کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتکار در یک نگاه

جزییات دقیق فروش نفت توسط ناجا

16 مهر 1393 ساعت 10:40

گروه سیاسی: روایت هاشمی از اختیارات مجمع و فشارهای پیدا و پنهان در معرفی وزرای علوم مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.


این روزنامه عنوان روایت هاشمی از اختیارات مجمع را به تیتر یک اختصاص داد و نوشت: اکبر هاشمی رفسنجانی دومین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است و به جز دو سال ابتدایی تشکیل این مجمع، در باقی سال‌ها تا امروز ریاست این نهاد مهم حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. مسلما با این شرایط هیچ کس به اندازه خود هاشمی رفسنجانی نمی‌تواند در مورد اختیارات و فضای کار این نهاد صحبت کند. وی که دیروز در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام سخن می‌گفت، اختیارات این مجمع را تا حدی دانست که اگر مصلحتی برای نظام تشخیص داده شود، این مصلحت می‌تواند قانون اساسی و فتاوای شرعی را دور بزند و حتی نظرات شورای نگهبان را نادیده بگیرد.رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در همایش تبیین سیاست‌های کلی نظام و نظارت بر اجرای آن با اشاره به تاریخچه تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، یادآور شد: در ابتدای انقلاب و زمانی که قانون اساسی در حال تصویب بود، هیچ نامی از مجمع تشخیص مصلحت نظام نبود و هیچ کس انتظار وجود چنین نهادی را نداشت، اما واقعیت‌های میدانی ابتدا امام خمینی (ره) و سپس سایرین را به این نتیجه رساند که با توجه به تغییر نظام یک خلایی در مسایل کشور احساس می‌شود.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع فشارهای پیدا و پنهان در معرفی وزرای علوم، نوشت: دومین حضور دکتر حسن روحانی در مراسم گشایش دانشگاه‌ها در حالی برگزار شد که برای دومین سال پیاپی متولی دانشگاه به طور رسمی مشخص نیست. سال گذشته پس از رای عدم اعتماد به جعفر میلی منفرد، وزارت علوم بدون وزیر، دانشگاه‌ها را بازگشایی کرد و امسال نیز در حالی دانشگاه‌ها آغار به کار کرده‌اند که یک ماه مانده به آغاز کلاس‌های دانشگاه، مهدی فرجی دانا وزیری که مورد حمایت بسیاری از دانشجویان واساتید بود از سوی مجلس برکنار شد. همین موضوعات در سخنان روز گذشته رییس جمهور بسیار پررنگ مطرح شدند تا نشان دهد که از وضعیتی که مخالفان دولت برای دانشگاه ایجاد کرده‌اند ناراضی است. با این همه وی همچون گذشته بر پیگیری برخی مسایلی که در استیضاح وزیر علوم نقش داشته‌اند، تاکید کرد و این یعنی که نشان می‌دهد همچنان به برنامه‌های دولت می‌اندیشد و نه تهدیدهای مخالفان. دکتر حسن روحانی همچنین روز گذشته در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در دانشگاه تهران برگزار شد، از فشارهای پیدا وپنهانی که در هنگام معرفی وزرای علوم در یک سال گذشته بر وی وارد آمده، سخن گفت.

این روزنامه با انعکاس عنوان دفاعیات وزیر اطلاعات، نوشت: حتی با معاندان هم مذاکره می‌کنیم این پاسخ محکم وزیر اطلاعات به نمایندگانی بود که روز گذشته او را به مجلس کشاندند تا به خاطر آن چه که دیدار با اعضای حزب مشارکت خوانده شد، پاسخگو باشد. سید محمود علوی با بیان اینکه این وزارتخانه با هر کسی که مصالح امنیتی اقتضا کند، صحبت می‌کند، گفت: ما حتی با افراد معاند هم گفتگو و مذاکره می‌کنیم چه رسد به کسانی که به نوعی در درون نظام تعریف می‌شوند. روز گذشته وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوال مشترک 37 نماینده در مورد این که تدابیر وزیر اطلاعات برای حفاظت از فرزندان ملت ایران و مقابله با تاثیرگذاری افرادی که در گذشته سوابق روشنی در تمهیدات امنیت ملی کشور داشته‌اند چیست؟ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

جزییات دقیق فروش نفت توسط ناجا، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. خبر تسویه نشدن بدهی نیروی انتظامی به خزانه بابت فروش نفت برای اولین بار در جریان انتشار جزییات گزارش تفریغ بودجه سال 91 مطرح شد. چندی پیش نیز از سوی برخی مدیران شرکت ملی نفت ایران اعلام شد که نیروی انتظامی در فروش محموله‌های نفتی سپرده شده به این نهاد ناتوان بوده است. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفت: ناجا در مجموع 2 محموله نفت از وزرات نفت یکی را اواخر 91 و دیگری را اوایل 92 تحویل گرفته است که درباره هر 2 محموله مسایل و شک و شبهه‌هایی در افواه عمومی و رسانه‌ها مطرح شد. وی با اشاره به فروش 2 محموله نفت توسط نیروی انتظامی، افزود: محموله اول برای جبران کسر حقوق سال 91 نیروی انتظامی به ناجا داده شد و محموله دوم هم تجاری بود که هر 2 محموله فروخته و پول آن به کشور منتقل شد.

این روزنامه با انتخاب موضوع امیدواری جانشین اشتون برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، نوشت: فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای با ایران تا پیش از موعد مقرر 24 نوامبر (3 آذر) حاصل شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، موگرینی در نشست توجیهی در پارلمان اروپا در مورد مذاکرات هسته‌ای تهران با گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد: پیش از موعد مقرر به توافق خواهیم رسید. چرا که پس از آن تاریخ دستیابی به توافق بسیار پیچیده خواهد بود. هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست ترو واریورانتا معاون امور پادمان‌های این نهاد بین المللی بامداد سه شنبه (15 مهر) برای ادامه گفتگوها درباره مسایل باقیمانده وارد تهران شد.


کد مطلب: 57135

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/57135/جزییات-دقیق-فروش-نفت-توسط-ناجا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir