به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۵۷۶۹۵
شخص گمشده از معروف‌ترین کارهای مودیانو است

رکوردشکنی کتاب‌های مودیانو پس از دريافت نوبل

گروه فرهنگ و ادب: فروش کتاب‌های «پاتریک مودیانو» پس از تعلق گرفتن جایزه نوبل ادبیات به این نویسنده فرانسوی، رشد چشمگیری داشته است.
رکوردشکنی کتاب‌های مودیانو پس از دريافت نوبل
با گذشت پنج روز از معرفی پاتریک مودیانو به عنوان برنده نوبل ادبیات از سوی آکادمی سوئدی مهم‌ترین جایزه ادبی جهان، ناشران کره‌ای اعلام کردند فروش آثار این نویسنده فرانسوی رشد قابل‌توجهی را در همین چند روز تجربه کرده است. «شخص گمشده» از معروف‌ترین کارهای مودیانو است که به کره‌ای ترجمه شده اما پیش از این هرگز به فهرست پرفروش‌ترین‌ها راه پیدا نکرده بود. کتاب‌فروشی‌های کره‌ای تصمیم دارند بخش مجزایی را به فروش رمان‌های مودیانو اختصاص دهند. براساس این آمارگیری، فروش نسخه‌های دیجیتالی «شخص گمشده» طی چهار روز گذشته 300 جلد بوده است. این در مقایسه با فروش 120 جلدی این کتاب در زمان اولین چاپش، رقمی قابل‌ توجه است. پیش از این میانگین فروش ماهانه رمان‌های مودیانو به 10 جلد هم نمی‌رسید.

به گزارش کریاهرالد، یکی از ناشران کره‌ای پس از اعلام خبر برنده شدن مودیانو 13 هزار جلد از کتاب‌های وی را به چاپ رسانده و قصد دارد در صورت بالا رفتن تقاضا 10 هزار نسخه دیگر نیز روانه بازار کند. پاتریک مودیانو در دوران دبیرستان با «رمون کنو» نویسنده فرانسوی به‌واسطه مادرش آشنا شد و این آشنایی موجب شد که او به دنیای ادبیات معرفی شود و اولین رمان خود را با عنوان «میدان اتوال» در سال 1967 منتشر کند. این نویسنده فرانسوی در آثارش بیشتر به مضامینی چون حافظه، فراموشی، هویت و گناه می‌پردازد و شهر پاریس در اغلب رمان‌های او حاضر است و به نوعی یکی از عوامل خلاق در نوشته‌های او محسوب می‌شود. داستان‌های او اغلب بر اساس زندگی‌نامه و یا حوادثی که در جریان اشغال فرانسه روی داده نوشته شده‌اند و تمامی رمان‌های او نیز به نوعی با هم مرتبط هستند.

مودیانو در سال 1972 جایزه‌ بهترین رمان آکادمی فرانسه را از آن خود کرد، در سال 2010 جایزه «دل دوکا»ی انستیتو فرانسه برای یک عمر تلاش حرفه‌یی را دریافت کرد و در سال 2012 موفق به کسب جایزه دولتی اتریش برای ادبیات اروپا شد. از دیگر جوایز او می‌توان به جایزه معتبر ادبی گنکور در سال 1978 اشاره کرد. «خیابان بوتیک‌های تاریک»، «محله گمشده»، «سفر ماه عسل»، «تصادف شبانه»، «آه ای سرزمین محبوب من»، «افق» و «تصادف شبانه» از معروف‌ترین آثار مودیانو محسوب می‌شوند.
مرجع : ایسنا