به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۵۶۵۵۶
دام را از مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنید؛

توصیه‌ وزارت بهداشت برای خرید و ذبح دام

گروه جامعه: معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در آستانه عید سعید قربان به هموطنان توصیه کرد که دام را از مراکز زیر نظر سازمان دامپزشکی خریداری کنند.
توصیه‌ وزارت بهداشت برای خرید و ذبح دام
مهندس سیدرضا غلامی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: خرید دام باید از مراکز معتبر عرضه دام بهداشتی که زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور است، صورت گیرد و ذبح دام در کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، انجام شود. به گفته وی، کشتن دام در محیط خارج از کشتارگاه و در کوچه و خیابان از نظر بهداشتی صحیح نیست زیرا با این کار آلودگی‌های محیطی به راحتی به گوشت منتقل شده و بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازد. غلامی همچنین گفت: در صورت درخواست سازمان دامپزشکی، بازرسان بهداشت محیط آمادگی همکاری با این سازمان در راستای کنترل و نظارت بهداشتی در امور ذبح و امور مرتبط با آن و عوامل محیطی را دارند.

وی در همین مورد افزود: در مناطق روستایی نیز بهورزان خانه‌های بهداشت با همکاری سازمان دامپزشکی آمادگی انجام این کنترل بهداشتی را دارند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر هموطنان بخواهند در منزل ذبح دام را انجام دهند باید نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند به طوری که توصیه می‌شود ذبح دام روی زمینی که آسفالت یا سنگ فرش بوده انجام شود تا شرایط شستشو راحت‌تر باشد و در صورت نبود سنگفرش یا آسفالت، حتما باید یک کیسه نایلونی را زیر دام قرار دهند و سپس روی آن ذبح انجام دهند. مهندس غلامی افزود: باید فضولات و ضایعات بعد از ذبح در چاه فاضلاب یا در عمق خاک دفن شود. عمق این چاله باید حداقل نیم متر بوده و بر روی آن حتما باید خاک ریخته شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه افرادی که ذبح دام می‌کنند حتما باید کارت بهداشتی داشته باشند، خاطرنشان کرد: افرادی که دام را ذبح می‌کنند لباس، کفش یا چکمه مناسب داشته باشند و در هنگام کار حتما از دستکش بلند و مقاوم استفاده کنند.
مرجع : ایسنا