کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحث مدیریت بحران هنوز جامعه‌محور نيست؛

خودمان را گول نزنیم، تهران روی گسل فعال!

ایسنا , 23 مهر 1393 ساعت 14:29

گروه جامعه: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اذعان به اینکه نباید خودمان را گول بزنیم، تهران روی گسل‌های فعال است گفت: اما روی گسل هم می‌توان زندگی کرد البته امکان وقوع زلزله 8 ریشتری در تهران محال است.


احمد صادقی همزمان با هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی خواستار طرح مخاطره‌شناسی برای مردم شهر تهران و گفت: در تهران 38 مخاطره طبیعی شناسایی شده که زلزله تنها یکی از آنهاست. وی زلزله، سیل، فرونشست زمین، طوفان و ... را از دیگر خطرات شایعی که تهران را تهدید می کند دانست و گفت: باید برای مردم واکنش مناسب در مقابل هریک از این حوادث تعریف کنیم. وی با بیان اینکه برخی از مخاطرات را می‌توان از بین برد اظهار کرد: اما برخی دیگر از مخاطرات را نمی‌توان از بین برد و تنها باید از خسارات آن پیش بینی کنیم که زلزله از جمله این حوادث است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به مراحل چهار گانه مدیریت بحران اظهار کرد: مرحله "مقابله" یکی از این مراحل است که وظیفه آن بر عهده سازمان‌های تخصصی است.

در طوفان تهران آمادگی پیش‌بینی از سوی هواشناسی وجود نداشت
صادقی با اشاره به طوفانی که چند ماه پیش تهران را درنوردید اظهار کرد: این آمادگی برای پیش‌بینی طوفان از سوی سازمان هواشناسی وجود نداشت و در حقیقت این سازمان دستگاه مخصوص این کار را در اختیار نداشت. وی افزود: در بحث مقابله دستگاه‌های ما آمادگی خوبی دربرابر طوفان داشتند و شما دیدید که طوفانی که در ساعت 5 عصر رخ داد تا نیمه شب کاملا تهران به حالت عادی بازگشت و از حالت بحرانی خارج شد.

خودمان را گول نزنیم، تهران روی گسل است!
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وقوع زلزله در شهری مانند تهران را یک بحث دارای ابعاد بین‌المللی دانست و تصریح کرد: خودمان را گول نزنیم، تهران روی گسل است آن هم گسلی فعال، اما روی همین گسل هم می‌توان زندگی کرد و ما باید خودمان را برای زندگی روی آن آماده کنیم و درک درستی از خطر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران حوزه‌ای فرابخشی است و یک نهاد به تنهایی مسئول آن نیست خاطرنشان کرد: 14 کارگروه تخصصی در مدیریت بحران وجود دارد که هرکدام وظایف و مسئولیت‌های مشخص و تعریف‌شده‌ای دارند. کارکردهای تخصصی امنیت، بهداشت، امدادرسانی و ... از جمله آن‌هاست و یکی از وظایف سازمان نیز تقویت فضای همکاری میان این دستگاه‌هاست.

تهران به کمپین بین‌المللی تاب‌آوری شهرها پیوست
صادقی آموزش مخاطرات طبیعی برای شهروندان را یکی از مهم‌ترین مباحث موجود برای آنان دانست و افزود: شهر تهران به کمپین بین‌المللی تاب‌آوری شهرها پیوسته و یکی از بندهای این کمپین بحث آمادگی شهروندان دربرابر مخاطرات طبیعی است.

وی بحث هشدار سریع در حوادث طبیعی را امر بسیار مهمی برشمرد و افزود: پروژه هشدار سریع زلزله در شهر تهران بزودی تکمیل می‌شود و براساس آن اگر گسل‌ها فعال شوند 10 ثانیه قبل از وقوع آن هشدارهای لازم داده خواهد شد و تاسیسات گاز، برق‌ و غیره قطع خواهد شد. وی با بیان اینکه برای 374 محله شهر تهران نقشه تخلیه امن و اضطراری محلات تشکیل شده است گفت: در این نقشه‌ها نزدیک‌ترین محل امن در محلات معرفی شده و بنا داریم آن را به هر خانواده‌ای بدهیم.

صادقی راه‌اندازی گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات را یکی دیگر از اقدامات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برشمرد و افزود: یکی از کارکردهای این گروه که با عنوان مخفف شده «دوام» شناخته می‌شود نحوه مقابله با حوادث، خروج اضطراری، امدادرسانی و ... در محلات است که ما برابر برنامه پنج ساله دوم شهرداری موظفیم تعداد این گروه‌ها را به عدد 750 برسانیم.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از آمادگی این سازمان برای تشکیل گروه‌های مدیریت بحران در ساختمان‌ها و اماکن عمومی خبر داد و گفت: در صورتی که از ما درخواست شود آماده‌ایم تا گروه‌های مدیریت بحران در این مراکز را آموزش دهیم.

بحث مدیریت بحران هنوز جامعه‌محور نشده است

وی با بیان اینکه بحث مدیریت بحران هنوز جامعه محور نشده است اظهار کرد: هزینه‌های مربوط به مدیریت بحران در سبد هزینه خانوار نیامده، در حالی که باید دستگاه‌های مختلف در این حوزه وارد شوند. صادقی در ادامه با بیان اینکه زلزله 8 ریشتری در تهران محال است اظهار کرد: زمین‌لرزه‌ بر روی گسل‌های شمال تهران یا گسل مشا نیز نهایتا 7.2 ریشتر قدرت خواهد داشت بنابراین اینکه می‌گویند در تهران زلزله‌ای 8 ریشتری رخ می‌دهد باید بگویم که تقریبا چنین چیزی محال است. وی بحث بافت فرسوده در شهر تهران را از دیگر مشکلات موجود در این شهر دانست و گفت: خوشبختانه از چند سال پیش با نوسازی انجام شده این شرایط بهبود یافته است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بحث کمبود آب در تهران را به منزله یک بحران توصیف کرد و افزود: این موضوع یکی از دغدغه‌های ماست و شهروندان باید در این حوزه صرفه جویی کنند چرا که ما منابع آبی محدودی داریم.


کد مطلب: 57811

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/57811/خودمان-گول-نزنیم-تهران-روی-گسل-فعال

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir