کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خشم رژيم اسرائیل از شناسایی كشور فلسطین توسط پارلمان بریتانیا

اعلام همبستگی بان کی‌مون با فلسطینیان

دويچه وله , 23 مهر 1393 ساعت 0:19

گروه بين‌الملل: دبیرکل سازمان ملل در بازدید از نوار غزه با اشاره به حمایت جامعه جهانی از مردم فلسطین گفت ۱۵۰ کامیون حامل مصالح ساختمانی در راه ‌رساندن تدارکات بازسازی هستند.


بان کی‌مون، صبح سه‌شنبه وارد غزه شد و از خرابی‌های گسترده این شهر بازدید کرد. بمباران ۵۰ روزه، بخش‌هایی از این شهر را به تلی از ویرانه تبدیل کرده است. بان کی‌مون با وحشتناك خواندن ميزاني خرابي ها، به ساکنان غزه اطمینان داد که جامعه جهانی از روند بازسازی این شهر حمایت می‌کند. او پس از ملاقات با وزیران کابینه آشتی ملی فلسطین گفت: «ما در کنار شما هستیم.» او از یکی از مدارس سازمان ملل و اردوگاه آوارگان جبلیه در شمال غزه نیز بازدید کرد. در جنگ ۵۰ روزه، دو مدرسه متعلق به سازمان ملل نیز مورد اصابت خمپاره و توپ ارتش اسرائیل قرار گرفته بودند.

بان کی‌مون با اهالی محله شجاعیه نیز دیدار کرد. این محله در بمباران اسرائیل به شدت آسیب دیده و بخش‌هایی از آن با خاک یکسان شده‌است. دبیرکل سازمان ملل اطمینان داد که روند بازسازی خرابی‌های غزه با حمایت و نظارت سازمان ملل انجام خواهد گرفت. او گفت ۱۵۰ کامیون حامل مصالح ساختمانی در راه‌اند و کمک‌های دیگر به زودی وارد غزه می‌شوند.

بان‌کی‌مون وعده سفر به غزه را روز یکشنبه ۱۲ اکتبر و در کنفرانس کمک‌های مالی به مناطق فلسطینی در قاهره داده بود. او گفته بود مایل است مسائل غزه را مستقیما از زبان ساکنان این شهر بشنود. آخرین سفر دبیرکل سازمان ملل به نوار غزه در فوریه ۲۰۱۲ انجام شده بود. در کنفرانس قاهره قرار شد ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای بازسازی خرابی‌های غزه پرداخت شود. بیشترین کمک را قطر با پرداخت یک میلیارد دلار تقبل کرد. ارتش اسرائیل برای کوتاه کردن مسیر دبیرکل سازمان ملل، گذرگاه مرزی «ارز» را به خاطر مراسم عبادی یهودیان زودتر از موعد مسدود کرد تا عبور بان کی‌مون تسهیل شود.

هم‌زمان با سفر بان‌کی مون به غزه، پیام مثبت دیگری به فلسطین از سوی پارلمان بریتانیا داده شد. شامگاه دوشنبه طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین با اکثریت آرا در مجلس عوام بریتانیا تصویب شد. اسرائیل در این میان از تصمیم پارلمان بریتانیا در شناسایی فلسطین به شدت انتقاد کرد و نسبت به «شناسایی زودهنگام» کشور فلسطین هشدار داد. در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه اسرائیل آمده است: «به رسمیت شناختن پیش از موعد کشور فلسطین توسط جامعه جهانی می‌تواند پیامی خطا به رهبری فلسطین باشد که می‌تواند از تصمیمات سخت در مذاکرات دو طرفه خودداری کند.»

در این بیانیه تاکید شده که «راه تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی از مسیر مذاکرات طرفین می‌گذرد.» مقامات فلسطینی اما از رای پارلمان بریتانیا استقبال کرده‌اند. ریاض ملکی، وزیر خارجه دولت خودگردان فلسطین گفته است که این مصوبه، یک «بی‌عدالتی تاریخی» را تصحیح می‌کند.
مجلس عوام بریتانیا شامگاه دوشنبه با ۲۷۴ رای موافق در برابر ۱۲ رای مخالف به شناسایی کشور مستقل فلسطین رای داد. این مصوبه برای دولت بریتانیا الزام آور نیست ولی اهمیتی سمبلیک دارد.


کد مطلب: 57770

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/57770/اعلام-همبستگی-بان-کی-مون-فلسطینیان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir