به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۱۴ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۵۹۸۴۵
بر اساس آمارهای واقعی شده اعلم شد؛

اختلاف 300 هزار تنی نیاز کشور به گوشت قرمز

گروه اقتصادی: نگاهی به تولید 800 هزار تنی گوشت قرمز و واردات حدود 100 هزار تنی آن که مورد تایید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی است، در کنار صادرات دام زنده، نشان از باز شدن بازار گوشت قرمز در ایران دارد.
دولت گذشته میزان تولید گوشت قرمز در کشور را حدود 980 هزار تن و میزان نیاز را 200 هزار تن اعلام کرده بود که بر این اساس میزان گوشت قرمز مورد نیاز در کشور یک میلیون و 180 هزار تن و میزان مصرف سرانه برای هر ایرانی بیش از 16 کیلوگرم بود. با روی کار آمدن محمود حجتی و دستور طرح راستی آزمایی تولیدات کشاورزی، میزان واقعی تولید سالانه گوشت قرمز در کشور حدود 800 هزار تن و میزان نیاز به واردات کمتر از 100 هزار تن اعلام شد که بر این اساس میزان نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه 900 هزار تن و میزان مصرف سرانه 12 کیلوگرم است.

حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در این زمینه اظهار کرد: در سال گذشته علیرغم ارائه آمارهای نادرست، حدود 800 هزار تن گوشت قرمز تولید شد و به 100 هزار تن واردات نیز نیاز داریم. البته وی نه تنها همواره بر کاهش واردات گوشت قرمز در سال جاری و رسیدن به مرز خودکفایی در سال‌های آینده تاکید می‌کند، بلکه از سوی دیگر حدود یک سال است که مجوز صادرات دام زنده به کشورهای همسایه نیز را صادر کرده تا به گفته خودش بازار گوشت قرمز باز شود و واردات و صادرات در کنار یکدیگر بتوانند تنظیم کننده بازار باشند.

به گفته رکنی طی شش ماه گذشته دام زنده بسیاری روی دست دامداران باقی مانده بود و خریدار نداشت؛ لذا درهای صادرات باز شد. البته آمار گمرک نشان از افزایش 71 درصدی واردات گوشت و احشام خوراکی دارد چراکه براساس این آمار طی نیمه نخست امسال 57 هزار و 27 تن انواع گوشت و احشام خوراکی به ارزش 282 میلیارد و 212 میلیون و 665 دلار به کشور وارد شده است.

این آمار واردات در کنار مجوزهای صادر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات دام زنده سبک و سنگین که از اواخر سال گذشته آغاز شد، نشان می دهد که این وزارتخانه نمی خواهد تنظیم بازار داخلی خود را تنها با تکیه بر واردات انجام دهد و معتقد است واردات و صادرات باید در کنار یکدیگر توازن بازار را برقرار کنند.

گرچه صادرات دام زنده سبک در اوایل پاییز امسال با مشکلات ناشی از نبود هماهنگی دستگاه‌های متولی صادرات (وزارت جهاد کشاورزی و گمرک) مواجه شد اما این مشکل تا قبل از عید قربان حل شد و صادرکنندگان دام زنده توانستند بخشی از دام زنده‌ای که در بازار داخلی مشتری نداشتند را به کشورهای همسایه صادر کنند.

براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، میزان مصرف سرانه گوشت قرمز باید در ایران به حدود 11 کیلوگرم برسد که البته اکنون این میزان مصرف بیش از حد تعیین شده است و این نشان می دهد ایرانیان برای تامین گوشت مصرفی سالانه به حدود 900 هزار تن گوشت قرمز نیاز دارند؛ بنابراین شاید بتوان امیدوار بود صادرات در کنار واردات محدود و کنترل شده بتواند تعادل را در بازار تولید و عرضه گوشت قرمز برقرار کند.
مرجع : ایسنا