به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۱ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۵۹۷۰۹
45 درصد معادن سنگ های قیمتی در ایران و افغانستان است؛

ایران از معادن سنگ‌های قیمتی بهره‌ای نمي​برد

گروه فرهنگی: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: 45 درصد از معادن مربوط به سنگ‌های قیمتی موجود جهان در ایران و کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان قرار دارد.
بهمن نامور مطلق شامگاه دیروز -10 آبان - در نشست با هنرمندان و صنعتگران سنتی استان اردبیل با اشاره به اینکه 45 درصد از معادن مربوط به سنگ‌های قیمتی موجود جهان در ایران و کشورهایی مانند افغانستان و تاجیکستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت بالقوه تاکنون نقشی در رونق چرخه اقتصادی ایران نداشته است. وی گفت: به شکل تخمینی، سالانه گردش مالی ناشی از فرآوری و صادرات سنگ‌های قیمتی در جهان بیش از یک هزار میلیارد دلار است، درحالی که این فعالیت‌ها در ایران بسیار محدود است.

وی اضافه کرد: به منظور استفاده از این ظرفیت بسیار بالای خدادادی، با راه‌اندازی مرکز مالی گوهر تلاش بر آن است تا اتاق فکری برای آموزش و رفع موانع صادرات و مشکل‌های گمرکی در ارتباط با سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تشکیل شود. نامور مطلق با اشاره به کشوری مانند تایلند که فاقد معادن سنگی و قیمتی است، میزان درآمدش از سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در سال 24 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: فرآوری این گونه سنگ‌ها بطور تقریبی با درآمد نفتی کشورمان رقابت دارد.

وی در ادامه از تخصیص 300 میلیارد ریال اعتبار برای پرداخت تسهیلات در حوزه بازرگانی صنایع دستی و هنرهای سنتی خبر داد و افزود: مبلغ 500 میلیارد ریال دیگر نیز در حوزه تولید این صنایع در کشور اختصاص داده شده است. وی با بیان اینکه این تسهیلات در خیلی از استان‌ها پرداخت شده است، اضافه کرد: بعضی از استان‌ها مانند اردبیل از این فرصت که با سود حداکثر 10 درصد به متقاضیان برای فعالیت‌های صادراتی و تولیدی صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار می‌گیرد استفاده نکرده‌اند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با یادآوری اینکه در سال اول تصدی مسوولیت در دولت یازدهم قرار بر این شد وضعیت نامتعادل و خراب هنرهای سنتی و صنایع دستی را تثبیت کنیم تا از زیان‌های بیشتر به این بخش جلوگیری شود، اضافه کرد: در دولت نهم و دهم ضربه بزرگی به هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران وارد شد، به گونه‌ای که کارگاه‌ها ویران شدند و با از دست رفتن بازار جهانی، کشورمان توان رقابت با سایر کشورها را از دست داد. نامور مطلق گفت: از امسال با اجرای برنامه‌هایی در بخش بازاریابی توانسته‌ایم به این هنر و صنعت تا اندازه‌ای رونق دهیم.

وی با اشاره به اینکه اردبیل مهد سرداران جنگ چالدران و افتخارهای تاریخی ایران زمین است تصریح کرد: به هیچ عنوان شایسته نیست که این استان با داشتن این پیشینه غنی تاریخی و نیز استعدادها و نبوغ فراوان هنری، از غافله پیشرفت عقب بیافتد. وی تشکیل اتحادیه‌های صنفی، پشتکار هنرمندان و توجه به اخلاق محوری، وجود اخلاص در مدیران ذیربط و تلاش علاقه‌مندان و فعالان در عرصه هنرهای سنتی و صنایع دستی را برای بازگرداندن ایران زمین و استان اردبیل به گذشته پرافتخار خود در این هنر و صنعت از نیازهای اساسی ذکر کرد.
مرجع : ایسنا