به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۳ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۵۵۸۰۷
دختران جزیره هرمز با کارهای دستشان به تهران رنگ تازه دادند

دختران خاک و نقش و رنگ/تصاویر

گروه فرهنگ و هنر: دختران جزیره‌ی هرمز با سوزن‌دوزی، زدن نقش‌های رنگی روی شیشه و طرح‌های حنایی‌شان، به آخرین روزهای تابستان تهرانی‌ها رنگ تازه‌ای دادند.
دختران خاک و نقش و رنگ/تصاویر
دختران هرمز از زمان حضور احمد نادعلیان - هنرمند محیطی - در این جزیره و تشکیل گروهی هنری توانسته‌اند، علاوه بر آشنایی با هنر، به اقتصاد خانواده‌شان نیز کمک بزرگی کنند. اکنون نه‌تنها گردشگران این جزیره می‌توانند شاهد هنرنمایی آن‌ها با خاک‌های رنگی هرمز باشند، بلکه خود این دختران و زنان هم در بهار و تابستان، مهمان شهرهای مختلف ایران می‌شوند و آثارشان را به‌نمایش می‌گذارند. زنان و دختران هنرمند جزیره‌ی هرمز در آخرین روزهای تابستان امسال،پنجمین هفته‌ی هنری خود را با ارائه‌ی آثارشان در خانه‌ی هنرمندان برپا کردند. آن‌ها علاوه بر نمایش آثار سوزن‌دوزی و نقاشی روی شیشه، دستان علاقه‌مندان را نیز با نقش حنا آراستند.


نقاشی روی آینه
حمیده پورشمالی یکی از این زنان هنرمند است. او 26 سال سن دارد و با نام هنری «شاخه» فعالیت می‌کند. او درباره‌ی آشنایی‌اش با گروه هنری احمد نادعلیان به خبرنگار ایسنا گفت: اهل میناب هستم و آنجا به دنیا آمده‌ام. از وقتی ازدواج کردم، با دکتر نادعلیان آشنا شدم. همسرم دکتر را می‌شناخت و به واسطه‌ی او، کارهای او را دیدم و علاقه‌مند شدم. وقتی به هرمز آمدیم در موزه‌ی دکتر ساکن شدیم و همکاری با او را آغاز کردم.

او ادامه داد: در این مدت، نقاشی روی شیشه را یاد گرفتم. علاوه بر علاقه‌ای که داشتم، بحث درآمدزایی این هنر هم باعث شد، این رشته را ادامه بدهم. پورشمالی به وضعیت درآمدزایی هنر زنان هرمز اشاره و اظهار کرد: فصل توریست در هرمز از اواخر آبان تا فروردین است و در این مدت، گردشگرهایی که می‌آیند، کارها را می‌بینند و می‌خرند. تابستان هم اگر شرایط برگزاری نمایشگاه در تهران یا شهرهای دیگر پیش بیاید، آثار هنری را در معرض نمایش و فروش می‌گذاریم.


سوزن دوزی
این هنرمند درباره‌ی سبک کاری‌شان هم توضیح داد: سبک، همان است، فقط در اندازه‌های مختلف کار می‌کنیم. مواد اولیه نیز خاک است که جمع‌آوری آن سخت است، چون چند مرحله دارد و باید آن‌ها را الک کنیم. او همچنین گفت: هنرها را خود دکتر نادعلیان آموزش می‌دهد و خانم‌ها در گروه‌های مختلف کار می‌کنند، ولی کلا یک گروه منسجم 30 نفره هستیم. خانم‌ها در خانه‌های خودشان کار می‌کنند و مشاغل مرتبط با آن هم ایجاد شده، کسانی که موتور یا ماشین دارند، در جمع‌آوری خاک و کوبیدن آن‌ها به ما کمک می‌کنند.

فاطمه نساجی هم از دختران جزیره‌ی هرمز است که 20 سال دارد و شش - هفت ماهی است که با گروه نادعلیان کار می‌کند. او درباره‌ی تأثیر تشکیل گروه هنری احمد نادعلیان در جزیره‌ی هرمز، گفت: آقای دکتر که آمد، ابتدا خودش کار هنری می‌کرد. رنگ‌ها و وضعیت اقتصادی جزیره را که دید و این‌که زنان با کار سوزن‌دوزی امرار معاش می‌کنند، شرایطی را آماده کرد که زنان بتوانند از طریق هنر، اقتصاد خانواده‌شان را بهبود ببخشند.


نقش حنا
نساجی ادامه داد: یک انجمنی در جزیره هست که زنان از هشت سال پیش در آن عضو هستند. 30 نفر فقط کار نقاشی می‌کنند، ولی کسانی هستند که کارهای جانبی هم دارند و حتی برای راننده‌های جزیره هم اشتغال‌زایی شده است. این هنرمند درباره‌ی برپایی نمایشگاه در شهرهای دیگر هم گفت: در فصل گردشگری که از آغاز پاییز تا نوروز است، آثارمان را در جزیره می‌فروشیم. زنانی هم هستند که در خود جزیره، بازاریابی می‌کنند و خانواده‌شان اجازه نمی‌دهد یا خودشان دوست ندارند که به شهرهای دیگر بروند. ما نماینده‌ی آن‌ها برای برگزاری نمایشگاه در شهرهای دیگر هستیم.

زنان نقاش جزیره‌ی هرمز تا کنون پنج‌بار در خارج از استان هرمزگان، نمایشگاه گروهی برگزار کرده و در این میان، دوبار در خانه‌ی هنرمندان کارهای‌شان را ارائه داده‌اند. امسال نیز در شهرهای اصفهان و مشهد، آثار خود را به‌فروش رساندند.
مرجع : ایسنا