به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۶۱۵۴۵
روزنامه اعتماد در یک نگاه

یارانه نقدی بدون کم و کاست؛٤٥٥٠٠ تومان

گروه سیاسی: ایران پس از پایان وین، نتوانستند ایران را در مساله هسته‌ای به زانو در آورند و خشم و آتش در فرگوسن مهمترین عنوان‌هایی که روزنامه اعتماد برای صفحه نخست شماره روز چهارشنبه برجسته کرد.
یارانه نقدی بدون کم و کاست؛٤٥٥٠٠ تومان
این روزنامه در تیتر یک به موضوع ایران پس از پایان وین، پرداخت و نوشت: اوضاع خوب است. واکنش‌ها هم همگی مثبت است و این همان چیزی است که کمتر کسی انتظار آن را داشت. بعد از اعلام تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای ایران، این بار همه سیاستمداران کشور پشت مذاکره کنندگان ایرانی درآمدند و از حمایت سخن گفتند. حمایتی که حتی به منتقدان دولت نیز سرایت کرده و آنها را با سیاستمداران کشور متفق القول کرده که دیپلمات‌های ایرانی به هر توافقی تن نخواهند داد. دیروز آنچه وجه مشترک تمامی اظهارنظرها را تشکیل می‌داده، تایید تمدید مذاکرات بود.

روزنامه اعتماد با بازتاب خبر نتوانستند ایران را در مساله هسته‌ای به زانو در آورند، نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مشکلات و ناکامی‌های دشمنان اسلام در منطقه به ویژه در عراق، سوریه و لبنان را یادآور شدند و گفتند: یک نمونه دیگر از ضعف دشمن، قضیه هسته‌ای ایران است. آمریکا و کشورهای استعمارگر اروپایی دور هم جمع شدند تا جمهوری اسلامی ایران را در قضیه هسته‌ای به زانو درآورند اما نتوانستند و در آینده نیز نخواهند توانست.

خشم و آتش در فرگوسن، تیتر دیگر این روزنامه است. مساله زندگی سیاه‌هاست، این متن پلاکاردهایی است که معترضان خشمگین دیروز در فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا برافراشته بودند. به گفته رییس پلیس سنت لوییس اعتراضات اخیر فرگوسن خشن ترین اعتراض‌ها در حدود سه ماه گذشته پس از کشته شدن مایکل براون ١٨ ساله توسط پلیس است. موضوع خشم برانگیز برای ساکنان فرگوسن این است که دارن ویلسون پلیس آمریکایی که با شلیک به این نوجوان سیاهپوست موجب قتل او شده بود، از سوی هیات منصفه دادگاه سن لوییس از اتهام قتل تبرئه شده است. حالا معترضان در این شهر به شورش خشونت آمیز و غارت اموال و مغازه‌ها دست زده‌اند.

روزنامه اعتماد با مطرح کردن عنوان تمدید، پلی برای توافق، نوشت: با گذشت ٢٤ ساعت از ٢٤ نوامبری که به تاریخی طلایی در پرونده مذاکرات هسته‌ای ایران با ١+٥ تبدیل شده بود، اندک اندک فضای رسانه‌ها و تحلیل‌ها از شوک مهر تمدیدی دوباره بر برنامه اقدام مشترک بیرون آمده و به نظر می‌رسد که تب درک چرایی این تمدید هفت ماهه باز هم بالاتر خواهد رفت. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه ١+٥ باز هم در نیمه شب ٢٤ نوامبر به وقت ایران پشت تریبون قرار گرفته و در حالی که پرچم‌های ایران و اتحادیه اروپا پشت سر آنها قرار داشت از عزم هفت کشور برای تمدیدی دوباره سخن گفتند. نیاز زمان و کار بیشتر 2 فاکتوری بودند که به گفته ظریف و اشتون منجر به تمدید توافقنامه ژنو شدند.

این روزنامه با انعکاس موضوع بدون کم و کاست؛ ٤٥٥٠٠ تومان، آورد: چند هفته‌ای است که روند نزولی قیمت نفت باعث مطرح شدن مباحث مختلف در مورد کسری بودجه سال جاری شده و این امر باعث شد حتی مباحثی در مورد تغییرات اساسی در بودجه و به ویژه درحوزه توزیع یارانه‌های نقدی در سال ٩٤ هم مطرح شود و حتی برخی نمایندگان مجلس نیز در روزهای گذشته از مشخص نبودن سهم گیری یارانه‌ها در بودجه سخن بگویند. محمد باقر نوبخت سخنگوی اقتصادی دولت به این جهت از پرداخت و استمرار 2 یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده خبر داده و گفته است: به خانوارهای کم درآمد یارانه غیرنقدی هم به عنوان حمایت غذایی پرداخت می‌شود. سخنگوی دولت تاکید کرده است که: یارانه نقدی بدون تغییر همان رقم 45 هزار 500 تومان ماهانه هر نفر، سال آینده نیز پرداخت می‌شود.