به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۱۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۵۵۹۷۳
ابتکار در یک نگاه

ارزیابی جهانی از ماموریت روحانی در نيويورک

گروه سیاسی: ارزیابی جهانی از ماموریت روحانی و مذاکرات در نقطه نفس گیر مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار شماره روز شنبه است.
ارزیابی جهانی از ماموریت روحانی در نيويورک
این روزنامه عنوان ارزیابی جهانی از ماموریت روحانی را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: رییس جمهور حسن روحانی در سخنانی که پیش از سفر به نیویورک در فرودگاه امام خمینی(ره)تهران انجام داده بود، ماموریت خود را از بین بردن فضای مبتنی برایران هراسی خلق شده توسط دشمنان جمهوری اسلامی وبرخی از رسانه‌های همسو با آنان دانست. از آن سو اسلام هراسی نیز موضوعی بود که بارها در نطق روز پنجشنبه وی در سازمان ملل بر رفع آن تاکید شده بود. این 2 موضوع در کنار سخنان روشنگرانه‌ای که در دیدار با سران کشورها درباره موضوعات مختلف حول محورهای ایران و اسلام و اتفاقات منطقه خاورمیانه که مرتبط با این موضوعات نیز بوده، مطرح کرده نشان می‌دهد که وی در انجام ماموریت خود به شدت مصر بوده است. تفاوت منش وسلوک وی در 2 سفر اخیر به نیویورک با رفتارهای رییس جمهور سابق و توجه جامعه جهانی به سخنان و طرح‌های وی نشان می‌دهد که او تا اندازه‌ای توانسته است که بخش‌های مهمی از ماموریت خود را به انجام برساند.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع مذاکرات در نقطه نفس گیر، نوشت: طی 2 روز گذشته وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون نماینده اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و به این ترتیب مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به سطح وزیران رسید. این در حالی است که دیدار دیروز وزرای خارجی ایران و سه کشور اروپایی به گفته وزیر خارجه فرانسه به دلیل نبود پیشرفت در مذاکرات لغو شد. با این حال معاون وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت در مذاکرات خبر می‌دهد و معتقد است که حل و فصل مسایل هسته‌ای می‌تواند به ایجاد زمینه‌های دیگر همکاری میان آمریکا و ایران منجر شود. وزیر خارجه آلمان نیز می‌گوید که هیچ گاه تا این اندازه به حصول توافق هسته‌ای نزدیک نبوده‌ایم. آسوشیتدپرس در کنار این ارزیابی مثبت از مذاکرات؛ به نقل از چند دیپلمات از تعدیل خواسته‌های آمریکا در خصوص برنامه غنی سازی ایران خبر داد. در کنار این، عراقچی مذاکرات هسته‌ای را در نقطه‌ای نفس گیر ارزیابی می‌کند.

این روزنامه با انعکاس عنوان با موسوی و هاشمی مصاحبه کنید، نوشت: محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیونی سطرهای ناخوانده پیشنهاد کرد که برای روشن‌تر شدن ابعاد موضوعاتی نظیر دفاع مقدس، با آیت الله هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی نیز گفت وگو شود. فرمانده اسبق سپاه گفت: من پیشنهاد می‌کنم از جناب آقای هاشمی هم مصاحبه بگیرید. حتی از آقای میرحسین هم مصاحبه بگیرید، بالاخره ایشان نخست وزیر [دوران] جنگ بوده است.وی افزود: من یادم هست که دو سه سال پیش - قبل از این جریان فتنه - ایشان یک روزی شاید در افطاری آقای قالیباف بود که ایشان (میرحسین) به من گفت که من اصلا در جریان نامه آقای روغنی زنجانی به امام نبودم. در حالی که ایشان معاون آقای میرحسین بود. که من گفتم چطور می‌شود، [روغنی زنجانی] معاون شما بود، بعد شما می‌گویید که من اصلا در جریان این نامه نبودم! لذا خوب است که بعضی از این بحث‌ها را که شما طرح کردید، باز کنید، که بعضی از مسایل روشن بشود.

برخی در زمان مبارزه امام (ره) می‌ترسیدند، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. یادگار امام با اشاره به تاثیر شجاعت امام راحل در ورود ایشان به مبارزات انقلابی، تاکید کرد: هر فسادی با سرکوب شجاعت آغاز و با سرکوب شجاعت نیز نهادینه می‌شود. سید حسن خمینی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور، به بیان اهمیت عنصر شجاعت در شخصیت امام خمینی پرداخت و اظهار داشت: من یکبار در صدمین سالگرد تولد امام این نکته اشاره کردم که امام بر مبنای یکسری اصول وارد انقلاب شد و بر اساس اصول دیگری نیز برخی دیگر وارد این عرصه نشدند. اما بعد از آن سخنرانی یکی از یاران امام که به رحمت خدا رفته است در گوش من گفت که همه اینها درست است اما به این خاطر نبود که امام مبارزه کرد و دیگران نکردند؛ بلکه علت این بود که امام نمی‌ترسید و بقیه می‌ترسیدند. در این مراسم همچنین دکتر قدم یاری مدیر کل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد گزارشی از اردوی فصلی این تشکل‌ها ارایه کرد.در پایان نیز حاضران نماز مغرب و عشاء را به امامت یادگار امام اقامه کردند.

این روزنامه با انتخاب موضوع حاتمی کیارستمی! نوشت: در دور جدید سخنان توفانی حاتمی کیا،این کارگردان سینمای دفاع مقدس، این بار سخنانی بر زبان آورد که صریح تر از گذشته برخی از کارگردانان مشهور سینمای ایران را به انتقاد گرفت. امری که سبب شد تا عباس کیارستمی نیز وارد میدان شود و به مقابله با او برخیزد. این کارگردان که بخشی از منتقدان کشور، برخی از فیلم‌های او را تصاویری کارت پستالی و خالی از دغدغه‌های مردم ایران می‌دانند به مقابله با کارگردان سینمای دفاع مقدس پرداخت، مقابله‌ای که البته تنها سخنان حاتمی کیا را در برنمی‌گرفت، بلکه برخی از ارزش‌های مورد احترام مردم را نیز نشانه رفته بود. سخنانی که بدون تردید در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، نیز واکنش برانگیز خواهد بود، همچنان که برخی از مسوولان و فعالان سیاسی و فرهنگی نیز واکنش نشان داده‌اند.