به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۵۷۰۶۸

آیا سقوط آنتونوف قابل پیش بینی نبود؟

گروه اقتصادی: در حالی که به نظر می‌رسید با پیشروی بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشوری پرونده سقوط آنتونوف 140 نیز مانند دیگر هواپیماها با اعلام چند علت فنی و انسانی بسته شود، اما هر روز اخباری در این زمینه منتشر می‌شود که ابهامات این سقوط را بیشتر می‌کند.
آیا سقوط آنتونوف قابل پیش بینی نبود؟
پس از آن که در نشست خبری رییس سازمان هواپیمایی کشوری سخن از زنجیره‌ای از اتفاقات مطرح شد که در نهایت به سقوط هواپیمای شرکت هسا منجر شده است ولی صحبت برخی از کارشناسان صنعت هواپیمایی نشان از اتفاقاتی دارد که پیش از این قابل پیش بینی بودند. سه عامل اصلی نقص فنی در هواپیما، ایراد خلبان و البته مشکل جوی از سوی سازمان هواپیمایی کشور به عنوان عوامل اصلی حادثه 19 مرداد معرفی شدند. حوادثی که طبق اعلام مسوولان این سازمان قابل پیش بینی نبوده و علیرغم پیگیری های فنی و نظارت‌های مختلفی که قبل از پرواز بر روی هواپیما صورت گرفته و وجود هر گونه نقص فنی در آن را رد کرده است در زمان پرواز اتفاق افتاده و باعث حادثه شده است.

این مساله هر چند از سوی نماینده این سازمان در کمیسیون بررسی سانحه به شکل رسمی تبیین شد، اما سلسله‌ای از مشکلات فنی که در کمتر از چند دقیقه در هواپیمای سقوط کرده بوجود آمده غیر قابل پیش بینی بودن حادثه را قدری با تردید مواجه می‌کند. خاموش شدن یکی از موتورهای هواپیما ، عمل نکردن سیستم آلارم مدیریت موتورهای هواپیما و البته عملکرد ضعیف ملخ هواپیما سه عاملی است که در زمانی کمتر از چند دقیقه در کابین ایران 140 سقوط کرده به وقوع پیوسته و به دلیل عدم کنترل هواپیما از سوی خلبان به سقوط منجر شده است. این اظهارات مسوولان سازمان هواپیمایی اما اخیرا با تردید برخی از کارشناسان این صنعت روبرو شده است.

کارشناسانی که عقیده دارند مشکلات فنی این هواپیما پیش از این نیز در برخی از پروازها گزارش شده و حتی کار به کنترل چند باره فنی و البته تذکراتی درباره مناطق ممنوعه پروازی نیز کشیده شده است. به گفته آن‌ها هواپیمای ایران 140 نباید در فصل تابستان به مناطق جنوبی کشور که آب و هوای گرمی دارند پرواز می کرده و البته موتور این هواپیما در مناطق مرطوب نیز بخشی از توان عملیاتی خود را از دست می‌داده است. طبق این اظهارنظر پیش از این کارشناسان نسبت به احتمال وقوع حادثه در صورت رعایت نشدن مراتب ایمنی تذکر داده بودند ولی شرکت هواپیمایی دارنده این هواپیما بر لزوم ادامه پروازها اصرار داشته است.

هر چند هنوز نتیجه دقیق بررسی‌های کارشناسی سازمان هواپیمایی اعلام نشده و این سازمان هیچ پاسخی نیز به اظهارنظرهای این کارشناسان مطرح نکرده اما ابهام درباره علت اصلی سقوط با گذشت نزدیک به دو ماه از این حادثه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر سوال اصلی اینجاست که آیا نقص‌های فنی زنجیره‌وار ایران 140 سقوط کرده قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است یا تنها چند اتفاق استثنایی و غیر مترقبه باعث سقوط این هواپیما شده است؟ با نهایی شدن بررسی‌ها مشخص خواهد شد حقیقت واقعی پشت این ماجرا تاکنون کجا پنهان بوده است.
مرجع : ایسنا