به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۸ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۶۱۱۲۷

چند توصیه مهم به زائران اربعین

گروه جامعه: معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران متقاضی حضور در مراسم اربعین حسینی توصیه کرد: حداقل ۱۰ روز قبل از سفر واکسن مننژیت و آنفولانزا را تزریق کنند.
علی حیدری در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی برای سفر به عراق واکسن خاصی را تجویز نکرده است و الزامی به تزریق واکسن خاصی برای ورود به این کشور وجود ندارد، عنوان کرد: علی‌رغم این مسئله به دلیل حجم بالای جمعیت حاضر در مراسم اربعین به زائران توصیه می‌کنیم واکسن مننژیت و واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

حتماً واکسن مننژیت و آنفولانزا تزریق کنید
وی در خصوص بهترین زمان برای تزریق این واکسن‌ها گفت: واکسن مننژیت برای سه سال مصونیت ایجاد می‌کند و بهتر است حداقل 10 روز قبل از سفر زائران به ویژه زائران پیاده‌روی اربعین این دو واکسن را تزریق کنند.

پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور در پشت مرزها و پیاده‌روی‌های طولانی داشته باشید
حیدری در ادامه با اشاره به اینکه اکنون در فصل سرد سال قرار داریم و به احتمال قوی تا فرا رسیدن مراسم اربعین هوا سردتر نیز خواهد شد، گفت: پیشنهاد ما به همه افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین را دارند این است که حتماً لباس گرم بردارند و پیش‌بینی‌های لازم را برای حضور در پشت مرزها و پیاده‌روی‌های طولانی داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشت زائران به مدت چند روز پشت مرزهای ایران معطل شدند و بسیاری از آنها امکانات لازم برای چنین معطلی را نداشتند. در مسیر پیاده روی اربعین نیز اگرچه موکب‌های زیادی (به معنی هیئت در زبان عربی شامل ساختمان‌ها و چادرهایی که افراد خیر بانی ساخت و برپایی آنها شده‌اند و زائران از آنها استفاده می‌کنند) وجود دارد اما به دلیل خیل جمعیت، تعداد این موکب‌ها ممکن است کافی نباشد به ویژه اینکه در سال جاری به دلیل حضور تروریست‌ها تعداد زیادی از مردم عراقی در مناطق درگیر با داعش به مناطق امن‌تر و شیعه‌نشین عراق مهاجرت کرده‌اند که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ساعت 5 تا 6 بعد از ظهر در موکب‌ها مستقر شوید

معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت اظهار کرد: زائران ممکن است به دلیل پر بودن موکب‌ها محلی ‌برای استراحت نداشته و تا صبح پیاد‌ه‌روی کنند، به همین دلیل پیشنهاد ما این است که زائران ساعت پنج تا شش بعد از ظهر پیاده روی را قطع و در یکی از موکب‌ها ساکن شده و استراحت کنند و صبح زود پیاده روی خود را دوباره آغاز کنند.

اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید، به اندازه کافی همراه ببرید

وی تصریح کرد: علی‌رغم تمامی تمهیدات اندیشیده شده از سوی هلال احمر برای ارائه خدمات پزشکی به زائران اربعین به افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند، از جمله افرادی که داروی فشار خون، دیابت، قلب و ... استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنیم حتماً داروهای خود را به اندازه کافی به همراه داشته باشند.

در قالب کاروان و به صورت گروهی حرکت کنید

حیدری ادامه داد: افراد سعی کنند در قالب کاروان و به صورت گروهی حرکت کنند و از حرکت‌های انفرادی پرهیز کنند تا اگر دچار مشکلی شدند بقیه افراد گروه بتوانند به آنها کمک کنند.

برنامه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت را جدی بگیرید

وی از تلاش‌های سازمان حج و زیارت و سایر نهادها برای برنامه‌ریزی سفر اربعین نیز سخن گفت و عنوان کرد: ستاد اربعین ماه‌ها است که تشکیل و در حال فعالیت است و ما خواهش داریم کسانی که قصد دارند در این پیاده روی شرکت کنند برنامه‌ها و اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت را جدی بگیرند تا کمترین معطلی را در مرزهای بین‌الملی داشته باشند.

حیدری در پایان گفت: همه کسانی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند باید بدانند که این مراسم بسیار بزرگ است و ثواب دارد اما احترام به دیگران و نگه داشتن حرمت مردم از همه چیز مهم‌تر است و هر چه قدر نظم و انضباط در مرزها و مسیر حفظ شود به نفع خود زائران خواهد‌بود.