به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۵۹۲۱۷

شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی چیست؟

گروه سلامت: رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه ترومبوز، آمبولی و خونریزی از دلایل سکته‌های مغزی هستند، گفت: ترومبوز در سنین بالای ۵۵ سالگی شایع است، اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد در کشور ما این اختلال ۱۰ سال زودتر از متوسط دنیا اتفاق می‌افتد.
شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی چیست؟
حسین پاکدامن سکته‌های مغزی را به علت سد احتمالی جریان خون مغز به دلایل مختلف عنوان کرد و اظهار داشت: سکته‌های مغزی منجر به ایجاد علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات حسی- حرکتی، تعادلی، بینایی، اختلال در تکلم، بلع و هوشیاری می‌شود.

ترومبوز، آمبولی و خونریزی علت سکته‌های مغزی

وی افزود: معمولاً سکته های مغزی برحسب علت به ۳ نوع تقسیم می‌شوند که شامل ترومبوز، آمبولی و خونریزی هستند. این متخصص مغز و اعصاب گفت: ترومبوز گرفتگی رگ است، آمبولی حرکت لخته خون از عروق گردن به مغز است که منجر به گرفتگی و محروم کردن آن بافت از اکسیژن و قند می‌شود که برای مغز حیاتی است، خونریزی نیز در پی پاره شدن رگ‌ها ایجاد می‌شود.

ترومبوز شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی است

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران تصریح کرد: ترومبوز شایع‌ترین علت سکته‌های مغزی است که بر اثر گرفتگی شریان‌ها ایجاد می‌شود و ارتباط زیادی با سن، فشار خون، قند، مصرف سیگار، چربی بالا، بی‌تحرکی، چاقی و استفاده از مواد مخدر دارد.

سن سکته های مغزی در ایران پایین‌تر است

وی افزود: با اینکه ترومبوز در سنین بالای 55 سالگی شایع است، اما متاسفانه آمار نشان می‌دهد که در کشور ما این اختلال 10 سال پایین‌تر اتفاق می‌افتد. رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اظهار داشت: این آمار طی تحقیقات متعددی که انجام داده و در کنگره‌های بین‌ المللی اروپایی و آمریکایی مطرح شده است نشان می‌دهد که سن سکته های مغزی در ایران پایین‌تر است.

آمبولی در کودکان و نوجوانان کمتر دیده می‌شود

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه آمبولی در کودکان و نوجوانان کمتر دیده می‌شود تصریح کرد: جلوگیری از عیوب دریچه‌ای و بیماری‌های رماتیسمی منجر شده تا آمبولی در این سنین کمتر دیده شود اما در افراد مسن به علت بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق گردن ایجاد آمبولی نادر نیست.

خونریزی مغزی به علت فشار بالای کنترل نشده

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: خونریزی به علت فشار بالای کنترل نشده یا ناهنجاری‌های عروقی ایجاد می‌شود مردم آگاهی بیشتری در مورد سرطان‌ها و سکته‌های قلبی دارند. ارتقای دانش عمومی در این خصوص به کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی و پیامدهای آن کمک می‌کند. وی افزود: کنترل فشار، قند و چربی خون در کاهش ابتلا به سکته‌های مغزی موثر است همچنین توصیه می‌شود افراد به تحرک بدنی بپردازند.

یک سوم افرادی که به سانحه زودگذر عروق مغزی مبتلا می‌شوند در معرض سکته‌های مغزی هستند
این متخصص مغز و اعصاب گفت: افرادی که زیر 24 ساعت علائم داشته باشند مبتلا به سانحه زودگذر عروق مغزی شده‌اند که ممکن است یک سوم این افراد در آینده در معرض سکته‌های مغزی قرار گیرند لذا باید حتماً توسط پزشک بررسی شوند.

وی ادامه داد: در مورد درمان نیز چنانچه فرد را تا ۴.۵ ساعت بعد از مشاهده علائم به مراکز درمانی برسانند می‌توان با داروهایی که منجر به از بین رفتن لخته خون می‌شوند از تخریب بافت‌های مغزی که منجر به علایمی مانند فلج می‌شود جلوگیری کرد. وی خاطرنشان کرد: در مورد درمان مراحل حاد نیز از داروهای آنتی پلاکتی و ضد لخته خون استفاده می‌شود.
مرجع : فارس