به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب : ۵۸۱۵۸
واكنش حجت الاسلام غرویان به اظهارات جنتي؛

نظام ما بايد از دادگاه موسولینی الگو بگیرد؟

گروه سياسي: حجت‌الاسلام‌ محسن غرویان گفت: دادگاه موسولینی ملاک مشروعیت برای یک نظام اسلامی نیست و ما نمی‌توانیم در امور قضایی از دادگاه او الگو بگیریم.
نظام ما بايد از دادگاه موسولینی الگو بگیرد؟
استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با جماران در واکنش به طرح سخنان اخیر آیت الله جنتی در یک گفت و گوی تلویزیونی، اظهار کرد: این گزاره در صحیفه امام وجود ندارد و ما باید تمام فرمایشات امام را در تمام ابعاد کنار هم بگذاریم، سپس دیدگاه امام را استنتاج کنیم. این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که بزرگان نظام، باید سعی کنند چهره رحمانی نظام، انقلاب و حضرت امام را نشان بدهند، خواستار ارائه تصویر منصفانه از امام خمینی شد و افزود: امام به دلیل انقلاب عظیمی که در جهان ارائه کردند، بر ما حق بزرگی دارند و ما باید منصفانه نسبت به ارائه انقلاب و امام رفتار کنیم و از امام تصویر ناموجهی ارائه نکنیم.

وی توجه به «شرایطی که سخنان امام در آن صادر شده است» را برای فهم معنای آن ها پراهمیت دانست و افزود: ما باید سخنان امام را مثل آیات قرآن که شأن نزول دارند و روایات که شأن صدور دارند، با توجه به شرایط و موقعیتی که در آن بیان شده‌اند، بررسی کنیم و این کار ساده‌ای نیست. غرویان افزود: من فکر می‌کنم آیت‌الله جنتی باید به مسئولان قوه قضائیه بفرمایند که پرونده افراد و اشخاص را در تمام جوانب رسیدگی کنند و بعد با توجه به مبانی فقهی حکم مناسب را صادر کنند. فکر نمی‌کنم صدور احکام حساسی مانند اعدام در یک برنامه تلویزیونی به این شکل صحیح باشد؛ چراکه بیان تلویزیونی نمی‌تواند مبنای فقهی محکمی در امور قضایی و حقوقی، آن هم در این درجه از حساسیت باشد.

وی با تأکید بر تأکیدات همیشه رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه کسی حق دخالت و اعمال فشار به دستگاه قضا را ندارد، اظهار کرد: دیدگاه برخی از تحلیل‌گران این است که اینها مصادیق فشار به دادگاه‌هاست و ریاست محترم قوه قضائیه که چند روز پیش به این نکته اشاره کردند، خوب است درباره سخنان آیت‌الله جنتی واکنش، پاسخ و روشنگری داشته‌ باشند تا فضای کشور دچار تشنج نشود. غرویان اضافه کرد: هر کاری در نظام و مملکت ما باید از مجرای قانونی خود صورت گیرد. فکر می‌کنم ریاست محترم قوه قضائیه در این زمینه روشنگری خواهند کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه در واکنش به سخنان آیت‌الله جنتی درباره تشبیه دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دادگاه موسولینی و حکم اعدامی که بدون محاکمه برای وی صادر شد، گفت: دادگاه موسولینی ملاک مشروعیت برای یک نظام اسلامی نیست و یک نظام اسلامی نمی‌تواند در امور قضائی از دادگاه موسیلینی الگو بگیرد. من فکر نمی‌کنم منظور آیت‌الله جنتی هم این بوده باشد که ما هم همان کاری را انجام بدهیم که در دادگاه موسولینی انجام شد.

غرویان افزود: در عرض، مال و جان افراد حساس‌ترین امور در مباحث فقهی و قضائی هستند و باید درجه احتیاط را رعایت کنیم به طوری که آبروی کسی به ناحق گرفته نشود و همچنین جان کسی. فکر نمی‌کنم روی مبانی فقهی و قضائی بتوانیم به این سهولت حکم صادر کنیم. قضات براساس رویه قضائی و مبانی فقهی قضا در اسلام باید اطلاعات لازم را داشته باشند، فحص کامل انجام دهند، تمام قرائن، شواهد و مدارکی که به نفع یا علیه کسی وجود دارد را مطالعه کنند و آن زمان حکم صادر کنند و این همان چیزی است که ما در کتب فقهی خوانده‌ایم و تدریس کرده‌ایم.