به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۵۶۱۲۹
جبهه النصره: این جنگ، طولاني خواهد بود

القاعده: جنگ با داعش، جنگ با اسلام است!

گروه بين‌الملل: گروه تروريستي جبهه النصره (وابسته به القاعده) در سوریه، حملات هوایی آمریکا و متحدانش به گروه دولت اسلامي موسوم به داعش را به عنوان جنگ علیه اسلام محکوم کرده است!
القاعده: جنگ با داعش، جنگ با اسلام است!
جبهه النصره با انتشار بیانیه ای در اینترنت از تروریست ها در سراسر جهان خواسته است که کشورهای غربی و عربی که در نبرد با داعش به آمریکا کمک می کنند را هدف قرار بدهند. جبهه النصره در گذشته با داعش در برخي مناطق سوريه درگيري شدیدی داشت و بر سر کنترل قلمرو با این گروه درگیر بوده است. با وجود اختلافات، ابوفراس سوری، سخنگوی جبهه نصره کشورهایی در ائتلاف تحت رهبری‌ آمریکا برای بمباران اهداف داعش شرکت کرده اند را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد.

از بین کشورهای عربی، قطر،‌ عربستان سعودی، اردن، بحرین و امارات در بمباران اهداف داعش در سوریه شرکت داشته اند. سخنگوی جبهه النصره گفت: این کشورها از ظلم و کفر حمایت کرده اند. این جنگ، جنگ با اسلام است'. به گفته وی، این نبرد سال ها طول خواهد کشید و پیکارجویان برای یک مبارزه طولانی آماده‌اند.

ادامه گلوله باران کوبانی

از طرف دیگر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ویدیوی تازه ترین حملات هوایی اش علیه اهداف داعش در نزدیکی شهر کردنشین کوبانی واقع در شمال سوریه را منتشر کرده است. با وجود این بمباران ها، حملات تروریست های داعش به کوبانی همچنان ادامه دارد. گزارش‌ها حاکیست که بخش هایی از کوبانی این بار توسط داعش گلوله باران شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد این نخستین بار است که این شهر استراتژیک واقع در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه، هدف گلوله‌های توپخانه یا خمپاره‌های تروریست ها قرار می گیرد. رامی عبدالرحمن، مدیر گروه دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که ۲۳ عضو داعش در حملات تازه آمریکا و متحدانش کشته شده اند. با این حال گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که تحولات جنگ داخلی سوریه از نزدیک دنبال می کند می گوید جنگجویان داعش موفق شده اند که بخش‌های شرقی کوبانی را گلوله باران و چند نفر را زخمی کنند. این گروه می گوید که نیروهای داعش در درگیری‌های پنج روز گذشته ۴۰ نفر از نیروهای کرد که از کوبانی دفاع می کردند را کشته اند.

حملات تازه آمریکا

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که علاوه بر سوریه مواضع تروریست ها در عراق را هم هدف قرار داده است. بیانیه پنتاگون گفت این حملات با مشارکت عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی انجام شد. در این عملیات جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین هفت هدف در سوریه و سه منطقه در عراق را مورد حمله قرار داده‌اند.

این حملات در حالی انجام شده که که نیروهای کرد سوریه تلاش می‌کنند تا از شهر کوبانی در برابر هجوم داعش دفاع کنند. نیروهای داعش در حال پیشروی به سوی کوبانی هستند و بنا بر گزارش‌ها فقط حدود ده دقیقه با خودرو تا این شهر فاصله دارند. سازمان ملل متحد می‌گوید از حدود یک هفته پیش و هم‌زمان با پیشروی‌ داعش ۱۴۰ هزار نفر از ساکنان منطقه کردنشین کوبانی از محل زندگی‌شان گریخته و به مرز ترکیه پناه برده‌اند. جمعه شب ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری کشورش به شبه‌نظامیان داعش ضربه زده اما هشدار داد که حملات هوایی به تنهایی قادر به شکست این گروه نیست.

آغاز عملیات بریتانیا در عراق

از سوی دیگر، وزارت دفاع بریتانیا تایید کرده است که جنگنده‌های تورنادوی این کشور برای اولین بار بعد از تایید پارلمان، در آسمان عراق عملیات رزمی انجام داده‌اند. در این عملیات دو جنگنده‌ نیروی هوایی بریتانیا که به بمب‌های هدایت لیزری مجهز بودند، از پایگاه هوایی اکروتیری در خاک قبرس پرواز کردند و هفت ساعت بعد دوباره به این پایگاه بازگشتند. پایگاه اکروتیری میزبان شش جنگنده تورنادوی نیروی هوایی بریتانیاست که در شش هفته گذشته مشغول انجام عملیات شناسایی و تجسس بر فراز عراق بوده‌اند.

سعود الفیصل: همچنان به حمایت از مخالفان سوری ادامه می‌دهیم

وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه ریاض همچنان به حمایت از مخالفان "میانه‌رو" سوری ادامه می‌دهد در خصوص تحولات یمن تاکید کرد: حوثی‌ها امیدها برای تحقق ثبات در یمن را از بین بردند.
سعود الفیصل، در سخنرانی خود در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد: ریاض همواره از مخالفان "میانه‌رو" سوری حمایت کرده و همچنان به حمایت خود از مخالفان و مقابله با گروه‌های تروریستی در سوریه ادامه می‌دهد. وی مدعی شد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه فاقد مشروعیت است. جنگ ما علیه تروریسم در سوریه باید بر از بین بردن شرایطی که منجر به اقداماتی تروریستی در این کشور شده، متمرکز شود. سعود الفیصل در اشاره به حضور نیروهای حزب الله در سوریه گفت: با وجود حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه نمی‌توان به توافق برای حل مسالمت‌آمیز بحران در این کشور رسید.

دیدار مشاور امنیت ملی اوباما با رئیس مخالفان سوری

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر بر پایبندی کشورش بر حمایت از مخالفان سوریه تاکید کرد. "سوزان رایس"، در دیدار با هیاتی از مخالفان سوریه به ریاست "هادی البحره"، رئیس ائتلاف مخالفان با بیان اینکه حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی در سوریه مواضع گروه داعش را هدف قرار می‌دهد، بار دیگر بر پایبندی واشنگتن بر حمایت از مخالفان میانه‌رو سوری تاکید کرد. وی مدعی شد که حمایت از مخالفان سوری اهداف واشنگتن را برای توقف اقدامات داعش و تقویت روند انتقالی در سوریه محقق می‌سازد. سوزان رایس در ادامه مدعی شد: بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مشروعیت خود را از دست داده است. وی گفت: واشنگتن به توافقنامه‌ای که به روند انتقالی واقعی در سوریه بیانجامد، پایبند است.