامناسب می‌تواند خسارات زیادی به بار وارد کرده و حتی منجر به جریمه شود. بسته‌بندی باید بر اساس استانداردهای حمل و نقل (هوایی، زمینی، دریایی) و برای محافظت از کالا در برابر رطوبت، ضربه یا فشار انجام شود. استفاده از مواد بادوام و محافظت‌کننده، به ویژه برای اقلام حساس، ضروری است. همچنین، برای بسیاری از کالاهای چوبی یا فلزی که به صورت دریایی حمل می‌شوند، سم‌پاشی و ارائه گواهی بین‌المللی آن در مرزهای اروپایی الزامی است. این الزام برای جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌ها به کشور مقصد است.  
بسته‌بندی صرفاً یک جزئیات لجستیکی نیست، بلکه یک لایه حیاتی از انطباق و کاهش ریسک است. اشاره به "جریمه شدن" برای بسته‌بندی نامناسب و تأکید بر "سم‌پاشی" با "گواهی بین‌المللی" نشان می‌دهد که بسته‌بندی نه تنها برای حفاظت فیزیکی، بلکه برای انطباق با مقررات (مانند جلوگیری از گسترش آفات) و کاهش ریسک جریمه‌ها اهمیت دارد که می‌تواند هزینه‌های کلی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. نیاز به "گواهی بین‌المللی" برای سم‌پاشی نیز به معنای نیاز به ارائه‌دهندگان خدمات معتبر است که لایه دیگری از پیچیدگی و هزینه را اضافه می‌کند. بنابراین، صادرکنندگان نمی‌توانند بسته‌بندی را صرفاً یک جزئیات عملیاتی تلقی کنند؛ بلکه این یک نگرانی استراتژیک است که مستقیماً بر اجتناب از جریمه‌های مالی و تأخیر در گمرک تأثیر می‌گذارد، به ویژه برای کالاهایی با ترکیبات مواد خاص (مانند چوب).  

۳. جمع‌آوری اطلاعات و اسناد مرسوله
جمع‌آوری دقیق اطلاعات مربوط به مرسوله، شامل نوع کالا (شخصی، تجاری، اسناد)، ارزش دقیق کالا، کشور سازنده، کد کالا و کد HTS (Harmonized System code) ضروری است. این اطلاعات برای مقامات گمرکی جهت ارزیابی و تعیین عوارض و مالیات کمک‌کننده خواهد بود.  

۴. تهیه لیست دقیق و ترجمه شده
تمامی کالاهایی که قصد ارسال آن‌ها به اروپا را دارید باید شماره‌گذاری شده و لیست دقیقی از آن‌ها تهیه شود. این لیست باید به انگلیسی نیز ترجمه شود تا به اداره گمرک تحویل داده شود. این لیست معمولاً به عنوان "پکینگ لیست" (Packing List) شناخته می‌شود.  

۵. تشریفات گمرکی در مبدأ (ایران)
این مرحله شامل ارسال اطلاعات و مدارک لازم به گمرک، بررسی کالا، و دریافت مجوزهای صادراتی است. محموله به اداره گمرک فرودگاه امام خمینی (برای حمل هوایی) یا گمرک غرب تهران (برای حمل زمینی) منتقل می‌شود. برای حمل هوایی، بارها با اسکن اشعه ایکس بررسی می‌شوند. برای حمل زمینی، محموله توسط سگ موادیاب بررسی و کانتینر برای حمل پلمپ می‌شود. انجام تشریفات گمرکی و صدور مجوز صادراتی شامل ارائه مدارک، پرداخت عوارض و مالیات مربوطه، و اخذ مجوزهای لازم (مانند کارت بازرگانی، مجوز صدور، گواهی بهداشت، گواهی استاندارد) است. برخی کالاها ممکن است نیاز به مجوزهای ویژه‌ای داشته باشند. اطمینان از قانونی بودن کالا ضروری است. برخی کالاها مانند مواد مخدر، سلاح، عتیقه‌جات، اقلام میراث فرهنگی، عناصر حیوانی/گیاهی خاص، و کالاهای تحت تحریم بین‌المللی ممنوع‌الصدور هستند. کالاهای مشروط نیز نیازمند اخذ مجوز از سازمان یا وزارت مربوطه هستند.  
چالش کالاهای "دو منظوره" (Dual-Use) و تأثیر آن بر صادرات ایران قابل توجه است. اسناد به صراحت به "کالاهای و فناوری‌های دو منظوره" و "تجهیزات و فناوری‌های کلیدی که می‌توانند در صنعت پتروشیمی استفاده شوند" به عنوان موارد ممنوعه یا محدود شده توسط تحریم‌های اتحادیه اروپا اشاره می‌کنند. این بدان معناست که حتی اقلامی که به ظاهر بی‌ضرر هستند، در صورت داشتن کاربردهای نظامی یا صنعتی حساس، می‌توانند مورد بررسی قرار گیرند. سؤالاتی مانند "چه نوع کالاهایی در محموله است؟" و "کالاها برای چه منظوری استفاده خواهند شد؟" بر دقت نظر اتحادیه اروپا تأکید دارد. این امر لایه قابل توجهی از پیچیدگی و ریسک را برای صادرکنندگان ایرانی اضافه می‌کند و نیازمند دانش عمیق از مقررات بین‌المللی فراتر از رویه‌های گمرکی استاندارد است. صادرکنندگان از ایران با یک بار انطباق منحصر به فرد مواجه هستند. آن‌ها نه تنها باید اطمینان حاصل کنند که کالاهایشان در لیست ممنوعه عمومی قرار ندارند، بلکه باید محصولات خود را به دقت از نظر هرگونه تفسیر "دو منظوره" توسط گمرک اتحادیه اروپا بررسی کنند، که اغلب نیازمند تخصص حقوقی و فنی است. این امر به طور قابل توجهی بررسی‌های لازم برای صادرات ایران را افزایش می‌دهد.  

۶. صدور بارنامه و بیمه‌نامه
پس از تکمیل مراحل گمرکی و مشخص شدن ارزش، ابعاد و وزن کالا، بارنامه مخصوص مرسوله صادر و بر روی بسته‌بندی چسبانده می‌شود. بارنامه دیگری نیز برای تحویل بسته در کشور مقصد صادر خواهد شد. همچنین، بیمه‌نامه بین‌المللی بر اساس ارزش کالا صادر می‌شود.  
بارنامه نه تنها یک رسید است، بلکه یک سند حقوقی حیاتی (قرارداد حمل، سند مالکیت) و ابزار اصلی برای پیگیری است. دقت آن برای اعتبار قانونی و شفافیت عملیاتی بسیار مهم است. هرگونه مغایرت می‌تواند منجر به اختلافات حقوقی، تأخیر و زیان‌های مالی شود. صادرکنندگان باید از صحت آن اطمینان حاصل کرده و اطلاعات پیگیری ارائه شده را تأیید کنند، زیرا این سند سنگ بنای معامله تجاری بین‌المللی آن‌هاست.  

۷. حمل و انتقال کالا
پس از انجام تشریفات گمرکی و صدور اسناد، محموله بارگیری شده و به سمت مقصد اروپایی حرکت می‌کند. این مرحله شامل انتقال به مرز (برای حمل زمینی) و عبور از کشورهای درون مسیر است.  

۸. تشریفات گمرکی در مقصد (اروپا) و ترخیص کالا
پس از رسیدن بار به کشورهای اروپایی، معمولاً کالاها به گمرک منتقل می‌شوند. گیرنده موظف به ترخیص کالا از گمرک خواهد بود. هر کشور اروپایی قوانین گمرکی خاص خود را برای تحویل بار دارد. شرکت‌های معتبر معمولاً خودشان ترخیص کالا از گمرک را بر عهده می‌گیرند تا فرستنده نگرانی از این بابت نداشته باشد.  
هزینه‌های گمرکی در مقصد شامل مالیات، عوارض، هزینه بازرسی کالا، بارگیری و تخلیه بار، انبارداری و کسب مجوزها است. مالیات و عوارض وارداتی اتحادیه اروپا شامل VAT (مالیات بر ارزش افزوده) برای کالاهای خریداری شده آنلاین از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، صرف نظر از ارزش کالا است. نرخ VAT در کشور مقصد اعمال می‌شود و بر اساس ارزش گمرکی کالا به علاوه مالیات‌ها، عوارض، هزینه‌های حمل و نقل و بیمه محاسبه می‌شود. برای کالاهای با ارزش بالای ۱۵۰ یورو، عوارض گمرکی (Customs Duties) قابل پرداخت است. نرخ عوارض بسته به نوع کالا متفاوت است و در پایگاه داده TARIC قابل بررسی است. همچنین، برای محصولات خاص مانند الکل و تنباکو، عوارض غیرمستقیم (Excise Duty) در بدو ورود به اتحادیه اروپا قابل پرداخت است. کالاهای شخصی (غیرتجاری) با ارزش کمتر از ۴۳۰ یورو (هوایی/دریایی) یا ۱۵۰ یورو (ارسال توسط شخص ثالث) ممکن است از VAT و عوارض گمرکی معاف باشند.  

