به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۱۹
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۶۱۴۲۵
جلیلی: چرا باید از اکران یک یا دو فیلم بترسیم

فرهنگ با شعور جلو می‌رود نه‌تهدیدوسانسور

گروه فرهنگی: یک کارگردان سینما معتقد است که روش ایوبی در برخورد با تندرو‌ها شاید درست باشد اما این روش در ۴ سال جواب نمی‌دهد و حداقل به ۵۰ سال زمان نیاز دارد.
فرهنگ با شعور جلو می‌رود نه‌تهدیدوسانسور
ابوالفضل جلیلی با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور گفت: مشکل در کشور این است که در مسائل فرهنگی فقط مسئول مربوطه تصمیم‌گیر نیست مثلا امروز وزیر ارشاد هم تصمیم‌گیرنده تنها نیست هر چند وزیری است که همه وی را دوست دارند و همه جناح‌ها وی را دوست دارند حتی آدمهای که تا امروز از منتقدان جدی بودند با وزیر سر سازگاری دارند اما این وزیر هم تصمیم گیرنده نیست. وی با اشاره به اینکه گروه‌های تندرو از ابتدای انقلاب حضور داشتند؛ گفت: زمانی در نماز جمعه که مرحوم آیت‌الله طالقانی پیش نماز بود؛ شرکت کردم و آنجا طالقانی به گروه‌های فشار گفت اگر معتقدید که اسلام یکی از بر‌ترین مکاتب است پس چرا با چوب و چماق از آن دفاع می‌کنید و اگر شک دارید بروید؛ شک‌تان را بررسی کنید.

وی ادامه داد: من از‌‌ همان زمان مطالعاتم را درباره اسلام شروع کردم و امروز رسیدم به این اصل که اسلام بر‌ترین مکاتب است و امروز هر فردی که مخالف اسلام است را به مناظره می‌پذیرم زیرا هیچ نیرو و تفکری نمی‌تواند دربرابر اسلام بایستد. جلیلی افزود: امروز نیز اگر به این امر اعتقاد داریم چرا باید از اکران شدن یک یا دو فیلم بترسیم. باید اجازه بدهیم فیلم به نمایش دربیاید بعد درباره آن مباحثه کرد. کارگردان گل یا پوچ افزود: در عرصه فرهنگ و هنر باید امور را با شعور هدایت کرد و جلو برد نه با تهدید و سانسور زیرا سانسور هرگز کاری را متوقف نمی‌کند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای نوار کاست ممنوع بود و هر فردی نوار کاست داشت شلاق می‌خورد. بعد نوار کاست تبدیل به ویدئو شد و بعد تبدیل به سی دی و بعد ماهواره شد و امروز هم وایبر و فیس بوک. به زودی هم هرچه اندیشه کنیم فوری منتشر می‌شود پس با سانسور نمی‌توان به موفقیت رسید بلکه با آگاهی است که می‌توان به موفقیت رسید. جلیلی افزود: اینطور که درحال حرکت هستیم می‌بازیم زیرا حقیقیت که‌‌ همان اسلام است در دست ماست اما به خوبی از ان دفاع نمی‌کنیم وقتی ما جوان‌های خوبی در فیلمسازی داریم باید از آن‌ها استفاده کنیم تا حقیقت را بگوییم و اگر نگذارند یک فیلمساز فیلمش را بسازد آن فیلمساز نمی‌بازد بلکه جامعه و فرهنگ بازنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمایش ندادن فیلم عصبانی نیستم درست نیست؛ افزود: قصد ندارم درمیشیان را نصحیت کنم و یا اندرز بدهم اما دوستانه به وی می‌گویم که تو صاحب فکر و اندیشه هستی و حرفی برای گفتن داری. کار خودت را بکن و فیلم بعدی‌ات را بساز. من آدمی هستم که ۱۸۵ فیلم ساختم و هیچکدام به درستی به نمایش درنیامد اما بازهم فیلم ساختم. وی ادامه داد: بعداز انقلاب گروهی براساس تعصب رفتار کردند و خشونت جدیدی را ترویج کردند و گفتند اگر کسی در گوش شما زد بلافاصله باید در گوش وی بزنید نگاهی که کاملا از یک احساس حقارت می‌‌آید.

جلیلی افزود: اما ایوبی فردی است که اگر کسی در گوشش بزند با مهربانی برخورد می‌کند و با مهربانی فرد را پاسخ می‌دهد و اینگونه رفتار بیشتر برای کشوی مثل فرانسه خوب است تا ایران. وی ادامه داد: هرچند در اسلام مهربانی بسیار توصیه شده است و بسیار شنیدیم که پیامبر اسلام حتی برای کسانی که بر سر و روی وی خاکروبه می‌ریختند دعا می‌کرد. اما متاسفانه این روز‌ها گروهی برخلاف بساری از تعلمیات اسلام رفتار می‌کنند. وی ادامه داد: ایوبی می‌خواهد با آرامش و مسیح‌وار در سینما عمل کند تا شاید به مخالفان بتواند بگوید که حرف من و شما یکی است اما راه‌مان فرق می‌کند. این راهکار شاید برای ۵۰ سال آینده جواب بدهد اما برای ۴ سال نه.
مرجع : ایلنا