به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۶۰۷۰۵
باغ موزه قصر بازارچه صنایع دستی می‌شود؛

آش‌ رشته و پفک‌ نمکی یا صنایع‌ دستی!

گروه فرهنگ و هنر: معاون صنایع دستی استان تهران از برپایی نمایشگاه آثار فاخر هنرمندان پیشکسوت شاخص صنایع دستی تا نیمه‌ نخست اسفندماه در پایتخت خبر داد.
شهرام مریخی با تأکید بر این‌که کلاس صنایع دستی باید دوباره به آن بازگردانده شود، اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر می‌بینیم کنار نمایشگاه‌های آش‌رشته و پفک‌نمکی چند غرفه هم به صنایع‌دستی اختصاص می‌دهند، نمی‌خواهیم دیگر این اتفاق تکرار شود، می‌خواهیم آن کلاس صنایع دستی دوباره بازگردد. او با اشاره به برپایی نمایشگاهی از آثار فاخر هنرمندان پیشکسوت شاخص در تهران، افزود: این نمایشگاه برای اثبات ارادت به هنرمندان پیشکسوت و تفکیک آن‌ها از هنرمندان جدید برگزار می‌شود، نمایشگاهی که قرار است آثاری فاخر را به نمایش بگذارد و بازدیدکنندگان آن هم خاص باشند.

باغ موزه قصر بازارچه صنایع دستی می‌شود
مریخی درباره‌ سرانجام بازارچه صنایع دستی تهران که بیش‌تر از یک دهه است طرح‌های متعددی برای آن داده می‌شود، اما اتفاقی نمی‌افتد، گفت: در حال حاضر دو بحث مطرح است، راه‌اندازی بازارچه دائمی و موقت؛ برای بازارچه دائمی چند ماهی است که کار را شروع کرده‌ایم و به دنبال مکان می‌گردیم، تعامل و روابطی را هم با شهرداری برقرار کردیم و امیدواریم مکانی به عنوان پایلوت در اختیارمان قرار گیرد تا کار را به مرحله‌ی دائمی برسانیم. وی اضافه کرد: فعلاً «باغ موزه‌ قصر» برای ایجاد بازارچه‌ی صنایع دستی به مدت یک سال در پایتخت پیشنهاد شده که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با آن موافقت کرده و قرار است مذاکرات با مدیر این مجموعه آغاز شود.

او معتقد است: هر یک از مناطق تهران نیز به بازارچه‌های موقت صنایع دستی احتیاج دارند و باید در جلساتی که آقای خسروآبادی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران) با شهرداران مناطق می‌گذارند این ایده را به نتیجه برسانیم.

راه نجات تنها راسته بازار صنایع دستی پایتخت چیست؟
معاون صنایع دستی استان تهران در ادامه درباره‌ سامان‌دهی فروشگاه‌های صنایع دستی خیابان ویلا (استاد نجات‌الهی) به‌عنوان تنها راسته بازار صنایع دستی پایتخت که با وجود افزایش تعداد گردشگران، روزهای خلوتی را می‌گذارند، اظهار کرد: وضعیت فروشگاه‌های خیابان ویلا به شرایط اقتصادی کشور برمی‌گردد که مردم را به سمت کالاهای مصرفی می‌کشاند. علاوه بر این فروشگاه‌های صنایع دستی خیابان ویلا خصوصی هستند و بخش دولتی نمی‌تواند در کار آن‌ها مداخله کند.

وی در عین حال گفت: البته با آقای نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور درباره‌ سامان‌دهی فروشگاه‌های صنایع دستی خیابان ویلا صحبت‌هایی داشتم که باید در جلسات دیگری این مسئله روشن شود، چرا که لازم است این فروشگاه‌ها تحت نظر باشند، مثلاً جنس چینی و غیره قاطی کالاهای آن‌ها نباشد یا به کارگاه‌های خوب تولیدی متصل شوند. معاون صنایع دستی تهران درباره اعزام کارشناس به فروشگاه‌های صنایع دستی برای کنترل اوضاع و نظارت بر کالاهای آن‌ها، گفت: متأسفانه کارشناس به فروشگاه‌های خصوصی نمی‌توانیم بفرستیم؛ ولی در نمایشگاه‌ها کارشناسان حضور دارند تا نظارت لازم صورت گیرد.
مرجع : ایسنا