کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد؛

بوکوحرام؛ روايت تکان‌دهنده زنان ربوده شده

العربيه , 10 آبان 1393 ساعت 10:57

گروه حوادث: سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر در تازه‌ترین گزارش خود، از به کارگیری زنان و دخترانی که توسط گروه تروريستي و بنيادگراي «بوکو حرام» در نیجریه ربوده می‌شوند، در خط مقدم نبرد علیه دولت خبر داده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده‌ها تن از زنان و دختران، جزئیاتی «وحشتناک» از رفتارهای گروه بوکو حرام با خود بازگو کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر، شهادتنامه‌های سی زن و دختر را که از آوریل ۲۰۱۳ تا آوریل ۲۰۱۴ در دست گروه بوکوحوام در نیجریه گروگان بودند، گردهم آورده است. این زنان و دختران، درباره چگونگی استفاده از آن‌ها در خط مقدم جنگ سخن گفته‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که گروه بوکو حرام، اوایل هفته، حدود ۳۰ دختر و پسر را که کوچکترین آن‌ها ۱۱ ساله است، در ایالات پورنو پایگاه این گروه در شمال شرق نیجریه ربود. هفته پیش از آن نیز حدود ۶۰ دختر جوان و نوجوان را در شهرهای واگا و گوارتا در جنوب این ایالات ربوده بود. بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر، یکی از این دختران که ۱۹ سال دارد، گفته است سال گذشته به دست گروه بوکو حرام به گروگان گرفته شده بود و این گروه او را مجبور به مشارکت در حملات خود کرد. این دختر گفته است: «از من خواسته شد مهمات را حمل کنم و در حالی که آن‌ها می جنگیدند، روی زمین دراز بکشم.»

او در بازگو کردن یکی از این حملات اظهار داشته است: «هنگانی که نیروهای امنیتی به محل حضور ما رسیدند و شلیک آتش را آغاز کردند، از شدت ترس روی زمین افتادم. یکی از شورشیان در حال فرار، من را روی زمین می‌کشید تا به پایگاهشان برساند.» این گروگان سابق همچنین تعریف کرده است که به او دستور داده شد سر یکی از اعضای نیروهای ویژه را که توسط گروه بوکو حرام به اسارت گرفته شده بود، از تنش جدا کند. او افزوده است: «از ترس می‌لرزیدم و نتوانستم این اقدام را انجام دهم. همسر فرمانده پایگاه چاقو را از من گرفت و خود اسیر را کشت.» شماری از زنان جوان سلسله‌ای از عملیات انتحاری را در نیجریه انجام دادند. هنوز هم مشخص نشده است که این انتحاری‌ها از میان گروگان‌ها بودند یا خود داوطلب جنگ علیه دولت شده‌اند.


کد مطلب: 59570

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/59570/بوکوحرام-روايت-تکان-دهنده-زنان-ربوده-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir