به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۵۷۵۶۷
كنفرانس کمک به بازسازی غزه با حضور نمایندگان 50 کشور

كمک 5/5 میلیارد دلاری كشورها به بازسازی غزه

قطر با یک میلیارد دلاری بيشترين كمك را كرد
گروه بين الملل: كنفرانس کمک به بازسازی غزه امروز (یکشنبه) با حضور نمایندگان 50 کشور در قاهره پایتخت مصر برگزار شد و دولت قطر از کمک یک میلیارد دلاری و آمريكا از كمك 212 ميليون دلاري به بازسازی غزه خبر دادند و 'بورگ برند' وزیر امور خارجه نروژ گفت: کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی بازسازی غزه در قاهره پایتخت مصر متعهد شدند، پنج میلیارد و 400 میلیون دلار به فلسطینیان آسیب دیده براثر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه کمک کنند.
كمک 5/5 میلیارد دلاری كشورها به بازسازی غزه
نشست کشورهای اهداکننده برای بازسازی نوار غزه امروز (یکشنبه) با سخنرانی عبدالفتاح السیسی در قاهره آغاز شد. بنا بر اعلام "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعضای این اتحادیه مجموعا 450 میلیون یورو برای این کار اختصاص می دهند. در همین حال "جان کری" وزیر خارجه آمریکا از کمک 168 میلیون یورویی واشنگتن به غزه خبر داده است. دولت آلمان پرداخت 50 میلیون یورو از کمک اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، در این نشست نمایندگانی از 40 کشور از جمله بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اروپا و نمایندگان چندین هیات امدادرسانی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه عرب مشارکت دارند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در افتتاحیه کنفرانس بازسازی نوار غزه در قاهره عنوان داشت: مصر به وظایف تاریخی خود در حمایت از مردم فلسطین و توقف خونریزی‌ها عمل کرده است و تلاش‌های این کشور برای رسیدن به توافق میان اسرائیل و فلسطین و از سرگیری مذاکرات میان دو طرف در پایان بخشیدن به شکاف داخلی میان گروه‌های فلسطینی و دستیابی به آشتی ملی متبلور می‌شود. وی در ادامه افزود: نقش مصر در حمایت از فلسطین تنها سیاسی نبوده بلکه از بعد انسانی نیز ما نیازهای ساکنان نوار غزه از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پزشکی و معالجه مجروحان جنگ اخیر اسرائیل علیه نوار غزه را تامین کرده‌ایم.

سیسی تاکید کرد: ما همچنان به حمایت از ملت فلسطین پایبندیم و معتقدیم که قضیه فلسطین مساله اصلی اعراب به شمار می‌آید و بر دو محور تاکید داریم اول یک آتش بس دائم در نوار غزه و دوم آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین بتواند تمام اختیارات خود را در نوار غزه نیز عملی کند.

وی تاکید کرد: دستیابی به یک صلح عادلانه، فراگیر و دائم تنها راه برای دستیابی به صلح در منطقه به شمار می‌آید و هیچ جایگزین دیگری ندارد. مصر متوجه خطرات موجود در منطقه است و از ملت و دولت اسرائیل می‌خواهد تا به این درگیری‌ها پایان دهند. ما از تمام ساکنان فلسطین و اسرائیل می‌خواهیم برای تحقق همزیستی مسالمت آمیز تلاش کنند و اسرائیل باید حقوق فلسطینی‌ها را به آن‌ها باز گرداند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این نشست عنوان داشت: از دولت مصر به خاطر حمایت از فلسطین قدردانی ویژه‌ کرده و متذکر می‌شوم که اسرائیل به شهرک‌سازی‌های خود در فلسطین ادامه می‌دهد. جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه غیرقابل تحمل بوده و باید محاکمه شود. ما از همان ابتدای جنگ برای آتش بس تلاش کردیم. نوار غزه از شش سال پیش تاکنون شاهد وقوع سه جنگ بوده است و این جنگ‌ها خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به این منطقه وارد کرده است.

وی در ادامه افزود: تنها نیروگاه تولید برق در نوار غزه در جریان این جنگ آسیب دیده، 80 هزار خانه و نهاد دولتی به صورت کامل تخریب شده است و زیرساخت‌ها در این منطقه نابود شده است. ما برای تحقق آرامش و ثبات در نوار غزه تلاش می‌کنیم چرا که مردم این منطقه در قلب ما جای دارند و زخم آن‌ها زخم ما به شمار می‌آید. ما باید اقتصاد فلسطین را از چنگال اشغالگران آزاد کنیم.

