به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۵۸۲۰۲

چالش جدی صادرات به دلیل نبود هماهنگی

گروه اقتصادی: رییس اتاق بازرگانی ایران از نبود هماهنگی بین سازمان‌های مسئول که صادرات را با چالش‌های جدی مواجه کرده انتقاد کرد و گفت: سال‌هاست صادرات نقل مجالس است اما هنوز نتوانستیم استراتژی توسعه راهبردی صادرات کشور را تدوین کنیم.
چالش جدی صادرات به دلیل نبود هماهنگی
غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه به صادرات باید بیش از هر چیز توجه شود، اظهار کرد: توجه به اهمیت بخش خصوصی و اولویت قرار گرفتن این بخش در سفرهای خارجی با مقامات عالی رتبه کشوری جای خوشحالی دارد. وی افزود: اکنون رییس جمهور با این رویکرد جدید وضعیت مناسبی را در سفرهای خود ایجاد کرده است که بخش خصوصی همواره همراه ایشان باشند و از وزارت خارجه نیز تشکر می‌کنیم که با مذاکرات سازنده و تعامل خود دریچه جدیدی به روی تعامل اقتصادی ما با کشورهای دیگر گشوده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که امروز صادرات با مشکلات زیادی مواجه است، تاکید کرد: بحث حمل و نقل یکی از موضوعات اساسی است که اگر حل نشود چالش‌های زیادی را در بحث صادرات خواهیم داشت. شافعی اظهار کرد: نبود هماهنگی بین سازمان‌هایی از جمله سازمان استاندارد، اداره نظارت بر مواد غذایی، سازمان دامپزشکی و ... صادرات را با مشکلاتی مواجه کرده و جای سوال است که یا امکان تفویض اختیار برای تصمیم گیری واحد وجود ندارد؟ آیا نباید میز واحدی در این زمینه تشکیل شود؟

وی تاکید کرد: باید توجه ویژه‌ای به بنگاه‌های کوچک و متوسط شود و در اعطای امتیازات خاص مخصوصا در انتخاب صادرکننده نمونه توجه ویژه‌ شود. رییس اتاق بازرگانی ایران افزود:‌ بانک تخصصی به نام بانک توسعه صادارت داریم و صندوق ضمانت صادرات نیز در این بخش فعالیت می‌کند. پیشنهاد ما این است که یک سازمان ویژه کار خدمت رسانی به صادرکنندگان کشور را انجام دهد. شافعی با بیان این‌که بحث حمل و نقل یکی از موضوعات اساسی است که در بحث صادرات باید به آن توجه شود، تصریح کرد:‌ آیا این جواب صادرات کشور است که کالای آماده برای صادرات داریم و مشتری نیز وجود دارد اما وسیله حمل و نقل در کشور نداریم.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: این یک مشکل اساسی و محوری است که اگر حل نشود امکان حرکت های به موقع و مثبت را نخواهیم داشت. شافعی بر ضرورت وجود یک واحد تصمیم گیر برای صادرات کشور تاکید کرد و از حل شدن مشکلاتی در رابطه با بحث مالیات بر ارزش افزوده و ضمانت نامه خبر داد. وی گفت: صادرکنندگان و در واقع صادرات پیشران خروج از رکود هستند که باید به مشکلات آن ها توجه شود. در حالی که نرخ تسهیلات بانکی کاهش یافته است، نرخ تسهیلات صادرات افزایش نیافته است.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد:‌ در رابطه با قوانین مرتبط با صادرات نباید کشور دچار تزلزل شود و قوانین صادراتی باید مستحکم و بلند مدت باشند تا صادرکنندگان بتوانند برنامه ریزی بلند مدتی در این زمینه داشته باشند. وی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته صادرکنندگان دچار لطمات شدیدی شدند، گفت: در چند سال اخیر صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجه بودند و بسیاری از منابع آن‌ها از بین رفت یا بازارهای به دست آمده را به سادگی از دست داده‌اند؛ بنابراین امیدواریم تجربه تلخ گذشته تکرار نشود.

شافعی با بیان این‌که هنوز صادرات به عنوان یک مولفه توسعه اقتصادی کشور شاید جایگاه خودش را پیدا نکرده است، اظهار کرد: توسعه پایدار نیازمند تدوین استراتژی راهبردی است اما سال‌هاست بحث صادرات نقل مجالس است و هنوز نتوانستیم استراتژی توسعه راهبردی صادرات کشور را تدوین کنیم.
مرجع : ایسنا