به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۵۶۲۰۳

ضرورت آسیب‌شناسی جنگ و رفع ابهامات

گروه سیاسی-رسانه ها: فاضل موسوی نماینده سابق مجلس در روزنامه آرمان نوشت: اگر بخواهیم مسائل جنگ را درست بررسی کنیم این کار نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد. با این حال شکی نیست که دفاع مقدس را نمی‌توان متعلق به هیچ جریانی دانست. هر نهادی که چنین ادعایی دارد میزان هزینه‌ای که برای جنگ داده را با هزینه‌ای که مردم پرداخته‌اند مقایسه کند.
ضرورت آسیب‌شناسی جنگ و رفع ابهامات
در جریان بحث خوزستان و خلق عرب، ما اولین گروهی بودیم که به آن منطقه اعزام شدیم، به خاطر روحیه‌ای که در میان ما بود، جدای از مسائل جنگ، دنبال دلایل این تعرض بودیم. در آن زمان کار تحقیقی نسبتا جامعی توسط بچه‌های انقلابی انجام شد. شهید جهان‌آرا، شهید رضا موسوی و افراد دیگری از بومی‌های خوزستان در مسجد صد دستگاه خرمشهر مستقر شدیم. تحلیل و جمع‌بندی نهایی ما این بود که این اغتشاش‌ها زمینه برای تجاوز نظامی از سوی عراق است. چون در میان بازداشت شده‌ها عراقی بود و در دست آنها پول و اسلحه عراقی دیده می‌شد. با این حال مسئولان دولتی آنقدر به این مسائل بی توجه ماندند که حمله ناجوانمردانه عراق به ایران آغاز شد. مدتی بعد جمعی از همان جوانان انقلابی را در تهران دیدم که می‌گفتند باید حرفمان را به گوش مجلسیان برسانیم.واقعا آنها نمی‌داند در خوزستان چه می‌گذرد. بعد این مسائل به امام و شهید چمران و آقای هاشمی منتقل شد و این افراد قانع شدند که به شهرهای خود بازگردند.

این مقدمه فقط یکی از معضلات جنگ را نشان می‌دهد. در واقع اگر بخواهیم مسائل جنگ را درست بررسی کنیم این کار نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی دارد. با این حال شکی نیست که دفاع مقدس را نمی‌توان متعلق به هیچ جریانی دانست. هر نهادی که چنین ادعایی دارد میزان هزینه‌ای که برای جنگ داده را با هزینه‌ای که مردم پرداخته‌اند مقایسه کند. ضمن اینکه این نهادها وظیفه خود را انجام داده بودند و برای آن سوگند خورده بودند. چنانچه در مقطعی از جنگ که اعزام نیروها به منطقه کم شده بود برحی معتقد بودند به خاطر رانت‌خواری برخی نیروهای سنتی است که واردات برخی کالاها را به دست گرفته‌اند و معضل جدی برای مردم درست کرده‌اند. جوان‌ها این مسائل را درک می‌کردند و اگر فرمان امام نبود مشخص نبود چه مشکلاتی پیش می‌آمد. در عملیات کربلای 4 نیز بعد از شهادت جمعی از نیروهای ما، یکی از فرماندهان در سخنرانی در پایگاه گلف وقتی با انتقادات مواجه شد گفت «که ما از کشته‌های عراق پشته ساختیم هفته است جنازه می‌برند اما هنوز تمام نشده! ما دنبال این هستیم که ریال ایران با دلار آمریکا برابری کند» این مسائل ادامه داشت تا اتفاقات تلخی مثل سقوط فاو و مسائل دیگر رخ داد.

در آن زمان نیز بسیاری افراد به آقای هاشمی گفته بودند دلایل این شکست‌ها از ضعف فرماندهی بوده است. این افراد بهتر است امروز نیز به جای آنکه آقای هاشمی را مجبور به پاسخ‌گویی کنند توضیح بدهند چطور در عرض چهار ماه این همه مناطق از دست ایران خارج شد و به جای محکوم کردن افراد به دنبال آسیب شناسی جنگ باشند. اختلاف افکنی هدف دشمنان انقلاب است و اگر قرار است آسیب‌های جنگ و نقاط ضعف ایران بررسی شود چه بهتر که کار تحقیقی صورت بگیرد. به یاد داشته باشیم که ضربه زدن به ریشه‌های انقلاب، ضربه زدن به سرو انقلاب است.