به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۵۷۷۷۲
شانسی وجود ندارد، استرالیا وطن تو نمی‌شود

اقدام استرالیا برای مبارزه با مهاجران‌غیرقانونی

گروه جامعه: استرالیا سیاستی سخت‌گیرانه را علیه پناهجویانی که خود را از راه دریا به این کشور می‌رسانند دنبال می‌کند و آخرین اقدام دولت اين كشور برای مقابله با این مهاجران غیرقانونی انتشار اطلاعیه‌ای در سراسر دنیا برای ترساندن آن‌هاست.

کشتی‌ای کوچک بر روی امواج متلاطم دریاست. آسمان بر فراز این کشتی خاکستری رنگ است و خبر از توفانی می‌دهد که جان سرنشینان آن را تهدید می‌کند. دولت استرالیا می‌خواهد با چنین تصویری مهاجران غیرقانونی را بترساند. آزاردهنده‌تر از تصویر کشتی‌ای که گویا خطر غرق شدن تهدیدش می‌کند، نوشته‌ای است که بر بالای آن دیده می‌شود: «هیچ شانسی وجود ندارد – استرالیا وطن تو نمی‌شود.» دولت استرالیا این پیام را به ۱۷ زبان، از آلبانیایی تا عربی و از فارسی تا ویتنامی، منتشر کرده است. در روزهای اخیر این اطلاعیه در چند کشور، از جمله در روزنامه‌های پاکستانی، انتشار یافته است.

مقامات استرالیایی به خود می‌بالند که دولت شدیدترین اقدامات همه دوران‌ها را برای حفاظت از مرزهای این کشور به عمل آورده است. هر قایقی که به طور غیر قانونی وارد آب‌های این کشور شود به عقب رانده می‌شود. دولت استرالیا تصریح می‌کند: «این قاعده در مورد همه صدق می‌کند: خانواده‌ها، کودکان، کودکانی که بدون همراه هستند، افراد تحصیل کرده و متخصص. قبل از اینکه پول خود را هدر دهید، دو بار فکر کنید. قاچاقچیان دروغ می‌گویند.»

در ویدئویی نیز که به زبان‌های مختلف در اینترنت منتشر شده فرمانده گارد ساحلی استرالیا به تاکید به کسانی که قصد دارند با کشتی به طور غیرقانونی به استرالیا بیایند هشدار می‌دهد. دولت محافظه‌کار تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا، در ماه‌های اخیر قوانین پناهندگی این کشور را تشدید کرده است. در این میان مقامات استرالیایی قایق‌هایی را تدارک دیده‌اند که به وسیله آن مهاجران غیرقانونی را به اندونزی باز می‌گردانند.

مقامات استرالیایی کسانی را که با وجود همه موانع موفق به ورود به استرالیا شده‌اند در بازداشتگاه‌هایی در خارج خاک این کشور، در نائورو و پاپوا- گینه نو، نگه می‌دارند. سازمان‌های مدافع حقوق بشر وضعیت مهاجران، از جمله صدها کودک خردسال، در این بازداشتگاه‌ها را فاجعه‌آمیز توصیف و بدین خاطر دولت استرالیا را محکوم می‌کنند. حدود ۳ هزار و سیصد تن از افرادی که هم اکنون در این بازداشتگاه‌ها به سر می‌برند، درخواست پناهندگی داده‌اند.

فعالان حقوق مدنی از رفتار دولت استرالیا به شدت انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند: «تقریبا همه مردگان جان خود را به دلیل رفتار منزجرکننده گارد ساحلی استرالیا از دست داده‌اند که برایش متوقف کردن قایق‌ها مهم‌تر از نجات جان آدم‌هاست.» گروهی از شهروندان استرالیایی وب‌سایتی به نام "ما متاسفیم، پناهجویان!" (Sorry Asylum Seekers) درست کرده‌اند که در آن از پناهجویان بخاطر سیاست کشورشان پوزش می‌خواهند. این گروه تاریخ استرالیا را به دولت این کشور یادآوری می‌کنند. تقریبا همه جمعیت استرالیا متشکل از مهاجران است.

مقامات دولت استرالیا در برابر با اشاره به برنامه‌های خود در زمینه مهاجرت می‌گویند که این کشور در سال ۲۰۱۳ در مجموع ۱۱۹ هزار نفر را پذیرفته که ۲۰ هزار تن از آنان پناهجو بوده‌اند. بدین ترتیب این کشور به نسبت هزار نفر شهروند استرالیایی حدود ۸۷ صدم درصد پناهجو پذیرفته است. برای مقایسه، به عنوان مثال آلمان در سال ۲۰۱۲ به نسبت هزار شهروند آلمانی تنها حدود دو دهم درصد پناهجو پذیرفته بود. طرفداران سیاست سخت‌گیرانه دولت استرالیا در برابر آوارگانی که با قایق به این کشور می‌آیند، می‌‌گویند می‌خواهند مانع شوند که مهاجران غیرقانونی تمامی سهمیه‌ای که برای پناهجویان در نظر گرفته شده را به خود اختصاص دهند و امکان پناهندگی را از آوارگانی بگیرند که می‌خواهند از راه‌های قانونی به استرالیا بیایند.
مرجع : دويچه وله