به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۱۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۵۷۹۳۲
خود را از تعلیم محروم کردید، مانع فرزندانتان نشوید

كنايه عبرت‌آموز اشرف‌غنی احمدزی به طالبان

گروه بين‌الملل: رییس جمهور افغانستان در مراسم تجلیل از روز معلم در کابل از طالبان خواست که دست از جنگ بردارند و به روند صلح بپیوندند.
كنايه عبرت‌آموز اشرف‌غنی احمدزی به طالبان
به گزارش العربیه، اشرف غنی احمدزی، دراین مراسم گفت: پیامی به طالبان دارم، خود را که از درس و تعلیم محروم کردید، حد اقل بگذارید فرزندان تان درس بخوانند. صلح خواست هر کودک است. بدون صلح ثبات نمی‌آید. نمی‌خواهیم سالی پنج میلیارد دلار در عرصه امنیت مصرف کنیم، می‌خواهیم سالی پنج میلیارد دلار در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت و ساخت و ساز مصرف کنیم.

هرچند حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان همواره درسخنان اش گروه طالبان را "برادران ناراضی" می خواند اما اشرف غنی دراین مراسم گروه طالبان را "مخالفان سیاسی" عنوان کرده و افزود: "این‌جا برای مخالفان سیاسی پیامی دارم. هم خود را و هم کودکانتان را از آموزش محروم کردید. دست بدهید که در این خاک صلح بیاوریم."

احمدزی درمراسم بزرگداشت از روز معلم گفت، درجریان چند سال گذشته معارف افغانستان از لحاظ کمیت رشد کرده اما از لحاظ کیفیت هنوز با مشکلات روبروست و برنامه های آموزشی کشور باید تغییر بنیادی نماید. رییس جمهور افغانستان افزود: "آنچه را شما تولید می‌کنید، جامعه به آن نیاز ندارد. ما باید به صورت بنیادی نظام آموزشی خود را طوری آماده کنیم که هر فارغ‌التحصیل کلاس نهم یا دوازدهم بتواند صاحب کار شود. امروز مشکل اصلی ما و شما آن است که برای فارغ‌التحصیلان کلاس دوازدهم ما فرصت کار نیست. وارد دانشگاهها که نشدند، بیکار می‌مانند."

تا شش ماه دیگر تمام آموزگاران صاحب زمین رهایی خواهند شد
رییس جمهور افغانستان تعهد کرد که در راستای رفع مشکلات آموزگاران تلاش همه جانبه خواهد کرد. احمدزی گفت:" به تمام والیان و مقام های محلی هدایت داده شده تا در توزیع شهرک ها و نمرات رهایشی معلمان (آموزگاران) اقدام عاجل کرده و تا شش ماه آینده به هر معلم یک نمره زمین توزیع کنند." وزارت معارف افغانستان 13 ماه میزان(مهر) برابر با 15 اکتبر را بنام "روز معلم" نامگذاری کرده و هرسال در سراسر این کشور از این روز تجلیل میگردد.