به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۱۶
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ساعت ۰۱:۰۴
کد مطلب : ۵۶۰۷۴
نیویورک تایمز: مذاکرات هسته ای به بن‌بست رسید

ظريف: همچنان فاصله زيادی بين ايران و آمريکا وجود دارد

گروه سياسي: روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: علی‌رغم حضور مقامات ارشد ایران و شش قدرت جهانی در نیویورک، مذاکرات ۱۰ روزه بین دیپلمات‌ها نتوانست به پیشرفتی محسوس دست یابد.
ظريف: همچنان فاصله زيادی بين ايران و آمريکا وجود دارد
این روزنامه آمريكايي نوشت: علی‌رغم مذاکرات بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هیچ نشانه واقعی دال بر تحرک، چه رسد به گشایش، مشاهده نشده است. نیویورک تایمز با اشاره به درخواست ایران برای داشتن ده‌ها هزار سانتریفیوژ جهت تولید سوخت مورد نیاز رآکتور هسته‌ای بوشهر نوشت: این امر دارای صرفه اقتصادی نیست و از طرف دیگر ایران به چنین ظرفیتی نیاز ندارد، روسیه سوخت مورد نیاز این رآکتور را تولید کرده و می‌تواند در آینده نیز این کا را انجام دهد.

نيويورك تايمز در ادامه نوشت: حسن روحانی عصر جمعه در یک کنفرانس خبری در نیویورک اعلام کرد: جمهوری اسلامی فعاليت هسته ای را متوقف نمی کند و غنی سازی اورانیوم در ايران ادامه می يابد. از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد بر سر برخی مسایل کلیدی با ایران اختلافات جدی داریم. ما هنوز امیدواریم در مهلت باقی مانده به توافق برسیم، ولی به نظر می رسد این کار خیلی سخت و دشوار باشد. با سایر کشورها درباره ادامه مذاکرات گفت‌وگو خواهیم کرد.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه پیشتر گفته بود: هیچ پیشرفت مهمی در مذاکرات هسته‌ ای نیویورک نبوده است در نتیجه نیازی به دیدارهای سطح بالا در این مذاکرات وجود ندارد. این مقام فرانسوی به خبرنگاران گفت: هدف از این مذاکرات رسیدن به توافقی است که در آن اطمینان وجود داشته باشد که ایران تحت هیچ شرایطی به سلاح اتمی دست نخواهد یافت. در این راستا ما باید در باره سانتریفوژها توافق کنیم. چرا که اگر ایران نمی خواهد سلاح اتمی تهیه کند، به تعداد زیادی سانتریفوژ احتیاج نخواهد داشت.

این در حالیست که وزير خارجه روسيه گفت: برغم اعلام فرانسه مبنی بر اينکه مذاکرات هسته ای در نیویورک پيشرفتی نداشته است اما وی در مورد اين مذاکرات بطور محتاطانه ای خوشبین است. این اظهارات در حالی مطرح شده است که کمتر از دو ماه به پایان ضرب الاجل 24 نوامبر (سوم آذرماه) برای رسیدن به توافق با ایران باقی مانده است.

در همين حال ورير امور خارجه ايران، پس از ديدار با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نيويورک گفته است که بين مواضع ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی همچنان فاصله زيادی وجود دارد. به گزارش خبرگزاری ايتارتاس، ظريف که پس از ديدار خود با سرگئی لاوروف صحبت می کرد، گفته است: همچنان فاصله زيادی بين مواضع ايران و آمريکا در مذاکرات هسته ای وجود دارد و ما از يکديگر دور هستيم. به گفته وزير امور خارجه ايران دور بعدی مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ در اروپا برگزار خواهد شد.

آخرين دور مذاکرات سه جانبه بين محمد جواد ظريف، کاترين اشتون،‌ نماينده ارشد اتحاديه اروپا در سياست خارجی، و جان کری،‌ وزير امور خارجه آمريکا جمعه چهارم مهرماه در نيويورک به مدت دو ساعت و ١٥ دقيقه برگزار شد. عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای، در خصوص اين دور مذاکرات هسته ای گفته است که در هيچ يک از موضوعات اصلی در مذاکرات نيويورک توافق حاصل نشده است.

در همین زمینه، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، در خصوص اين مذاکرات گفته است: پيش‌نويس توافق هسته‌ای ايران، در آستانه تکميل شدن است. به گزارش خبرگزاری روسی اينترفکس، لاوروف گفت: «من به شکل محتاطانه‌ای خوش‌بينم. بخش عمده متن پيش‌نويس آماده است. جزئيات کوچک اما بسيار مهمی باقی مانده است.»

در حالی که از فرصت توافق نهايی ايران و قدرتهای جهان حدود هشت هفته باقی مانده، يکی از مقام های آمريکايی روز جمعه گفت که برای رسيدن به اين توافق هنوز شکافی جدی ميان طرفين وجود دارد. در همين زمينه، حسن روحانی، رييس جمهوری ايران روز جمعه در گفت وگو با شبکه «سی ان ان » در خصوص حل اختلافات بين ايران و گروه ۱+۵ گفته است: در صورتی که همه به سمت جلو برای توافق حرکت کنند، توافق امکان پذير است.