به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۵۷۹۷۸

یک فاجعه تاریخی در تابلوهای نقاشی

گروه فرهنگ و هنر: بدترین حادثه‌ی اتمی غیرنظامی جهان، سوژه‌ی یک هنرمند برای برپایی یک نمایشگاه نقاشی، ویدئوآرت و چیدمان شده است.
یک فاجعه تاریخی در تابلوهای نقاشی
مهرداد خطایی درباره‌ی این نمایشگاه گفت:‌ جهان‌بینی و مفهوم آثار این نمایشگاه، برگرفته از یک فاجعه‌ی تاریخی است که به‌عنوان موتیف اصلی بسط و گسترش پیدا کرده است؛ در سال 1986 در نیروگاه «چرنوبیل» واقع در اوکراین، انفجاری رخ داد که باعث شد تشعشعات رادیواکتیو در منطقه پخش شود و به کشورهایی مانند ترکیه، دانمارک، لهستان، مجارستان، قبرس و بلاروس هم برسد. این اتفاق، تأثیراتی فر زندگی انسان‌ها گذاشت که تا امروز هم ادامه دارد.

او ادامه داد: قصد من مستندسازی یا نشر خبر نبوده و نمی‌خواستم مثل روزنامه‌ها تیتری درباره‌ی این واقعه بزنم، بلکه این فاجعه بهانه‌ای شد برای انتقاد از جوامعی که در کشورهای مختلف یک آرمان‌شهر تشکیل می‌دهند که برخی از آن استقبال می‌کنند و برخی نه. حتی سعی کردم برای این پروژه به آن منطقه بروم و عکاسی کنم، اما آن منطقه جزو مناطق ممنوعه است.

این هنرمند همچنین گفت: در این نمایشگاه، 20 اثر در دو سایز 70×50 و 70×100 سانتی‌متر با تکنیک میکس‌مدیا وجود دارد و از چاپ دستی، اکریلیک، ذغال، پاستل و تکنیک‌هایی که حاصل تجربیاتم است، برای خلق آن‌ها استفاده کرده‌ام. کار روی این پروژه را از دو سال پیش آغاز کردم. سعی من این بوده که تمام تجربیاتی را که در یک مدت طولانی در حوزه‌ی چاپ دستی به‌دست آورده‌ام، به بقیه‌ی متریال‌ها منتقل کنم و نوعی معادل‌سازی در متریال‌های دیگر به‌وجود آورم.

خطایی افزود: در کنار این آثار یک چیدمان و یک ویدئوآرت هم وجود دارد که آن‌ها هم همان مسیر را دنبال می‌کنند. نمایشگاه این هنرمند از 18 مهر تا 6 آبان از ساعت 15 تا 19 در گالری «ماه» به نشانی خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره‌ی 26 میزبان علاقه‌مندان به هنر است.
مرجع : ایسنا