به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۳ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۵۷۸۰۳

شرکت‌های فرابورسی رتبه‌بندی شدند

گروه اقتصادی: رتبه‌بندی کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در فرابورس، بر اساس امتیاز کسب‌شده از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب برای دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1393 منتشر شد.
شرکت‌های فرابورسی رتبه‌بندی شدند
علی بیگ زاده، رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی با اعلام خبر بالا گفت: امتیاز اطلاع‌رسانی ناشران براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه شده‌است. معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌ سود هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش بینی سود هر سهم و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و حسابرسی شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمان بندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن میزان تأخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

وی افزود: میزان تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات است. بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، بیگ زاده یادآور شد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس مفاد دستورالعمل‌ افشاء ، ملزم به ارائه پیش‌بینی سود هر سهم نیستند، بنابراین امتیاز مربوط به این شرکت ها بدون در نظر گرفتن الزام پیش بینی سود هر سهم مورد محاسبه قرار گرفته است.

رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی گفت: بر اساس موارد یاد شده، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با نماد ثباغ، برای دوره 12 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه، رتبه نخست این جدول را به خود اختصاص داده است. امتیاز نهایی این شرکت 98 و امتیاز قابلیت اتکای آن 95 بود. شرکت های افرانت، سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، توکاریل، نفت پاسارگاد و فناوری اطلاعات خوارزمی نیز به ترتیب رتبه های دوم تا ششم را به خود اختصاص دادند.

کشتیرانی دریای خزر، مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن، سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان و سرمایه گذاری مسکن شمالغرب نیز در رتبه های هفتم تا دهم جدول نشستند. ضعیف ترین اطلاع رسانی را هم شرکت بیمه دی داشت. عدد درج شده برای امتیاز قابلیت اتکای این شرکت صفر است که نشان دهنده تفاوت با اهمیت سود پیش بینی شده با سود محقق شده در صورت های مالی حسابرسی شده پایان سال است. سیمان لار سبزوار، پالایش نفت لاوان و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان و بانک ایران زمین نیز دیگر شرکت های ضعیف از نظر اطلاع رسانی بودند.
مرجع : ایسنا