به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۹ ساعت ۱۲:۳۲
کد مطلب : ۶۱۸۵۹
احتمال صادرات به روسیه

کاهش قاچاق خوراک دام و طیور

گروه اقتصادی: دبیرکل انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: طی هفت ماه اخیر 150 هزار تن خوراک دام و طیور به عراق صادر شده و اگر موانعی برای ورود مواد اولیه تولید خوراک دام و طیور نباشد، می‌توان نسبت به بازار صادراتی روسیه نیز امیدوارد بود.
کاهش قاچاق خوراک دام و طیور
پیمان ذوالفقاریان با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه خوراک دام و طیور به کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: به شرطی که موانعی برای ورود مواد اولیه نباشد، صادرات این محصول افزایش می‌یابد. وی ظرفیت کارخانه‌های تولید خوراک طیور را بسیار بالا دانست و افزود: اگر از ظرفیت فرآوری آنها نهایت استفاده و مواد اولیه به راحتی به کشور وارد شود، بازار صادراتی در این حوزه افزایش پیدا می‌کند. دبیرکل انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص میزان صادرات خوراک دام و طیور گفت: در حال حاضر این محصول به عراق، ارمنستان، آذربایجان، قزاقستان و بخش کمی به افغانستان صادر می‌شود. وی ادامه داد: اگر مذاکرات با روسیه به خوبی پیش رود جنوب روسیه می‌تواند بازار جدیدی در این حوزه باشد.

ذوالفقاریان با اشاره به فرصت ایجاد شده در زمینه‌ بازار صادراتی روسیه گفت: در صورتی که باز شدن این بازار با تسهیل ورود مواد اولیه باشد، می‌تواند افزایش این محصول را چند برابر افزایش دهد.

کاهش قاچاق در حوزه خوراک دام و طیور
دبیرکل انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در خصوص میزان قاچاق در حوزه خوراک دام اظهار کرد: زمانی که تفاوت نرخ بین بازار داخل و خارج به وجود آید، قاچاق نیز صورت می‌گیرد. وی با اشاره به پیشنهاد انجمن برای رفع کامل این مساله گفت: برای کمک به تشکل‌ها بهتر است یارانه مواد اولیه کاملا حذف شود تا شرایطی مناسب با عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود و دولت در خرید تضینی یعنی همان مواد اولیه کمک‌های خود را لحاظ کند. ذوالفقاریان با بیان این‌که در یکی دو سال اخیر آمار قاچاق در این حوزه کمتر شده است، اظهار کرد: در گذشته میزان قاچاق در این حوزه بسیار بالا بود، اما با تمهیدات گرفته شده این میزان بسیار کاهش یافت.

طی یک سال اخیر، خوراک دام و طیور با کمترین نوسان قیمت روبرو بود

وی در خصوص قیمت خوراک دام و طیور اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل چهار سال پیش قیمت سه برابر افزایش یافت، اما طی یکسال گذشته ثبات بیشتری در قیمت‌ها وجود داشت. دبیرکل انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران دلیل این امر را سیاست‌های تضمین نرخ ارز عنوان و اظهار کرد: این مسائل موجب شد که طی یکسال اخیر نوسانات کمتری در بازار وجود داشته باشد. ذوالفقاریان در خصوص مشکلات این صنعت گفت: باید یارانه برای محصول نهایی در نظر گرفته شود و هرچه بازار به سمت خصوصی پیش رود می‌توانیم فعالیت بهتری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: هرچه موانع تعرفه‌ای و قوانین این چنینی از صنعت برداشته شود پتانسیل‌های واردات و صادرات و همچنین تنظیم بازار براساس عرضه و تقاضا شکل و سامان بهتری پیدا می‌کند. دبیرکل انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان این‌که باید صنعت باید از دولتی بودن خارج شود و فعالیت‌های صنعتی به سمت خصوصی‌شدن پیش‌ رود، اظهار کرد: طی چند سال اخیر این اتفاق تا حدی افتاده است، اما برای رسیدن به آرمان نهایی کافی نیست.
مرجع : ایسنا