به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۶۱۹۵۳

کاهش بی‌سابقه قیمت سنگ آهن

گروه اقتصادی: رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: طی هشت ماه گذشته قیمت جهانی سنگ آهن 50 درصد کاهش داشته است که این قیمت در تمام بحران‌های اقتصادی جهان بی‌سابقه بوده است.
کاهش بی‌سابقه قیمت سنگ آهن
قدیر قیافه در دومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران با اشاره به چالش‌های معدن‌کاران و سنگ‌آهنی‌ها در این حوزه گفت: قیمت تمام شده باید به نحوی باشد که سنگ آهنی‌ها بتوانند در بازار حضور پیدا کنند. وی با بیان این‌که شرایط سیاست‌گذاری در کشور تا حد زیادی متاثر از فعالیت‌های بخش خصوصی است، گفت: تشکل‌های بخش خصوصی باید نقش پررنگ‌تری را نسبت به قبل داشته باشند اما تاکنون بخش خصوصی ایران در سیاست‌های پایه‌ای به خصوص سیاست‌های بخش معدن حضور چندانی نداشته است. هرچند که خانه معدن در برخی سیاست‌گذاری‌ها حضور پررنگ داشته اما این حضور کافی نبوده است.

رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن نقش تشکل‌ها را در خروج از بحران رکود بسیار مهم عنوان کرد و گفت: تشکل‌های سنگ‌آهن محصول همین رویکرد هستند به همین دلیل می‌توان با صراحت اعلام کرد که خروج از وضعیت کنونی مستلزم عزم جدی در این حوزه است. وی پیشنهادهای خود را برای بهبود حوزه معدن عنوان و اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به تشکیل پنجره واحد اقدام کند تا فعالان بخش معدن بتوانند مشکلات خود را در زمان کمتری برطرف سازند.

قیافه در خصوص حقوق بخش معادن گفت: زمانی که قیمت جهانی سنگ آهن کاهش پیدا می‌کند حقوق دولتی معادن نیز باید در همین راستا تبیین شود و اگر لازم است مدتی حقوقی از سوی دولت برای بهبود شرایط دریافت نکند. رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن با اشاره به مجوز‌های اضافه برداشت از معادن اظهار کرد: با وجود موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور مجوز اضافه برداشت تا سقف سه برابر برای معدن سنگان هنوز این اقدام انجام نشده است و باید صدور مجوز اضافه برداشت به گونه‌ای باشد که بیش از دو هفته طول نکشد.

وی ادامه داد: درخواست ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که نسبت به این امر تجدید‌نظر کند و زمان مجوز این میزان به درازا نکشد. رییس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ادامه داد: در صورت موافقت دولت انجمن سنگ آهن آمادگی عهده‌دار شدن بخشی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت را دارد و حاضر است نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد.

تعطیلی 37 درصد معادن کوچک به دلیل بحران جهانی
در ادامه پروا سلطانی – دبیر دومین همایش بین‌المللی انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن - با اشاره به کاهش 50 درصدی قیمت جهانی سنگ آهن اظهار کرد: براساس گزارش گمرک سنگ آهن در هفت ماه ابتدای سال جاری 35 درصد کاهش وزنی و 30 درصد کاهش ارزش در صادرات مواجه بوده است. وی ادامه داد: در همین مدت 37 درصد از معادن کوچک تعطیل شده و بنگاه‌های اقتصادی سیاست‌های انقباضی را پیش گرفته‌اند که این امر منجر به رکود در بخش سنگ آهن شده است.

دبیر دومین همایش بین‌المللی انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان سنگ آهن با اشاره به دستاورد‌های همایش اول اظهار کرد: موفقیت در بستن پرونده عوارض از صادرات سنگ آهن، کاهش 15 درصدی عوارض کنستانتره و گندله، تدوین سند راهبردی برای سنگ آهن و نزدیک شدن بخش معدن و دانشگاه از جمله دستاورد‌های همایش قبلی بوده است. سلطانی با بیان این‌که وضع عوارض در صادرات سنگ آهن مشکلاتی را به این بخش تحمیل کرده است، اظهار کرد: این مساله باعث شد که فعالین این بخش ضرر‌هایی را متحمل شوند به‌طوری که تولید‌کنندگان به دلیل نگرانی از وضعیت بازار صادرات خود را با سرعت بیشتری انجام داده‌اند که با توجه به هزینه‌های حمل‌ونقل 1200 میلیارد ریال در سه ماه آخر سال 1392 در بخش حمل‌ونقل هزینه شد. وی با بیان این‌که در حال حاضر 90 درصد از معادن به لحاظ ذخیره و 75 درصد از لحاظ تعداد به اعضای انجمن اضافه شده است، گفت: انجمن رشد 17 درصدی را طی این مدت تجربه کرده است.
مرجع : ایسنا