به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ ساعت ۲۲:۳۹
کد مطلب : ۵۷۲۷۷
هیلاری کلینتون: داعش بزرگتر از القاعده

ترکیه: به تنهايي وارد جنگ زميني نمي‌شويم

گروه بین الملل: وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که نمی‌توان انتظار داشت ترکیه راسا علیه گروه موسوم به داعش وارد جنگ زميني شود.
ترکیه: به تنهايي وارد جنگ زميني نمي‌شويم
مولود چاووش‌اوغلو، پس از مذاکره با فرمانده جدید ناتو، ینس اشتولتبرگ، خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه شد. او گفت: "این واقع‌بینانه نیست که بخواهیم ترکیه راسا به عملیات زمینی [علیه داعش] دست بزند. ما در حال مذاکره هستیم و وقتی به تصمیمی مشترک برسیم ترکیه از ایفای نقش خود سر باز نخواهد زد." تروریست های داعش چند هفته است که شهر کوبانی را محاصره کرده‌اند و درگیری‌های شدید در این منطقه ادامه دارد. گفته می‌شود که بخش‌هایی از شهر به دست آنان افتاده است. گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که شب گذشته یک مقر نیروهای مسلح کرد به دست جنگجویان داعش افتاده و فرمانده و سربازان آن کشته شده‌اند. به گفته این گروه همچنین ٤٢ عضو داعش در درگیری‌های چهارشنبه کوبانی کشته شدند.

دولت ترکیه تحت فشار شدید است که به گروه‌های کردی که در کوبانی می‌جنگند کمک کند. به گفته یکی از رهبران کرد دو محله شهر شب گذشته به دست تروریست های داعش افتاده است. فعالان سوری می‌گویند داعش هم‌اکنون کنترل یک سوم شهر را در اختیار گرفته است. آمریکا و چند کشور دیگر داعش را در سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار داده‌اند، اما ترکیه در این باره موضع محتاطانه‌ای گرفته و از جمله به آمریکا اجازه نداده است که حملات هوایی را از پایگاه خود در ترکیه انجام دهد. اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌‍شود. اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلام‌گرا و ملی‌گرا انجامیده، تاکنون بیش از ٢٠ کشته بر جای گذاشته است. روز گذشته هم شهرهای ترکیه صحنه اعتراض‌هایی بود و معترضان در مواردی با پلیس درگیر شدند.

در همين حال، وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه ای گفت که گروه داعش تهدید بزرگتری در مقایسه با تهدیدات ناشی از گروه مسئول حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا (القاعده) است.
به گزارش پایگاه خبری هیل، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در یک جلسه پرسش و پاسخ در باشگاه اقتصادی شیکاگو در پاسخ به سوالاتی در مورد گروه تروریستی داعش گفت: این گروه از لحاظ بودجه، حرفه ای بودن و انجام اقدامات نظامی یکی از مهمترین گروههایی است که تاکنون دیده ام. وی افزود: داعش از گروه القاعده پبیشرفته تر و ثروتمندتر است.

اظهارنظر وزیر خارجه سابق آمریکا در مورد تهدیدات داعش در حالی منتشر شده که نگرانی ها در مورد سقوط شهر مرزی کوبانی سوریه توسط داعش رو به افزایش است. روز گذشته نیز ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در مورد تصرف کامل این شهر توسط تروریستهای داعش به شدت ابراز نگرانی کرد. هیلاری کلینتون پیش از این نیز از جنگ آمریکا با داعش به عنوان 'جنگی درازمدت' یاد کرده بود. وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین از طرح اوباما برای مقابله با داعش حمایت کرده است.
مرجع : ایرنا