مدارک لازم برای صادرات
 تهیه و حفظ مدارک لازم از جمله فاکتور تجاری، بارنامه، گواهی صدور، گواهی مبدأ، گواهی حلالیت (در صورت لزوم)، برگه‌های گمرکی، بیمه‌نامه و سایر مدارک مربوطه ضروری است.  
•    کارت بازرگانی معتبر: برای صادرات کالاهای تجاری الزامی است.  
•    مجوز صدور: برای برخی کالاها نیاز به مجوزهای خاص از سازمان‌های مربوطه است.  
•    گواهی بهداشت و قرنطینه: به ویژه برای محصولات کشاورزی و غذایی.  
•    گواهی استاندارد: برای اطمینان از کیفیت و مطابقت با استانداردهای بین‌المللی.  
•    شناسنامه فرش: برای صادرات فرش.  
•    گواهی انرژی اتمی: در صورت لزوم.  
•    لیست بسته‌بندی (Packing List): شامل مشخصات دقیق محموله، وزن خالص و ناخالص، تعداد بسته‌ها و نوع آن‌ها.  
•    اظهارنامه گمرکی: شامل مشخصات خریدار، صادرکننده، کالا (نوع، تعرفه گمرکی، وزن، تعداد، ارزش)، کشور مبدأ و مقصد، و وسیله حمل.  
•    پروفرما (پیش‌فاکتور): شامل اطلاعاتی مانند نام کالا، تعداد واحدهای خریداری شده، قیمت و شرایط پرداخت. 
بار سنگین "بار اداری" یک مانع برای ورود است. حجم و جزئیات مدارک مورد نیاز (فاکتور تجاری، بارنامه، گواهی مبدأ، گواهی بهداشت/قرنطینه، استاندارد، پکینگ لیست، اظهارنامه گمرکی، پروفرما، کارت بازرگانی و مجوزهای خاص) بسیار زیاد است. این پیچیدگی می‌تواند به عنوان یک مانع قابل توجه برای صادرکنندگان جدید یا کوچک عمل کند. فرآیند تهیه و تأیید این اسناد زمان‌بر و مستلزم دانش تخصصی است. هرگونه اشتباه یا نقص می‌تواند منجر به تأخیرهای پرهزینه، جریمه‌ها یا حتی رد محموله شود. این امر نشان می‌دهد که صادرکنندگان باید به طور کامل برای این "بار اداری" آماده باشند و احتمالاً از خدمات متخصصان یا شرکت‌های حمل و نقل با تجربه در این زمینه استفاده کنند.  

اهمیت بیمه باربری برای ارسال کالا به اروپا
بیمه باربری بین‌المللی (بیمه حمل و نقل) تمامی خطراتی که سبب آسیب رسیدن کالاها در حین ترانزیت، صادرات و واردات کالا می‌شوند را در بر می‌گیرد. این بیمه برای جبران خسارات احتمالی در طول مسیر حمل و نقل، به ویژه در مسافت‌های طولانی و در شرایط متغیر، حیاتی است. انواع بیمه باربری بر اساس نوع حمل (هوایی، دریایی، زمینی) و پوشش‌های مختلف (کلوز A، B، C) تقسیم‌بندی می‌شوند.  
•    کلوز A: کامل‌ترین پوشش را ارائه می‌دهد و تمامی خطرات به جز استثنائات مشخص را پوشش می‌دهد.  
•    کلوز B: پوشش محدودتری دارد و خطرات خاص مانند آتش‌سوزی، انفجار، واژگونی وسیله نقلیه، زلزله، طوفان، و ورود آب را پوشش می‌دهد.  
•    کلوز C: ارزان‌ترین و کمترین پوشش را ارائه می‌دهد و فقط خطرات اساسی مانند آتش‌سوزی و تصادف را پوشش می‌دهد. بیمه باربری صادراتی به طور خاص برای حمل کالا از داخل کشور به خارج طراحی شده است.

بیمه باربری تنها یک گزینه اضافی نیست، بلکه یک ضرورت برای مدیریت ریسک است. با وجود اینکه حمل و نقل دریایی به طور کلی ایمن تلقی می‌شود، بر اهمیت بیمه باربری دریایی برای جبران خسارات احتمالی تأکید دارد. این امر نشان می‌دهد که حتی در روش‌هایی که به طور ذاتی ایمن‌تر تلقی می‌شوند، خطرات پیش‌بینی نشده‌ای وجود دارد که می‌تواند منجر به زیان‌های مالی قابل توجهی شود. بنابراین، بیمه باربری یک سرمایه‌گذاری ضروری برای حفاظت از ارزش کالا و کاهش ریسک‌های مالی در تجارت بین‌المللی است، نه یک هزینه اختیاری.  
اگر قصد دارید محموله و کالایی را از ایران به اروپا ارسال کنید می توانید از خدمات تخصصی شرکت انی بار بهره مند شوید. بدون نیاز به انجام مراحل توسط شما ، تمام فرایند انتقال بار و کالا از ایران به اروپا به صورت تخصصی و صفر تا صد انجام خواهد شد. آنی بار به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های ارائه دهنده خدمات ارسال بار به اروپا از طریق شماره 57669-021 به صورت رایگان کاملترین خدمات مشاوره را در اختیار شما قرار میدهد.
 
پربيننده ترين مطالب و خبرها