کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درختان گردو در بافت فرمانروایی می کنند؛

دومین مرکز تولید گردو در ایران کجاست؟

ایسنا , 14 مهر 1393 ساعت 10:27

گروه اقتصادی: در شهرستان بافت و در کنار خودنمایی چشم‌اندازهای زیبای طبیعت درختان گردو فرمانروایی می‌کنند در میان بازار داغ فروش گردو و مغز آن، گردوهای سبز بیش از همه چیز چشمان را خیره کرده است.


شهرستان بافت یکی از قطب‌های تولید محصول گردو در کشور است و دومین قطب تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود. برداشت گردو در بزرگ‌ترین شهرستان تولیدکننده‌ی استان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود از 7500 هکتار سطح زیرکشت باغ‌های مثمر این شهرستان 12 هزار تنُ محصول گردوی مرغوبِ تولید و برای بسته‌بندی و صادرات به استان‌های دیگر ارسال شود. «علی‌پور»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت می‌گوید: این شهرستان بعلت شرایط مساعد و آب و هوای مطلوب در مناطق سردسیری سالانه مقدار قابل توجهی محصول گردو به بازارهای کشور عرضه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد : عمده گردوکاری‌های بافت در مناطق کیسکان، گوُغِر و خَبر است و برداشت گردو از اواسط شهریورماه در مناطق گرم‌تر آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه در مناطق سردسیر ادامه می‌یابد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت با بیان اینکه محصول گردوی امسال شهرستان بافت در مقایسه با پارسال، 20 درصد افزایش دارد، می‌افزاید: محصول گردو پس از برداشت برای فرآوری به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

علی‌پور می‌گوید: در شرایطی که صنعت تولید گردو بخش قابل توجهی از نیروی کار شهرستان را به خود جذب کرده است، نبود کارگاه‌های فرآوری بسته‌بندی و فروش به صورت فله‌ای و با واسطه‌ی دلالان مشکل بزرگ هر سال کشاورزان و تولیدکنندگان گردو بشمار می‌رود و از این‌رو باید سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را نیز به این بخش جذب کنیم. وی می‌افزاید: فعال کردن صنایع بالادستی گردو و توسعه‌ی صادرات محصول به خارج از کشور می‌تواند موجب فعال شدن زمینه‌های اقتصادی در شهرستان باشد.

«فتحعلی حمزه‌جواران»، فرماندار بافت نیز می‌گوید: استان چهار فصل کرمان با وجود قرار گرفتن در حاشیه‌ی کویر تفتیده بعلت وجود تنوع اقلیمی شگرف و خاک حاصلخیز، جایگاه ارزنده‌ای در تولید محصولات زراعی و باغی در کشور دارد و در این میان شهرستان بافت با قدمتی به وسعت تاریخ و آب و هوای مساعد در کنار مواهب طبیعی کم نظیر، بربام کویر ایران خودنمائی می‌کند و کسب رتبه‌ی اولی این شهرستان در زمینه‌ی سطح زیرکشت و رتبه‌ی دومی در میزان تولید محصول گردو در کشور، گواهی بر این مدعاست.

وی می‌افزاید: کشاورزی، پیشه‌ی اصلی مردم نخبه‌پرور و زحمتکش شهرستان کهن و سرسبز بافت است که حاصل دسترنج آنان بعلت مرغوبیت کم نظیر و برخی موارد بی‌نظیر، نام و آوازه‌ی شایانی دارد. در این میان محصول گردو با بیشترین میزان سطح کشت در کشور دارای جایگاه ویژه و ممتازی است که توسعه‌ی کمی و کیفی آن نیازمند توجه و اهتمام ویژه است. فرماندار بافت با بیان اینکه بافت، ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور را دارد، می‌گوید: در صورتی که مسئولان به شهرستان بافت توجه کنند، این خطه با توجه به داشتن طبیعت بکر و زیبا به یکی از قطب‌های گردشگری و جذب توریست کشور تبدیل می‌شود.

حمزه‌جواران ادامه می‌دهد: شهرستان بافت یکی از مناطق اصلی کشت و پرورش گردو است و باید راه‌حل مناسبی برای جلوگیری و مبارزه با آفات گردو شناسایی و ارائه شود. وی می‌گوید: در این راستا باید توسعه‌ی تعاونی گردوکاران، بازاریابی و فروش محصولات، راه‌اندازی کارخانه چوب، بسته‌بندی و فرآوری گردو در شهرستان بافت دنبال شود.

گردوی شهرستان بافت به علت استفاده نکردن از هیچ عنصر شیمیایی، کیفیت خاصی دارد اما متاسفانه به علت فقدان صنایع بسته‌بندی و فرآوری، محصول تولیدی به قیمت نازلی از کشاورزان خریداری می‌شود که به هیچ وجه پاسخگوی هزینه‌های تولیدی آن نمی‌شود.


کد مطلب: 56893

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/56893/دومین-مرکز-تولید-گردو-ایران-کجاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir