به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۰ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۵۹۵۷۲
اعتماد در یک نگاه

ایرانیان؛ پای سفره 50 میلیارد دلاری

گروه سیاسی: ایرانیان؛ پای سفره 50 میلیارد دلاری و بهارستان جلوتر از پاستور مهمترین خبرهایی که در شماره روز شنبه روزنامه اعتماد مشاهده می شود.
ایرانیان؛ پای سفره 50 میلیارد دلاری
این روزنامه در تیتر یک به عنوان ایرانیان؛ پای سفره 50 میلیارد دلاری پرداخت و نوشت: سیمای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در آستانه چهار سالگی است؛ حجم نقدینگی در کشور 640 هزار و 700 میلیارد تومان، یارانه نقدی پرداختی 153 هزار و 400 میلیارد تومان (47.2 میلیارد دلار)، درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها 111 هزار میلیارد تومان، نتیجه: 24 درصد از کل نقدینگی کشور حاصل پول تورم زا ناشی از پرداخت یارانه‌ها.

روزنامه اعتماد با برجسته کردن موضوع بهارستان جلوتر از پاستور، آورد: گزینه‌های دولت رد خواهند شد، مجلس دنبال وزیر علومی از جنس دیگر است. جنسی که یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات به صراحت درباره آن گفته است: دولت وزیری از مجلس انتخاب کند. مجلسی‌ها تا حالا پنج بار دست رد به سینه گزینه‌های دولت برای تصدی وزارت علوم زده‌اند؛ یک بار با برکناری وزیر، 2 بار با رای عدم اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی و 2 بار هم با قبول نکردن سرپرستان این وزارتخانه قبل از معرفی به مجلس. هر چند یک عضو جبهه پایداری گفته که مجلس علیه دولت گارد نگرفته است، اما توصیه‌های 2 روز گذشته مجلسی‌ها حکایت از آن دارد که آنها از موضع تعیین و تکلیف برای وزارت علوم کوتاه نخواهند آمد.

اصلاح طلبان به دنبال مصالح نظام هستند، تیتر دیگر این روزنامه است. حسین مرعشی از اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان گفت: به طور کلی هم آقای خاتمی و هم مجموعه اصلاح طلبان بخش مهمی از سیاست در جمهوری اسلامی و دلسوز نظام هستند. اصلاح طلبان همواره به دنبال مصالح نظام بوده‌اند. مصالح نظام هم ایجاب می کند که اصلاح طلبان در مسایل سیاسی و به ویژه امر مهمی مثل انتخابات مشارکت داشته باشند و نقش جدی و پررنگی ایفا کنند، اصلاح طلبان هم به دنبال همین موضوع هستند. من شخصا فکر می‌کنم در این تعاملات نخستین نکته‌آی که باید مورد توجه مان باشد توجه به دغدغه‌های رهبری است. رهبری نظام دغدغه‌هایی در مورد ترکیب مجلس و شخصیت‌هایی که می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند دارند که باید در نظر گرفته شود.

روزنامه اعتماد با انعکاس خبر جمعه خشم در مسجد الاقصی، نوشت: پس از سوئد، فرانسه نیز فلسطین را به رسمیت می‌شناسد. اکنون حدود 135 کشور جهان فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و ناظران بر این باورند این روند سرعت بیشتری در جهان گرفته و دنیا در آستانه شناسایی فلسطین به عنوان کشور مستقل است. این موضوعی است که رادیکال‌ها در تل آویو برنمی‌تابند و برخی کارشناسان سیاست‌های خشونت آمیز کابینه اسراییل علیه فلسطینیان را در این راستا ارزیابی می‌کنند. چنانچه پس از غزه اکنون رژیم اسراییل دامنه جنگ را به کرانه باختری کشانده است. چنان که دیروز نیز همچون هفته‌های قبل فلسطین آخر هفته پر تنشی را گذراند. تدابیر شدید امنیتی و حتی اعلام ممنوعیت ورود فلسطینی‌ها به مسجدالاقصی در روز پنجشنبه موجب خشم و اندوه نسل جوان فلسطین شد. تا آنجا که مرد آرام فلسطینی‌ها محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان نیز این اقدام اسراییلی‌ها را اعلام جنگ علیه فلسطینان، اعراب و مسلمانان تعبیر کرد. گفته می‌شود این نخستین بار از تاریخ اشغال شهر بیت المقدس از سال 1967 بود که مسجدالاقصی کاملابسته می‌شد.

این روزنامه با مطرح کردن عنوان یک هفته دیگر بدون پخش فوتبال، نوشت: این روزها بحث بر سر حق پخش تلویزیونی و جنگ علی کفاشیان و عزت الله ضرغامی است. در این میان مدیران، مربیان، بازیکنان، رسانه ها و البته مردم ایران هم درگیر هستند. بحث بر سر مقصر است. اینکه چرا بازی‌ها پخش نمی‌شود؟ اینکه چرا حق فوتبال داده نمی‌شود؟ حالا گرد و خاک رسانه‌ای فرو نشسته و با آرامش بیشتری می‌توان درباره این اتفاق نوشت. موضوع ساده است. سوال: آیا حق پخش تلویزیونی فوتبال، حق فوتبال ایران است؟ از نگاه نگارنده، این پول حق فوتبال ایران نیست! برای فوتبالی که سیستم ندارد، ساختار درستی ندارد، نظارتی بر آن نیست، ورودی و خروجی اش مشخص نیست، سندسازی در هر بخشی مشهود است و مدیرانش علت اصلی عقب افتادگی و البته ایجاد این روند هستند، چرا باید این پول به بدنه برسد؟! همه دنیا این پول را صرف زیرساخت‌ها، تیم‌های پایه، توسعه باشگاه و سخت افزارها می‌کنند، اما در ایران حتی یک مدیر اقتصادی موفق هم وقتی وارد فوتبال می‌شود، پول را صرف خرید بازیکن می‌کند!