عباس عنوان داشت: نوار غزه در کنار کرانه باختری و قدس شرقی یک سرزمین را تشکیل می‌دهد، ما در کرانه باختری نیز شاهد آن هستیم که در 60 درصد اراضی این منطقه نمی‌توانیم هیچ فعالیتی انجام دهیم چرا اشغالگران مانع آن می‌شوند. ما سالانه به خاطر اقدامات اسرائیل سه میلیارد دلار خسارت متحمل می‌شویم. اسرائیل به قوانین بین‌المللی پایبند نیست و مقدسات مسلمانان از جمله قدس و مسجدالاقصی شاهد هتک حرمت از سوی شهرک نشینان و وزیران اسرائیلی است. آن‌ها تلاش می‌کنند حضور در این مناطق را مختص به ساعات خاص برای مسلمانان کنند که این اقدام به نوعی باعث تشدید اوضاع متشنج در منطقه ما می‌شود. آن‌ها می‌خواهند یهودیان تندرو را گرد هم آورند تا قدس را به دست بگیرند زیرا که معتقدند محل ساخت هیکل سلیمان در این منطقه است.

وی تاکید کرد: ما به مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن ادامه می‌دهیم و با تمام گروه‌های تروریستی که دین حنیف اسلام را دست مایه تحقق نقشه‌های تروریستی خود کرده‌اند مبارزه
'بورگ برند' وزیر امور خارجه نروژ گفت: کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی بازسازی غزه در قاهره پایتخت مصر متعهد شدند، پنج میلیارد و 400 میلیون دلار به فلسطینیان آسیب دیده براثر حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه کمک کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی روز یکشنبه در پایان کنفرانس قاهره گفت: نیمی از این کمکها به بازسازی غزه اختصاص خواهد یافت. وزیر امورخارجه نروژ همچنین گفت: کشورهای کمک کننده به منظور بهبود زندگی روزمره فلسطینیان، خود را در قبال پرداخت هر چه سریعتر این کمکها متعهد دانستند. محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین اعلام کرده بود که برای بازسازی غزه چهارمیلیارد دلار مورد نیاز است. با این حال کشورهای اهدا کننده کمک قصد دارند کمک هایشان را مستقیما برای حکومت خودگردان واریز کنند.
می‌کنیم. ما همچنین به تمام توافقات و تعهدات بین‌المللی خود پایبندیم و برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به مرکزیت قدس شرقی در کنار اسرائیل در سایه همزیستی مسالمت آمیز تلاش می‌کنیم. منطقه ما در لبه پرتگاه قرار دارد و باید نسبت به خطرات موجود آگاه باشیم. تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم تا زمانی که مردم فلسطین به آزادی‌های خود دست پیدا نکرده‌اند اعتباری ندارد.

عباس عنوان داشت: ما به کمک‌های مالی کشورهای حامی خود که به چهار میلیارد دلار می‌رسد تکیه می‌کنیم. زمان آن فرا رسیده که در عصر ما اشغالگری به پایان برسد. چرا باید فلسطینی‌ها آخرین ملتی باشند که تحت اشغالگری‌ زندگی می‌کنند؟ مگر ما چه چیزی از دیگر ملت‌ها کم داریم که باید همچنان شاهد اشغالگری باشیم؟ چرا باید هر ساله کنفرانس جمع آوری کمک‌های مالی برای فلسطین برگزار شود؟ جامعه بین‌الملل باید به وظایفه خود برای تضمین پایان یافتن اشغالگری اسرائیل و عدم تعرض به ملت‌های فلسطین پایبند باشد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنان خود در نشست بازسازی غزه عنوان داشت: سازمان ملل به وظایف خود در قبال بازسازی نوار غزه عمل می‌کند. باید صلح و احترام به حقوق بشر را محقق کنیم. از تمامی فرصت‌ها برای توقف خشونت و تحقق صلح استفاده کنیم. صلح در منطقه برای بازسازی غزه باید محقق شود و این روند به هماهنگی‌های بین المللی نیاز دارد.

