به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۲۳ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۵۴۶۳۹

اکتشافات نفتی و کاهش ۵۰ درصدی صید میگو

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه صیادان بوشهر گفت: در سال‌ جاری فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی نفت موجب کاهش ۵۰ درصدی صید میگو شده است.
اکتشافات نفتی و کاهش ۵۰ درصدی صید میگو
«محمد کارگر» در توضیح دلایل این رکودگفت: در فصل صید امسال که از مرداد تا شهریور ماه ادامه داشت، به دلیل اکتشافات نفتی و لرزه‌نگاری‌های پی در پی شرکت ملی نفت ایران کارگران صیاد شاهد کاهش شدید ذخایر آبزیان به ویژه میگو بودند. وی با بیان این‌که گستره عملیات اکتشافی شرکت ملی نفت ایران از نوار ساحلی خلیج فارس (خوزستان تا چابهار) متغیر است، در تشریح گوشه‌ای از این آسیب‌ها گفت: در روش لرزه‌نگاری، امواج لرزه‌ای در اثر انفجار به‌صورت موج‌های مکانیکی در لایه‌های درون زمین منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: انفجار در لایه‌های زیرزمینی درصد بالایی از ذخایر دریایی که دوران نوزادی‌شان را در نوزادگاه‌های ساحلی می‌گذرانند تخریب کرده و در نتیجه کاهش ذخایر آبزیان را به‌همراه داشته است. این مقام مسئول که ۳۵ هزار صیاد بوشهری را نمایندگی می‌کند ادامه داد: از شرکت ملی نفت ایران خواستاریم تا خسارت‌هایی که به صیادان وارد کرده است را از راه بازسازی ذخایر و آماده‌سازی لارو‌ها جبران کند تا زیان‌های وارده به صیادان بوشهری به‌نحوی جبران شود.

کارگر افزود: به دنبال کاهش صید میگو هم اکنون بهای هر کیلو میگو به‌صورت غیر متعارف در بازار مصرف داخلی افزایش یافته که این مسئله نیز موجب کسادی بازار خرید این محصول شده است. مدیر اتحادیه صیادان کشور در بخش دیگری از سخنانش صیدهای بی‌رویه، پساب‌های صنعتی و خانگی وارد شده به دریا و بالارفتن بهای ادوات صیادی را نیز در کاهش صید و به‌تبع آن به مخاطره افتادن شغل صیادی بی‌تاثیر ندانست.

رئیس اتحادیه صیادان بوشهر در ادامه این موضوع خاطرنشان کرد: صیادان بوشهری در بد‌ترین شرایط آب و هوایی (۵۰ تا ۶۰ درجه گرمای همراه با رطوبت) به صید ‌می‌پردازند تا کشور در زمینه مصرف داخلی میگو مشکلی نداشته باشد اما در عمل می‌بینیم دولت هیچ حمایتی در زمینه تهیه تجهیزات شناور‌ها، نرخ سوخت، یخ و... به آنان نمی‌کند. کارگر ادامه داد: وام‌های با بهره‌های بالا و مهلت بازپرداخت کم نیز بر نارضایتی صیادان دامن زده است.

مدیرعامل اتحادیه صیادان کشور با بیان این‌که صیادان خواستار بیمه محصول و سرنشین کشتی‌های ویژه صید هستند، گفت: کارگران صید خواستار آن‌چه که «امنیت در سرمایه‌گذاری» نامیده می‌شود از دولت هستند تا بتوانند در چنین شرایطی دوام بیاورند. وی افزود: صیادان توقع دارند همانند کشاورزان، دامداران، مرغداران و... از حمایت‌ دولت برخوردار شوند.
مرجع : ایلنا