به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۶۱۴۸۴
اگر من هم اسید داشتم روی صورت این زن می‌ریختم!

جمله‌اي‌خطرناک كه در جامعه ردوبدل‌مي‌شود

گروه جامعه: السا فیروزآذر، بازیگر سینما معتقد است: خشونت‌های رفتاری و کلامی درباره زنان سبب استرس و عدم امنیت حضور زنان در جامعه خواهد شد. این بازیگر سینما در آثار سینمایی همچون زن زیادی، تسویه حساب و یکی از ما دونفر که در ارتباط با مشکلات زنان ساخته شده، حضور داشته است.
فيروزآذر به مناسبت روز منع خشونت علیه زنان به خبرنگار سايت «آفتاب» گفت‌: «خشونت علیه زنان در جامعه ما افزایش یافته است که این موضوع عواقب و آثاری برجای می‌گذارد. عدم امنیت و استرس به دلیل حضور در خیابان یکی از عواقب این ماجراست.» فیروزآذر با ذکر مثالی برای تشریح این وضعیت، گفت: «چند روز پیش در حال پیاده‌روی بودم که متوجه صحبت عجیب و غیرمنتظره آقایی با فرد همراش شدم. آقایی با لحن جدی و اهانت‌آمیز به دوستش می‌گفت اگر من هم اسید داشتم روی صورت این زن می‌ریختم. شنیدن چنین جملاتی ممکن است در وهله اول خنده‌دار به نظر آید اما در درازمدت ترس از حضور اجتماعی و احساس عدم امنیت را به زنان القا می‌کند که این امر ابدا صحیح نیست.»

فیروزآذر به خشونت‌های کلامی و برخوردهای تبعیض‌آمیز علیه زنان اشاره کرده و گفت: «برخوردهای تبعیض‌آمیز گاهی در شیوه اجرای قوانین با زنان خود را نشان می‌دهد. چند روز پیش به دیدن فیلمی رفتم که با موضوع تجاوز علیه زنان ساخته شده بود. در این فیلم وکیل زن بازیگری را به دلیل عکس فیلم‌های او در فضای مجازی سرزنش می‌کرد در حالیکه این فیلم‌ها مجاز بوده و توسط وزرات فرهنگ و ارشاد، پروانه ساخت گرفته‌اند. برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی با قوانین هنوز در جامعه ما در ارتباط با زنان وجود دارد.»

بازیگر یکی از ما دونفر تاکید کرد: «جامعه ما باید باور کند جنسیت در هوش و توانایی فکری تاثیر ندارد. زنان نیز مانند مردان دارای هوش و توانمندی فکری و نه لزوما فیزیکی هستند و باید زمینه حضور فعال آن‌ها را بطن خود فراهم کند. این اولین گامی است که می‌تواند از خشونت علیه زنان بکاهد.»

فیروزآذر به برخوردهای سوءاستفاده‌گرانه از مجوزهای شرعی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه برخی افراد با هوا و هوس و امیال شخصی خود از قوانین شرعی سوء‌استفاده می‌کنند که این امر نیز نوعی بی‌حرمتی به ساحت زنان است. گاهی از برخی از افراد می‌شنویم که به خاطر میل شخصی خود به همسر خود خیانت کرده و می‌گویند، میلی به همسرم نداشتم اما به زنان‌های دیگر تمایل دارم. من فکر می‌کنم باید با فرهنگ‌سازی مناسب به این افراد آموخت که میل به یک انسان با کالا و اشیا متفاوت است.»