به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۷
 
۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۱ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۵۳۳۰۳
گیلان را به کانون تولید علم پزشکی کشور تبدیل می کنیم

پروفسور سمیعی در گيلان چه گفت؟

گروه علمی: پروفسور مجید سمیعی از مشهورترین جراحان مغز و اعصاب جهان گفت: با احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه در رشت، گیلان را به کانون تولید علم و دانش پزشکی کشور تبدیل می کنیم.
پروفسور سمیعی در گيلان چه گفت؟
وی روز سه شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه در مجتمع دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی در رشت افزود: با ساخت این مرکز می خواهیم امکاناتی برای جوانان کشور ایجاد شود که نخواهند برای کسب دانش و ادامه تحصیل به خارج کشور بروند. پرفسور سمیعی با بیان این که این مرکز مکانی برای انجام کارهای علمی و پژوهشی خواهد بود، اظهار کرد: از دست اندرکاران این پروژه می خواهم تا نسبت به اتمام هرچه سریعتر این مرکز در مدت زمان در نظر گرفته شده همکاری کنند. این جراح مشهور مغز و اعصاب جهان خاطر نشان کرد: مسوولان به اتفاق هم در حال حرکت به جلو هستند، حرکتی که مطمئن هستم برای نخستین بار شعار نیست، زیرا به اندازه کافی شعار داده ایم.

وی با انتقاد از اجرا نشدن برنامه هایی که قرار بود در گیلان با همکاری وی انجام گیرد، تصریح کرد: به مردم گیلان قول می دهم که کلنگ زنی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه در این استان با کلنگ زنی های دیگر تفاوت خاصی داشته باشد. پرفسور سمیعی با بیان این که با آغاز عملیات اجرایی این مرکز بلافاصله نسبت به ساخت این مرکز اقدام خواهد شد، اظهار کرد: قرار است که گزارش میزان پیشرفت این مرکز به طور ماهانه به من ارایه شود. این جراح مشهور مغز و اعصاب جهان که اهل رشت است، بیان کرد: در این 30 سال اخیر به مسوولان شکایت می کردم که به گیلان نسبت به استان های دیگر کم رسیدگی شده اما اکنون نوبت گیلان است.

عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه روز سه شنبه با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و پروفسور مجید سمیعی از مشهورترین جراحان مغز و اعصاب جهان در مجتمع دانشگاهی سایت لاکان در رشت آغاز شد. بنیاد علم و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان و مرکز تحقیقات سرطان شناسی این دانشگاه به پشتوانه پروفسور سمیعی نسبت به احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه اقدام کرده است.

بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه در زمینی به مساحت حدود 20 هزار مترمربع احداث می شود که 650 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای احداث این مرکز در نظر گرفته شده و قرار است طی چهار سال به اتمام برسد.

بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه محلی برای حضور نخبگان و فرهیختگان علم پزشکی و پیراپزشکی برای انجام تحقیقات سرطان شناسی است. در این مراسم، علاوه بر محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و پروفسور مجید سمیعی از مشهورترین جراحان مغز و اعصاب جهان، علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار گیلان و دیگر مسوولان استان حضور داشتند. پروفسور سمیعی، پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی و متولد شهر رشت است . وی ریاست فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد که خود بنیانگذار آن است.

این پزشک نخبه ایرانی در زمینه تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی دستگاه عصبی محیطی مطالعات زیادی داشته و بیشترین اعمال جراحی را روی تومورهای موسوم به «نورینوم آکوستیک» انجام داده است. وی در دهه 1990 یک مرکز بین المللی علوم اعصاب (International Neuroscience Institute)‏ که به اختصار INI شناخته می شود را تاسیس کرد. بنای این مرکز برگرفته از شکل مغز است؛ این مرکز در شهر هانوفر آلمان واقع شده و ریاست آن را پروفسور سمیعی بر عهده دارد.

این پزشک ایرانی تاکنون شاگردان زیادی تربیت کرده که در کشورهای مختلف جهان به فعالیت در زمینه جراحی مغز و اعصاب مشغول هستند و هر ساله کنفرانسی را به افتخار او در یکی از کشورها برگزار می کنند. وی تاکنون تلاش های زیادی برای ارتقای جراحی مغز و اعصاب در کشورمان انجام داده و دارای بیش از 500 مقاله علمی و 17 کتاب مرجع در زمینه دستگاه عصبی مرکزی و محیطی است. سال گذشته نیز جایزه ˈحلقه لایبنیتزˈ آلمان به پروفسور مجید سمیعی اهدا شد.

جایزه ˈحلقه لایبنیتزˈ آلمان برای اجرای طرح ˈ آفریقا 100 به دلیل تربیت یکصد نفر متخصص مغز و اعصاب در کشور های افریقایی ˈبه پروفسور سمیعی از طرف باشگاه خبرنگاران هانوفر اهدا شده است. باشگاه یاد شده، این جایزه را به کسانی اهدا می کند که موفق شده اند فعالیت ویژه ای در زمینه علوم، حقوق بشر یا اقدامات بشردوستانه انجام دهند؛ اقداماتی که به توسعه و پیشرفت در نقاط مختلف جهان کمک کند.
مرجع : ایرنا