وی در ادامه افزود: آیا می‌خواهیم شاهد وقوع خرابی‌ها و در پی آن بازسازی و تکرار این روند باشیم؟ باید به راهکاری برای حل و فصل درگیری‌ها در منطقه دست پیدا کنیم و تصمیمات مهم و مشکل برای ساختن آینده‌ای بهتر اتخاذ کنیم. امیدوارم این کنفرانس آخرین کنفرانس باشد از همگان می‌خواهم کمک‌های سخاوتمندانه خود را برای بازسازی نوار غزه ارائه دهند. برای حل و فصل درگیری‌ها به از سرگیری مذاکرات صلح و احترام به آتش بس نیازمندیم.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنان خود در این نشست عنوان داشت: ماه‌های سختی را در منطقه سختی گذراندیم براساس گزارش‌های رسیده حدود نیم میلیون فلسطینی خانه‌های خود را در جریان جنگ اخیر ترک کردند و 20 هزار منزل تخریب شد. من پیشتر به نوار غزه رفته‌ام و شاهد بازی کودکان در ویرانه‌های منزلشان بودم. ما از تلاش‌های اسرائیل برای کمک به کاهش محاصره نوار غزه قدردانی می‌کنیم و از تصمیمات تل آویو برای تسهیل تبادلات میان غزه و کرانه باختری استقبال می‌کنیم! ما تنها به دنبال بازسازی نوار غزه نیستیم بلکه می‌خواهیم اقتصاد منطقه را نیز بسازیم.

کری تاکید کرد: گسترش فعالیت‌های نهادها در نوار غزه زیر نظر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز جزو اهداف ما است. از همین جا اعلام می‌کنم که آمریکا 212 میلیون دلار به بازسازی نوار غزه کمک می‌کند. ما برای تضمین امنیت اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین و همچنین از سرگیری مذاکرات میان دو طرف تلاش می‌کنیم. ما نمی‌توانیم جزئیات بیشتری از روند مذاکرات را اعلام کنیم و می‌خواهیم این مساله محرمانه بماند. آمریکا به بازگشت به مذاکرات پایبند است تا بدین ترتیب بتوان آینده بهتر برای منطقه ترسیم کرد تنها راه، انجام مذاکرات است. همگان بر سر راهکار تشکیل دو کشور توافق دارند اما برخی موانع در این مسیر وجود دارد. دستیابی به صلح رویایی است که رسیدن به آن سخت است.

در همین حال نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست بازسازی غزه از مصر به خاطر تلاش‌هایش برای پایان دادن به اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه قدردانی کرد. وی از جامعه جهانی خواست تا به مسئولیت خود در خصوص بازسازی نوار غزه و بازگرداندن صلح به فلسطین عمل کند.
وی همچنین عنوان داشت که رژیم صهیونیستی نوار غزه را از طریق زمینی و هوایی محاصره کرده است و بدون پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل اقدام به تخریب منازل و کشتار ملت بی‌گناه فلسطین می‌کند. وی همچنین گفت که هیچ دلیلی برای ادامه اشغالگری‌ها در اراضی فلسطین وجود ندارد و ما باید عدم تکرار اقدامات خصمانه اسرائیل در نوار غزه را ضمانت کنیم. وی همچنین گفت: باید صلحی عادلانه و فوری در منطقه برقرار شود. العربی در ادامه خواستار ترسیم مرز میان فلسطین و اسرائیل شد تا این رژیم به اشغالگری‌های خود پایان دهند.

وی همچنین خواستار آغاز مذاکرات میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی شد و از تصمیم سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد. کاترین آشتون، مسئول سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا نیز در جریان این کنفرانس اعلام کرد : ما آماده ارائه حمایت‌های لازم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه برای بازسازی نوار غزه هستیم. وی تاکید کرد: بازسازی نوار غزه باید در فضایی مسالمت آمیز انجام شود. مساله غزه باید در تمامی مذاکرات صلح مطرح شود.

اشتون همچنین عنوان داشت: تشکیلات خودگردان فلسطین مسئولیت کامل نوار غزه را برعهده دارد. ما نیز تمام تلاش خود را برای ارائه کمک به مردم این منطقه به کار خواهیم بست. باید موفقیت هرگونه مذاکرات در خصوص ساکنان نوار غزه را ضمانت کنیم. جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه به شهادت بیش از 2100 فلسطینی که بیشترشان غیرنظامی بودند و تخریب 80 هزار خانه فلسطینی و تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها در نوار غزه انجامید.

دولت توافق ملی فلسطین طرح کاملی را برای بازسازی نوار غزه با هزینه چهار میلیارد دلاری تدوین کرده است. این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که نوار غزه برای بازسازی به مبالغ بیشتری نیاز دارد و این روند چندین سال به طول خواهد انجامید. آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) به تنهایی از نشست قاهره درخواست 6 / 1 میلیارد دلار را خواهد کرد تا نیازهای کوتاه مدت خود در نوار غزه را پوشش دهد. اتحادیه اروپا که یکی از بزرگترین حامیان مالی تشکیلات خودگردان فلسطین به شمار می‌آید، ارائه کمک‌های خود را منوط به پیشرفت‌های سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها کرده است.