به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۹ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۵۸۴۳۲
سرمایه‌گذاری در هنرهای تجسمی، بسیار ثمربخش است

مبادله‌ آثاري که بیشتر از طلا و جواهر سود دارد

گروه فرهنگ و هنر: یک هنرمند نقاشی‌خط گفت: تصویب قانون «اختصاص یک درصد از بودجه به خرید آثار هنری» فواید زیادی دارد، از جمله این‌که به معاش هنرمندان کمک می‌کند و سبب می‌شود آن‌ها بدون دغدغه‌ی مالی برای تهیه‌ی آثار هنری ناب تلاش کنند.
جلیل رسولی  درباره‌ی ضرورت تصویب قانون تخصیص یک درصد از بودجه‌های عمرانی برای خرید آثار هنری توسط اداره‌های دولتی، اظهار کرد: در جامعه‌ی هنری ما، نیاز به تصویب این قانون وجود دارد. جامعه‌ای که هنرهای تجسمی برای آن اهمیت ندارد، متوجه نیست که حمایت از هنرهای تجسمی، حفاظت از فرهنگ و هنر کشور است.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری در هنرهای تجسمی، بسیار ثمربخش است و اگر افراد روی هنرهای تجسمی سرمایه‌گذاری کنند و این کار را به‌صورت کارشناسی‌شده انجام دهند‌ و البته روی آثاری سرمایه‌گذاری کنند که ارزش داشته باشد‌، سود این کار حتی از خرید و فروش طلا و جواهر هم بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، تصویب این قانون سبب می‌شود هنرمندان تقویت شوند و اثر هنری بیشتری تولید و از رکود و خمودگی نجات پیدا کنند و بعد نیز درآمد بیشتری داشته باشند و کارهای بهتر و بیشتری ارائه دهند. رسولی بیان کرد: اگر در اداره‌ها، آثار فرهنگی و هنری اورجینال نصب شود، به غنی شدن فرهنگ و هنر مردم کمک خواهد شد.

این هنرمند نقاشی‌خط در پاسخ به این پرسش که چقدر تصویب این قانون می‌تواند به معاش هنرمندان کمک کند، اظهار کرد: به‌طور کلی، تعداد زیادی از هنرمندان به شغل متفاوتی از هنرشان مشغول هستند و از آن راه، امرار معاش می‌کنند و تعداد اندکی از هنرمندان با فروش آثارشان زندگی می‌کنند. حمایت از خرید آثار هنری می‌تواند به زندگی و امرار معاش هنرمندان کمک کند.

او با تأکید بر این‌که حمایت از هنر، از وظایف حکومت است، گفت: در ایران دوره‌ی قاجار، از هنرمندانی مانند خوش‌نویسان، مینیاتوریست‌ها و ... حمایت می‌شد، در اروپا هم در گذشته چنین بود و اکنون نیز از هنر حمایت می‌شود. حمایت دولت از هنر می‌تواند باعث بروز خلاقیت هنرمند شود. وقتی هنرمند دغدغه‌ی مالی نداشته باشد، دیگر به این فکر نمی‌کند که چه کاری باید کند تا اثرش را بفروشد. در نتیجه، هنر ناب خود را به تصویر می‌کشد. بنابراین به این ماجرا از هر سویی که نگاه کنید، خیر و برکت است و البته تصویب چنین قانونی، نتایجی هم دارد که نصیب هنرمندان آینده خواهد شد.

این هنرمند خوش‌نویس در بخشی از سخنانش درباره‌ی خرید و فروش آثار هنری توسط ادارات دولتی، افزود: باید این کار به‌صورت کارشناسی‌شده انجام شود و زیر نظر متخصصان صورت گیرد، تا دوست و دوست‌بازی پیش نیاید و به اثر ماندگار توجه شود. البته باید به این نکته توجه کرد که آثار همه‌ی هنرمندان، درجه‌ی یک نیست و عده‌ای از هنرمندان در جایی توقف می‌کنند. از آن‌ها هم باید اثر هنری خریده شود. بهتر است که آثار درجه‌بندی شوند و از آن‌هایی کارهای متوسط هم انجام می‌دهند حمایت شود.
مرجع : ایسنا