به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۵۸۲۱۲
هشدار درباره برخی تشخیص‌های نابجا

رشد فزاینده سرطان سینه در کشور

گروه سلامت: معاون پژوهشی پژوهشکده سرطان سینه گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بقای پنج ساله بیماران سرطان سینه 71 درصد است؛ به این معنا که درمان شدگان سرطان سینه به طور متوسط تا پنج سال بعد از تشخیص اولیه احتمال زنده ماندن دارند. این در صورتی است که در اروپا این عدد بین 60 تا 85 درصد است.
رشد فزاینده سرطان سینه در کشور
دکتر شهپر حقیقت در نشست خبری هفتمین کنگره سرطان سینه که در پژوهشکده سرطان سینه جهاددانشگاهی در ایران سالیانه به طور متوسط 10 هزار مورد جدید سرطان سینه شناسایی می‌شود، افزود: که البته این آمار بر اساس کم‌شماری سیستم ثبت به دست آمده است. با پیشرفت امکانات پزشکی، کنترل سرطان پستان آسان شده است. وی در عین حال ضمن هشدار نسبت به روند رو به رشد بروز سرطان سینه در کشور، ادامه داد: میزان بروز سرطان سینه در کشور 30 در هر ۱۰۰ هزار زن است. بنابراین لازم است برای حفظ و بهبود کیفیت زندگی این افراد اقدام مناسبی صورت گیرد.

شهپر رویکرد کنگره را تعامل بین رشته‌های پایه و بالینی در کنترل سرطان سینه دانست و خاطرنشان کرد: باید تعامل مناسبی بین رشته‌های پایه و بالینی صورت گیرد تا دانش بین رشته‌ای تقویت شود. دکتر آسیه الفت‌بخش، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست خبری گفت: امسال برای اولین سال جشنواره بهبود یافتگان سرطان سینه در کنار هفتمین کنگره سرطان سینه برگزار می‌شود که با برنامه‌های فرهنگی و هنری و دعوت از هنرمندان کشور و همچنین دعوت از بهبودیافتگان برای ارائه محصولات هنری و فرهنگی ساخته خودشان صورت گرفته است.

این متخصص جراح عمومی افزود: ما همه تلاش خود را در جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران سرطان سینه و همچنین برگزاری هفتمین کنگره کرده‌ایم، اما بار کاری خیلی زیاد است. هرچند ممکن است  شرکت‌کنندگان تنها ظاهر برگزاری کنگره را مشاهده کنند اما هم بار مالی و هم نیروی انسانی زیادی صرف می‌شود. جا دارد از حامیان این کنگره که بزرگترین حامی ما شهرداری تهران بوده است تشکر کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شاید وظیفه شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های تولید تجهیزات پزشکی این باشد که درصدی از درآمد خود را به پژوهش اختصاص دهند تا بیماری‌ها هرچه بهتر شناسایی و درمان شوند. در ادامه دکتر عصمت‌السادات هاشمی، دبیراجرایی هفتمین کنگره سرطان سینه ضرورت برگزاری این کنگره را تبادل و همچنین بروز کردن اطلاعات و فراهم کردن زمینه برای ارائه مقالات تولیدات علمی و پژوهشگران جوان برای این رشته عنوان کرد و گفت: خوشبختانه سالانه به طور متوسط 150 تا 200 مقاله به کنگره رسیده است.

وی در ادامه به برخی اظهارات مبنی بر در راه بودن سونامی سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: نباید واژه سونامی سرطان را به کار برد. زیرا در این باره آگاهی مردم باعث شناسایی و تشخیص علائم بیماری توسط مردم شده است. متاسفانه موجی از نگرانی در این زمینه در جامعه شکل گرفته است. این در حالیست که این چنین نیست؛ چراکه موارد بیشتر شناسایی شده از این بیماری، به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به علایم و بهبود روش‌های تشخیصی آن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن هشدار نسبت به برخی تشخیص‌های نابجا افزود: متاسفانه برخی از همکاران ما در مراحل اول سرطان سینه به بیماران پیشنهاد جراحی، رادیولوژی و MRI را می‌دهند که برای بیمار هزینه‌بر است در صورتی که ممکن است با یک نمونه‌برداری ساده از این اعمال جلوگیری کرد.

دبیرعلمی هفتمین کنگره سرطان پستان شایع‌ترین سرطان را در بین زنان سرطان سینه عنوان کرد و گفت: اساسا مادر نقشی محوری در خانواده دارد و بیمار بودن یا عدم حضور او به خانواده ضرر می‌زند و در همین راستا سیاست‌ها باید در راستای کاهش خطرات سلامت مادران و زنان باشد. عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان سینه یادآور شد: سرطان سینه قابل کنترل است به شرط اینکه با تشخیص زودرس و درمان به موقع همراه باشد و در این میان مهم است که بیماران روحیه خود را از دست ندهند و امید به آینده و زندگی داشته باشند.
مرجع : ایسنا